Preťažení a nezaplatení. Mnoho školských psychológov odchádza do súkromného sektora

Učitelia sú preťažení a podfinancovaní, podobná situácia je aj pri školských psychológoch. Na jedného školského psychológa dnes pripadá takmer 800 detí. Hovoriť o poskytnutí kvalitnej individuálnej starostlivosti je pri tomto čísle takmer nemožné.

Vysoká fluktuácia

Aj keď sa v rámci školských podporných tímov počet psychológov postupne zvyšuje, mnohé školy majú problém túto pozíciu obsadiť.

„Okrem nedostatku odborníkov sú problémom aj nevyhovujúce pracovné podmienky. Mnohé vzdelávacie inštitúcie nemajú dostatočne vybavené priestory pre psychológov,” uviedla pre Štandard Lucia Redayová z Asociácie školských psychológov.

Nezanedbateľným faktorom je aj vysoká fluktuácia mladých psychológov v školskom systéme. Mnohí absolventi sa rozhodnú odísť do súkromného sektora, kde sú nielen lepšie ohodnotení, ale majú aj prístup k odborným benefitom, ako je pravidelná supervízia či ďalšie vzdelávanie. V školstve tieto možnosti často absentujú.

Školy posilňujú svoju bezpečnosť. Deti chráni polícia, riaditelia zvažujú kurzy sebaobrany

Mohlo by Vás zaujímať Školy posilňujú svoju bezpečnosť. Deti chráni polícia, riaditelia zvažujú kurzy sebaobrany

„Navyše, vedenie vzdelávacích inštitúcií si často neuvedomuje plný rozsah kompetencií školského psychológa, čo vedie k jeho preťaženiu úlohami, ktoré presahujú jeho odborné zameranie. Druhou oblasťou sú nárazovité požiadavky o okamžité zmeny. Tu je potrebné si uvedomiť, že čarovný prsteň ani prútik psychologický odborník nemá. Musí dôkladne spoznať prostredie školy, jej zvyky, fungovanie, a na to je potrebný čas, niekedy aj celý školský rok, ktorý má svoje zákonitosti,” ozrejmila Redayová.

Dočasné platy

Minister školstva Tomáš Drucker zdedil po predošlej vláde reformu podporných opatrení, ktorá má zabezpečiť lepšiu sieť odborníkov v školách. No veľká časť školských psychológov je stále financovaná len dočasne – z eurofondov. Zvyšok pokrývajú rozpočty zriaďovateľov (mestá, obce, VÚC) a štátny normatív.

Podľa údajov, ktoré redakcii poskytol Dennis Bartalský z Odboru komunikácie a marketingu ministerstva školstva, financie zo štátneho rozpočtu na školský rok 2024/2025 pokrývajú viac ako 1 300 pracovných úväzkov v rámci školských podporných tímov a z európskych zdrojov v rámci Národného projektu Podpora pomáhajúcich profesií 3 (POP 3) financujú 1 375,5 pracovných úväzkov.

„Financovanie nákladov na školské podporné tímy postupne prechádza z národného projektu POP 3 pod štátny rozpočet. Financovanie z projektu je zabezpečené do augusta 2026,” doplnil Bartalský.

Mnohí odborníci dlhodobo upozorňujú na potrebu stabilného a trvalého financovania školských psychológov zo štátneho rozpočtu. Bez tohto kroku budú mnohí naďalej vystavení neistote a ochabujúcej motivácii zotrvať v školách.

Garantovaný úväzok

„Na zlepšenie situácie odborných zamestnancov v školstve je nevyhnutné prijať konkrétne opatrenia. V prvom rade by školskí odborníci v psychológii mali mať garantovaný stopercentný úväzok, aby mohli svoju prácu vykonávať systematicky a kvalitne. Zároveň je potrebné zvýšiť počet dní určených na vzdelávanie, keďže súčasných päť dní nestačí na dlhodobé výcviky a špecializácie, ako je napríklad psychoterapia, ktorá trvá niekoľko rokov,” skonštatovala Mária Paľová z Asociácie školských psychológov.

[link url =https://standard.sk/867535/psycholog-krizo-bije-na-poplach-dalsich-iks-deti-caka-doma-a-moze-urobit-nieco-podobne]

Rovnako dôležité podľa Paľovej je poskytnúť školským psychológom všetky zamestnanecké benefity, ktoré patria pedagogickým zamestnancom a zabezpečiť im odbornú podporu formou pravidelných supervízií a stretnutí. 

„Nevyhnutnou súčasťou skvalitnenia ich práce je aj vytvorenie vhodných materiálnych podmienok – dobre vybavené pracovné priestory a potrebné odborné pomôcky. V neposlednom rade je kľúčové aj zvýšenie platového ohodnotenia, podobne ako pri pedagogických zamestnancoch, aby bola táto profesia atraktívna a dokázala si udržať kvalifikovaných odborníkov,” dodala Paľová.