Učitelia si prilepšia aj o rok. Križo: Dnešné platy tu držia iba charitatívnych nadšencov
Minister školstva Tomáš Drucker poukázal na nevyhnutnosť férového ohodnotenia. „Ak chceme kvalitné vzdelávanie, musíme investovať do tých, ktorí ho poskytujú," uviedol.
Krok k stabilizácii školstva?
Platy učiteľov, odborných a nepedagogických zamestnancov sa od 1. septembra 2025 zvýšia o 7 percent a od 1. januára 2026 o ďalších 7 percent.
Od začiatku roka 2026 zároveň rezort zavedie nový systém nadtarifného spôsobu odmeňovania, ktorý učiteľom prinesie ďalšie 2 percentá k platu. Rovnaké navýšenie platí aj pre vysokoškolských pedagógov a výskumníkov.
Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR do konca apríla 2025 predloží potrebné legislatívne zmeny a rezort financií pripraví opatrenia na zabezpečenie finančného krytia.
Súčasťou procesu bude aj Memorandum o spolupráci a sociálnom zmieri, ktoré ministerstvo uzatvorí s Odborovým zväzom pracovníkov školstva a vedy na Slovensku.
Školskí odborári pôvodne žiadali navýšenie platov zamestnancov v školstve od septembra 2025 o desať percent, napokon súhlasili so sedempercentným navýšením.
O návrhu memoranda a plánovanom zvýšení platov bude rokovať rada odborového zväzu v utorok 25. februára.
Rezort školstva upozornil, že bez spravodlivého odmeňovania nebude možné stabilizovať školstvo, ktoré čelí nedostatku pedagógov a odborných zamestnancov.
„Tento krok pomôže zatraktívniť učiteľské povolanie a zlepšiť pracovné podmienky v školstve,“ uviedol Drucker.
Premiérska téma
Viktor Križo zo Slovenskej komory učiteľov však návrh z dielne ministerstva považuje za najmenej ambiciózny za posledné desaťročie.
Vzhľadom na finančné krízy a infláciu nepokryje ani rast životných nákladov. Zvyšovanie platov učiteľov by podľa Križa nemalo byť len rezortnou záležitosťou, ale celospoločenskou prioritou a premiérskou témou.
„Ak chceme ako krajina mať budúcnosť a zároveň nechceme o chvíľu riešiť ďalšie streľby na školách, tak treba okamžite začať investovať do kvality vzdelávania našich detí. Vzdelávanie je budúcnosť krajiny. To, čo dnes vidíme, je almužna. Sme na chvoste v meraniach Eurydice medzi vyspelými krajinami sveta. Meníme sa na rozvojovú krajinu,” uviedol pre Štandard Križo.
Ako ďalej poznamenal, pokles platov a atraktivity učiteľského povolania vedie k postupnej devalvácii slovenského školstva. Nadtarifné odmeňovanie by malo byť naviazané na vysoké nároky na učiteľov, ich profesionalitu a kvalitu práce.
„Dnešné platy tu držia iba charitatívnych nadšencov a vyhorených učiteľov. Hovoriť v takomto systéme o dvojpercentnom navýšení pôsobí skôr ako prvoaprílový vtip. Mladí ľudia sú dnes sebavedomejší a len ťažko môžu takýto systém považovať za motivujúci,” dodal Križo.