Staršie vozidlá chcú posielať na STK častejšie. Poruchy pritom môžu iba za desiatky nehôd
Európska komisia v rámci komplexnej aktualizácie pravidiel Európskej únie v oblasti bezpečnosti cestnej premávky a evidencie vozidiel navrhuje zaviesť aj každoročné kontroly osobných áut a dodávok starších ako desať rokov, podieľajúcich sa na neprimeranom množstve škodlivých emisií.
Odbor dopravnej polície Prezídia Policajného zboru síce nevyhodnocuje štatistiky podľa roku výroby vozidla, no na základe hlavných príčin nehodovosti v uplynulých piatich rokoch zaznamenal iba desiatky prípadov, za ktoré mohla technická chyba auta.
Stav vozidla má na nehodách nízky podiel
Policajná hovorkyňa Martina Sláviková pre Štandard uviedla, že v roku 2024 evidovali 24 nehôd s technickou poruchou automobilu ako hlavnou príčinou. V rokoch 2020 až 2023 ich bolo 41, 50, 30 a 20, pričom všetky tieto prípady mali na celkovom počte nehôd symbolický podiel 0,2 až 0,4 percenta.
„Aj vzhľadom na to, že technický stav vozidla sa podpísal pod veľmi nízke percento hlavných príčin vzniku dopravných nehôd, nepredpokladáme výrazný vplyv častejších kontrol na zníženie dopravnej nehodovosti," zareagovala Sláviková v súvislosti s technickým stavom vozidiel, ktoré jazdia po našich cestách.

Dodala, že polícia intenzívne sleduje a vyhodnocuje dopravno-bezpečnostnú situáciu a snaží sa prijímať opatrenia na zamedzenie vzniku najčastejších príčin vzniku dopravných nehôd a na elimináciu následkov na živote a zdraví všetkých účastníkov cestnej premávky.
Zmeny v emisných skúškach, ochrana pred stáčaním kilometrov
Výkonný riaditeľ Národnej asociácie STK Peter Hulman pre Štandard priblížil, že navrhované zmeny kontrol sú okrem ich intenzity zamerané aj na pokročilejšie metódy emisných skúšok na detekciu vozidiel s vysokými emisiami, čo má znížiť znečistenie jemnými časticami.
„Komisia okrem toho navrhuje zaviesť digitálnu evidenciu vozidiel a osvedčenia o pravidelnej kontrole, zjednodušiť cezhraničnú výmenu údajov a chrániť občanov pred podvodnými činnosťami, ako je manipulácia s počítadlom kilometrov," vymenoval Hulman. Uľahčia aj pravidelné technické kontroly osobám s dočasným pobytom v inej krajine Európskej únie.
Navrhované zmeny odrážajú záväzok Únie k bezpečnej a udržateľnej mobilite pri súčasnom zabezpečení voľného pohybu osôb a tovaru. Podľa odhadov v rokoch 2026 až 2050 by mali tieto návrhy umožniť zachrániť na cestách približne sedemtisíc životov a zabrániť 65-tisícom vážnych zranení.
Pravidelná kontrola auta ako preventívna lekárska prehliadka
„Zverejnením návrhu Európskej komisie sa spustila zbytočná mediálna panika a téma sa stáva viac politickou akou odbornou," vyjadril sa Hulman. Upozornil, že schváleniu záväznej európskej smernice predchádza dlhý legislatívny proces, v ktorom ešte môžu byť zmeny.
„Pre našu asociáciu je pri akejkoľvek legislatívnej zmene hlavnou prioritou zachovanie vysokej bezpečnosti cestnej premávky," podotkol. Pravidelnú technickú a emisnú kontrolu automobilov pritom prirovnal k pravidelným preventívnym lekárskym prehliadkam, ktoré sú tiež potrebné.

Viac ako dvesto aktívnych staníc technických kontrol
Národná asociácia STK je prvou profesijnou organizáciou, ktorá združuje vybraných prevádzkovateľov poskytujúcich služby technických a emisných kontrol s dlhoročnými skúsenosťami na celom území Slovenskej republiky.
V súčasnosti je na Slovensku aktívnych zhruba 210 staníc technických kontrol a ďalších 20 je vo fáze pred otvorením. V roku 2024 vykonalo 1 158 technikov dovedna 1,37 milióna pravidelných kontrol.
„Zjednodušeným prepočtom je zrejmé, že keď jeden technik vykoná za deň 5,3 kontroly pri priemernej časovej náročnosti 40 minút, tak v osemhodinovom pracovnom čase je jeho výkon technických a emisných kontrol ani nie polovičný," dodal Hulman.
Úmrtí a vážnych zranení na cestách má značne ubudnúť
Aktualizácia európskych pravidiel v cestnej doprave sa týka troch smerníc - o pravidelnej technickej kontrole vozidiel, dokladoch o evidencii vozidiel a cestnej kontrole úžitkových vozidiel.
Dôvodom navrhovaných zmien je podľa eurokomisie zastaranosť terajších pravidiel Únie v bezpečnosti cestnej premávky a evidencii vozidiel, a to pre rýchly rozvoj technológie vozidiel, stúpajúce obavy zo znečistenia a pokračujúce problémy v bezpečnosti na cestách. Tieto pravidlá zatiaľ naposledy aktualizovali v roku 2014. Nové návrhy zmien ešte posúdia Európsky parlament a Rada EÚ.
Eurokomisár pre udržateľnú dopravu a cestovný ruch Apostolos Tzitzikostas potvrdil, že Únia je pevne odhodlaná znížiť do roku 2030 počet smrteľných nehôd a vážnych zranení na cestách o 50 percent. „Modernizáciou našich pravidiel o technickom stave vozidiel využívame najnovšie technológie, posilňujeme presadzovanie predpisov a zabezpečujeme, aby držali krok s meniacou sa realitou mobility," podotkol.

Hlavné časti nových pravidiel
Európska komisia v rámci zmien navrhuje prispôsobenie skúšok novým vozidlám. Ide o pravidelné technické kontroly elektrických vozidiel a nové skúšky elektronických bezpečnostných systémov vrátane skúšania integrity softvéru systémov relevantných z hľadiska bezpečnosti a emisií.
Nové emisné skúšky by mali zistiť vozidlá s vysokými emisiami vrátane tých, s ktorými niekto manipuloval, pomocou pokročilých metód pre ultrajemné častice a NOx. NOx zahŕňa škodlivé látky z oxidu dusíka a oxidu dusičitého vznikajúcich pri spaľovaní fosílnych palív aj v doprave.
Súčasťou boja proti podvodom bude aj zaznamenávanie údajov z počítadla kilometrov vo vnútroštátnych databázach pre ich cezhraničnú výmenu z počítadla kilometrov.
Digitalizácia bude zahŕňať vydávanie elektronických osvedčení o evidencii vozidiel a pravidelných kontrol a výmenu údajov cez spoločnú platformu na zjednodušenie administratívnych postupov.
Vzájomne budú uznávať osvedčenia o pravidelnej technickej kontrole. Pôjde o zabezpečenie cezhraničného uznávania pravidelných technických kontrol automobilov vykonávaných v inom členskom štáte počas šiestich mesiacov.
Zjednodušia takisto prístup k technickým údajom o vozidlách pre stanice technickej kontroly.