S tým prichádza aj viditeľnosť konkrétnych autorov a jednotiek. Maďarovi vtáci sa v popularite môžu porovnávať aj s menšími športovými klubmi. Len na vysvetlenie, ide o známu jednotku operátorov dronov veliteľa Róberta Bróvdiho známeho ako Maďar, ktorý je pôvodom z Užhorodu.
Takéto jednotky majú vlastný merchandise, fundraising a súťažia v rebríčku úspešnosti. Jednotky získavajú rôzne množstvá bodov za zničenie cieľov, ktoré dokladujú nahratím videí. Napríklad Maďarskí vtáci tvrdia, že len v marci tohto roku zasiahli zhruba 5-tisíc cieľov.
Už aj na západ od Užhorodu prenikli informácie, že za súťažou ukrajinských dronových jednotiek je oveľa viac, než len internetová zábava a PR a ako ekonóma ma tento mechanizmus fascinuje ďaleko za hranice bulváru. Ukazuje totiž, ako sa dajú trhové incentívy použiť aj v takých situáciách, ako je vedenie vojny.
Už samotné podhubie ukrajinských bezpilotných síl je značne trhové. Ich pilierom je nezisková organizácia Aerorozvidka, ktorá sa od roku 2014 venuje rozvoju využitia dronov a zosieťovaných dát na vojenské účely a pritom nie je oficiálnou súčasťou armády (hoci viacerí jej členovia sú). Väčšina vývoja samotných strojov, ako aj systémov ich navádzania a komunikácie na Ukrajine prebieha v sieti mnohých desiatok nezávislých firiem a inštitúcií.
Za gamefikáciu dronových operácií však patrí kredit ministerstvu pre digitálnu transformáciu. Zavedenie oficiálneho bodového systému umožňuje armáde plošne upravovať taktické priority len jednoduchou zmenou bodových hodnôt bez nutnosti šíriť realizačne zložité rozkazy pyramídou velenia.
Podstatnejším parametrom odmeňovacieho systému je však to, že „zarobené“ body neslúžia len na získavanie slávy a metálov, ale jednotky si za ne budú môcť nakupovať výbavu na špeciálnom online trhovisku Brave 1 Market.
Nielenže to bude posilňovať rast najlepšie manažovaných jednotiek a jednotiek v najhorúcejších častiach frontu, zároveň to nechá ich veliteľom voľné ruky v určovaní prioritnej výbavy a pilotov motivuje správať sa efektívne pri výbere cieľov. Pozitívny dosah bude aj na strane výrobcov. Zákazky pôjdu priamo zo zákopov a nedostanú ich tie firmy a produkty, ktoré majú kamarátov v politike, ale tie, ktoré majú najväčší prínos na bojisku.
Samozrejme, ako každý umelý trh aj tento bude vyžadovať šikovného dizajnéra, ktorý dokáže zareagovať zmenou pravidiel v prípade, že piloti objavia nejaký „cheat“. Ukazuje to však, že zmena technologických podmienok (kamery na dronoch, online videá) mení ekonomické predpoklady (miera informačnej asymetrie) a tým otvára dvere trhu tam, kde bol včera nemysliteľný.
