Duševné zdravie detí sa prvý raz dostane do školského zákona. Chránení budú aj učitelia

Jedným z pilierov novej stratégie je kurikulárna reforma, ktorej cieľom je rozvíjať u detí zručnosti ako kritické myslenie, argumentácia a sebareflexia. Reformu postupne zavádzajú do škôl. Ministerstvo školstva očakáva, že od septembra 2025 sa do nej zapojí už tisíc výchovno-vzdelávacích inštitúcií.

„Chceme, aby sa čas učiteľa, ktorý venuje výkladu, znižoval v prospech aktívneho zapájania detí, argumentácie, spolupráce a budovania vzťahov,“ skonštatoval Drucker.

Nový predmet aj posilnenie vzťahov s rodičmi

Súčasťou zmien bude aj nový predmet zameraný na rozvoj sociálnej a emocionálnej gramotnosti, ktorý vychádza z balíka vyše 30 aktivít. Školy si ho budú môcť zaradiť buď ako samostatný predmet, alebo ako súčasť iných hodín vrátane triednických. 

Ministerstvo taktiež pripravuje novú príručku pre školy zameranú na budovanie spolupráce s rodičmi, predchádzanie konfliktom a podporu komunity. Šéf rezortu zdôraznil, že zdravý vzťah medzi školou a rodinou je kľúčový pre fungovanie vzdelávacieho systému a nemožno ho stavať na napätí.

V oblasti manažmentu kvality škôl Drucker oznámil prípravu systému s názvom EduRadar, ktorý bude slúžiť ako nástroj hodnotenia rôznych aspektov školského prostredia vrátane vzťahov v rámci školskej komunity a spolupráce s rodičmi.

Duševné zdravie detí sa stáva prioritou

Zásadnou novinkou v legislatíve má byť aj pojem ochrana duševného zdravia, ktorý sa prvý raz objaví v školskom zákone. Táto zmena má zvýrazniť dôležitosť témy a zaradiť ju medzi hlavné priority vzdelávania.

Minister poukázal na význam vytvárania bezpečného školského prostredia, ktoré nie je len o fyzickej bezpečnosti, ale najmä o podpore spomínaného duševného zdravia a prevencii problémov vrátane kyberšikany a iných výziev modernej doby.

Mohlo by Vás zaujímaťRezort školstva podporí duševné zdravie detí. Rodičia však chcú radikálnejšie kroky

Pripomenul však, že prevencia musí mať v školstve prednosť pred neskoršími zásahmi. „Prevencia znamená, že s deťmi hovoríme, vnímame ich, poskytujeme im podporu. Nechceme riešiť problémy, až keď vypuknú, ale skôr im predchádzať.“

Učitelia chránení pred útokmi

V legislatívnom balíku s názvom Skok vpred sa počíta so štyrmi hlavnými okruhmi zmien.

Opatrenia budú zahŕňať ochranu zamestnancov v školstve pred útokmi a dehonestáciou, najmä ak sa šíria nepravdivé informácie verejnými kanálmi s cieľom spôsobiť ujmu, ale aj zvýšenie zodpovednosti pedagogických a odborných zamestnancov, ak neriešia závažné prejavy rizikového správania ohrozujúce bezpečnosť žiakov.

Súčasťou zmien bude tiež zlepšenie prenosu informácií medzi školami a odbornými zariadeniami. V spise dieťaťa bude prehľad podporných zásahov, pričom dôverné údaje, ako psychiatrické diagnózy, zostanú chránené.

Posilní sa aj zodpovednosť rodičov, ktorí nereagujú na rady odborníkov v prípade, že ich dieťa vykazuje rizikové správanie.

Zámerom všetkých opatrení je vytvoriť školské prostredie, ktoré bude bezpečné, podnetné a otvorené. „Verím, že tak ako sa podarilo presadiť ranné kruhy či kurikulárnu reformu, prinesú výsledky aj pripravované kroky v oblasti duševného zdravia a bezpečnosti v školách,” doplnil Drucker.