Čínska firma plánuje spustiť v Európe taxíky bez vodiča. Technológiu skúšajú aj v USA

Spoločnosť Baidu, jeden z najväčších poskytovateľov internetových služieb v Číne, sa pripravuje na európsky test „robotických“ áut, oznámil Wall Street Journal.

Apollo Go, dcérska spoločnosť Baidu, už prevádzkuje automatickú individuálnu dopravu vo viacerých čínskych lokalitách, s približne štyristo „robotaxíkmi“ v meste Wu-chan.

Európskym partnerom projektu bude autobusový dopravca PostAuto, vlastnený švajčiarskou poštou. „Swiss Post so svojou jednotkou Mobility Services myslí aj na budúcnosť našej mobility a nových požiadaviek zákazníkov,“ dodala spoločnosť.

Baidu plánuje v nasledovných mesiacoch založiť pobočku vo Švajčiarsku a s testovaním začať do konca roku. Okrem Švajčiarska sa chystá Apollo Go začať aktivity aj v Turecku.

Automatická jazda lákadlom pre Číňanov

Okrem Baidu, ktorý je prevádzkovateľom vyhľadávacej služby Baidu.com, pričom vlastní aj internetovú encyklopédiu Baike a diskusné fórum Tieba, sa „robotaxíkmi“ zaoberajú aj iné internetové spoločnosti z Ázie.  

Čínsky internetový gigant chce pomocou AI prekladať „reč“ zvierat

Mohlo by Vás zaujímať Čínsky internetový gigant chce pomocou AI prekladať „reč“ zvierat

Čínsky startup WeRide oznámil, že svoju rozsiahlu sieť taxíkov bez vodiča vybuduje v spolupráci so spoločnosťou Tencent Cloud.

Prevádzkovateľ cloudu uvádza, že „sa bude spoliehať na svoju globálnu cloudovú infraštruktúru a prevádzkové skúsenosti, aby poskytla WeRide zámorské lokalizované a vyhovujúce cloudové služby na vybudovanie efektívnej a stabilnej inteligentnej operačnej siete“.

Operátor „robotaxíkov“ Pony AI sa snaží etablovať na burze v Hongkongu len šesť mesiacov po tom, ako sa mu podarilo umiestniť na akciovom trhu v New Yorku. Reaguje tak na protičínske opatrenia prezidenta Donalda Trumpa.   

Testujú aj v USA

Skúšku služby automatických taxíkov pripravuje aj americká Tesla. Pokusy odštartujú v meste Austin v štáte Texas koncom júna.

"V skutočnosti sa ich chystáme nasadiť nie do celého regiónu Austin, ale iba do tých častí, ktoré sú najbezpečnejšie," zdôraznil Elon Musk, majiteľ spoločnosti Tesla, v rozhovore pre CNBC. Firma začne s približne desiatimi vozidlami, neskôr zvýši počet asi na tisíc.

Paralyzovaný pacient edituje video čipom v mozgu. Hlas mu vytvára AI

Mohlo by Vás zaujímať Paralyzovaný pacient edituje video čipom v mozgu. Hlas mu vytvára AI

Povolenie na prevádzku automatických taxíkov v Kalifornii v USA získala aj pobočka amerického internetového giganta Alphabeth, ktorý poskytuje vyhľadávač Google. Útvar pre automatické vozidlá, Waymo, prevádzkuje viac ako 1 500 áut v oblastiach San Francisca, Los Angeles, Phoenixu a Austinu v Texase. Týždenne vykoná asi 250-tisíc jázd.

Vyššia bezpečnosť je nevyhnutnosťou

Nehody sa nevyhýbajú ani automaticky riadeným taxíkom. Jedno z áut flotily čínskeho operátora Pony AI počas servisného zásahu vzbĺklo. Vo vozidle však nebol v čase požiaru žiadny pasažier a, samozrejme, ani ľudský vodič. Automatický bezpečnostný systém auto po poruche núdzovo odstavil, servisný personál prišiel do dvoch minút.

Spoločnosť Waymo poslala v USA až 1212 automatických vozidiel na úpravu softvéru, keď pri nich došlo ku kolízii s reťazami, bránami a inými prekážkami na ceste.        

Ľudské chyby však stále predstavujú najčastejšiu príčinu dopravnej nehody. Na Slovensku v roku 2024 malo na problémoch v doprave až 49-percentný podiel porušenie povinností vodičov, príčinou 11-percent nehôd bolo prekročenie povolenej rýchlosti a nesprávne prejazdy cez križovatky spôsobilo sedem percent kolízií.

Výzva z TikToku skratuje školské Chromebooky. Vzniká škoda aj riziko požiaru

Mohlo by Vás zaujímať Výzva z TikToku skratuje školské Chromebooky. Vzniká škoda aj riziko požiaru

Chyby spôsobujú na jednej strane „nevyjazdení“ mladí držitelia vodičských preukazov, ale aj starší vodiči, ktorí už trpia zdravotnými problémami vyššieho veku. Tí, ktorí jazdia veľa a často, by miesto nich určite privítali predvídateľný a defenzívne jazdiaci robotický systém.

Netreba zabúdať ani na skutočnosť, že v prípade mladých ľudí predstavujú dopravné nehody najčastejšiu príčinu úmrtia.

Šoférovať už nie je moderné

Medzi mladými ľuďmi klesá aj popularita vlastníctva áut. Vozidlo už prestáva byť symbolom spoločenského postavenia, čo sa primárne týka ľudí, ktorí sa narodili okolo prelomu tisícročia aj mladšej „Generácie Z“.

Okrem toho, že sa prechádza na zdieľané vlastníctvo áut, v niektorých krajinách dochádza aj k poklesu záujmu o vodičské preukazy.

Vlastníctvo auta pritom znamená nemalú investíciu a špeciálne v Európskej únii pre ekologické pravidlá dochádza k ešte vyšším nákladom napríklad na spotrebné dane na palivá aj emisie oxidu uhličitého.          

Nie je to aprílový žart. Európska únia chce schváliť zadné vrátka k šifrovanej komunikácii

Mohlo by Vás zaujímať Nie je to aprílový žart. Európska únia chce schváliť zadné vrátka k šifrovanej komunikácii

Okrem toho ceny áut v EÚ zvyšujú aj zbytočné povinné zariadenia, ako je štart-stop, ktorý nielen vyvoláva zdanie neustále vypínajúceho sa pohonu, ale negatívne ovplyvňuje aj životnosť motora či autobatérie.

Ešte vyššie riziko predstavuje v EÚ povinný systém eCall kontrolovaný na novších autách aj počas technickej kontroly. Jeho nefunkčnosť pritom môže spôsobiť aj zastaralosť mobilného štandardu.

Hoci jeho hlavnou úlohou je privolanie pomoci pri nehode, vzhľadom k tomu, že sa skladá z lokalizácie pomocou satelitu, mikrofónu v aute a mobilného komunikačného modulu, dá sa jednoduchou zmenou softvéru premeniť aj na účinnú „špionážnu“ funkciu.  

Taxi s ľudským vodičom nevyhovuje každému

Hoci pre tých, ktorí autom nejazdia, už dávno existujú bežné taxíky, nie každému takáto služba vyhovuje.

Popularita automatických pokladní v obchodoch či samoobslužných objednávacích kioskov v prevádzkach rýchleho občerstvenia ukazuje, že mnoho ľudí chce využiť službu aj bez toho, aby prišiel do kontaktu s ľudskou obsluhou. Takýto dôvod uviedlo v prieskume na Slovensku až 28 percent ľudí.

U mladých sa stále viac rozširuje trend odmietania telefonovania. Textová komunikácia cez automatizované systémy im vyhovuje oveľa viac.

Ženy budú voziť iba ženy. Prevratná novinka v taxislužbe

Mohlo by Vás zaujímať Ženy budú voziť iba ženy. Prevratná novinka v taxislužbe

V prípade taxíkov s ľudskými vodičmi pribúdajú aj iné riziká. Základom je nejasná cenotvorba, kde má každá firma iné a nie veľmi dobre zverejnené ceny. Iná cena platí pri zavolaní toho istého taxíku na ulici a iná pri telefonickej objednávke.

Vyskytli sa však aj prípady „únosu“ pri žiadosti o potvrdenku či dokonca pokus o znásilnenie. Práve pre takéto potenciálne riziká budú niektorí zákazníci zrejme preferovať automatické taxíky bez ľudských vodičov. Často protestujúci francúzski taxikári blokujúci cesty, k zavedeniu "robotaxíkov" prispejú pravdepodobne tiež.