Vyššie cestovné a menej tarifných zón. V bratislavskom regióne začínajú zmeny v doprave
Tarifných zón v rámci verejnej osobnej dopravy v kraji bude po novom 19 veľkých miesto doterajších 56 malých. Zvýšené ceny cestovných lístkov popri samotnej reforme s odstupom času reagujú aj na infláciu v minulom roku, čiastočne aj v roku 2023 a tiež na zvýšenie dane z pridanej hodnoty od začiatku tohto roka na 23 percent.
O úprave cien rozhodol organizátor prepojenej dopravy v regióne, teda Bratislavská integrovaná doprava (BID), spolu s objednávateľmi verejnej dopravy na území kraja. Mestskú hromadnú dopravu v Bratislave objednáva hlavné mesto, regionálnu autobusovú dopravu Bratislavský samosprávny kraj a železničnú dopravu Ministerstvo dopravy SR.
Polhodinový lístok zdražie zhruba o desať percent
Zvýšenie cien je podľa Dopravného podniku Bratislava (DPB), ktorý zabezpečuje mestskú dopravu v hlavnom meste, reakciou na viaceré ekonomické faktory - okrem inflácie, vyššej sadzby DPH aj na zavedenie transakčnej dane v rámci konsolidačného balíčka schváleného vládou.
„V praxi to znamená, že cena najpoužívanejšieho 30-minútového cestovného lístka stúpne o 10 centov, čiže v prípade papierového lístka z 1,10 eura na 1,20 eura," uviedol hovorca DPB Jozef Vozár. Predstavuje to navýšenie o približne 10 percent, pričom pri elektronickom lístku je táto cena 1,09 eura.
Zľavnený lístok bude za cenu 0,60 eura, elektronický za 0,55 eura. „Ročná električenka bude stáť 263 eur, čo predstavuje nárast o sedem percent, avšak cestujúci za ňu zaplatia stále menej ako v roku 2018. Výnimku v tomto predstavujú žiacke električenky, ktoré zostanú na rovnakej cene, ako sú dnes, čiže nezdražejú vôbec," priblížil Vozár.
Dopravný podnik Bratislava vníma úpravu cien ako nevyhnutný krok na zmiernenie tlaku na financovanie mestskej hromadnej dopravy. „Zvýšenie cestovného prispeje k udržateľnosti systému, no ani po úprave cien nepokrýva plné náklady na prevádzku, ktoré naďalej vo veľkej miere znáša mesto Bratislava ako 100-percentný akcionár DPB," vysvetlil hovorca.
Služby bratislavského mestského dopravcu v minulom roku využilo viac ako 280 miliónov cestujúcich, čo bolo o šesť percent viac ako v roku 2023. Štatistiky za rok 2025 ešte nie sú k dispozícii.

K cenám pristupovali veľmi citlivo, niektorým skupinám sa nemenili
Bratislavská integrovaná doprava zdôvodnila úpravu cenníka cestovných lístkov práve zavedením tarifnej reformy v IDS BK. „Na základe dohody objednávateľov však súčasne prišlo aj ku zmene cien, pričom sa zohľadnila inflácia od poslednej zmeny v roku 2023 a zvýšená DPH. Pravidelná reakcia na rast nákladov je nevyhnutná s ohľadom na zachovanie udržateľnosti a zároveň aj zvyšovania kvality verejnej dopravy," potvrdila nám hovorkyňa BID Eva Vozárová.
K cenám podľa nej pristupovali veľmi citlivo, pričom niektorým skupinám cestujúcich sa ceny nemenili. Nezmenené ostávajú električenky pre deti a mládež vo veku šesť až osemnásť rokov aj SeniorPas pre seniorov nad 70 rokov.
Ako podotkla, najdôležitejším motívom zmien v integrovanej verejnej doprave s niekoľkými mesiacmi intenzívnej práce bolo zjednodušenie a sprehľadnenie systému, s cieľom vytvoriť celý funkčný model, ktorý bude dobre slúžiť. „Prvotné návrhy zónového usporiadania územia v rámci Bratislavského kraja vznikli v roku 2006 pri tvorbe základného dokumentu integrácie – Koncepcie BID. Jeden z variantov, ktorý nakoniec nebol prijatý, bol návrh malého počtu veľkých zón," priblížila Vozárová.
Územie nakoniec rozdelili do vysokého počtu malých zón s dvoma veľkými bratislavskými. Postupom rokov je potrebné reagovať na vývoj od zavedenia prvej etapy IDS BK až po aktuálny stav. zónové usporiadanie viackrát skúmali a pripomienkovali. „Možnosťou zväčšenia zóny a zníženia ich počtu sme sa teda zaoberali v priebehu niekoľkých rokov, pričom nový stav je výsledkom postupného vývoja a praxe s výhľadom na ďalší rozvoj," dodala hovorkyňa BID.
Dopravcovia v roku 2024 v rámci IDS BK prepravili celkovo viac ako 349 miliónov cestujúcich. Podiel MHD presiahol 77 percent, regionálne autobusy využilo vyše 18 percent a vlaky skoro štyri a pol percenta prepravených osôb.
Správnu cenu aj počet zón vypočíta automaticky aplikácia
Železničná spoločnosť Slovensko je zapojená do Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji (IDS BK) od roku 2015. V rámci neho zabezpečuje v okolí hlavného mesta osem vlakových liniek na trasách z Bratislavy hlavnej stanice do Kútov, Devínskej Novej Vsi, Trnavy a Galanty, z toho do dvoch posledných menovaných miest po dve linky. Prevádzkuje aj dve linky zo stanice Bratislava Nové Mesto do Rusoviec a Trnavy.
„Cestujúci nemusia poznať čísla zón - správnu cenu aj počet zón vypočíta automaticky mobilná aplikácia IDS BK alebo predajné miesto u každého zapojeného dopravcu vrátane ZSSK," priblížila riaditeľka odboru komunikácie národného vlakového dopravcu Jana Pôbišová.
„Jednorazové cestovné lístky je možné bez servisného poplatku zakúpiť aj vo všetkých pokladniach ZSSK alebo priamo vo vlaku u vlakového personálu," podotkla s tým, že predplatné cestovné lístky v rámci IDS BK je možné zakúpiť aj prostredníctvom webu spoločnosti.

Nákup predplatných lístkov pre nové zóny je možný od 1. júna
Bratislavská integrovaná doprava v spojitosti so zmenami informovala, že zakúpené predplatné cestovné lístky so starými zónami platia do konca ich platnosti u všetkých dopravcov v systéme. Staré papierové lístky budú platiť tri mesiace, teda do konca augusta.
„Nákup predplatných cestovných lístkov s novými zónami bude umožnený od 1. júna. V tom momente bude zastavený predaj lístkov podľa starých zón," ozrejmila BID.
Ceny predplatných lístkov pre deti a mládež vo veku šesť až osemnásť rokov zostávajú nezmenené, s výnimkou regionálnych zón, kde sú upravené v súlade s tarifnou reformou.
„V nezmenenej podobe ostáva aj SeniorPas, ktorý si môžu seniori nad 70 rokov zakúpiť bezplatne ako ročnú električenku, buď na bezkontaktnú čipovú kartu (BČK) alebo v mobilnej aplikácii IDS BK," vymenovala BID. Osoba bez SeniorPasu môže ako Senior 63+ využiť zľavnené cestovné lístky.
Dôchodcovia majú nárok na zľavu, musia byť zaregistrovaní
Ruší sa tarifná skupina „dôchodca od 60 rokov". Nárok na zľavu majú stále dôchodcovia po dosiahnutí 60 rokov veku, ktorí sú poberatelia starobného, invalidného či výsluhového dôchodku. Podmienkou je schválená registrácia v mobilnej aplikácii IDS BK alebo bezkontaktná čipová karta vydaná dopravcom do 31. mája 2025.
„Po tomto termíne už o zľavnené cestovné nebude možné požiadať," upozornil organizátor integrovanej dopravy s tým, že sa to týka výhradne cestujúcich, ktorí zatiaľ nedosiahli dôchodkový vek 63 rokov.
Podrobné informácie o reforme IDS BK vrátane nového cenníka a prehľadu zón sú dostupné na webe IDS BK. Do integrovanej verejnej dopravy v bratislavskom regióne sú zapojení aj prevádzkovateľ prímestskej autobusovej dopravy Arriva Mobility Solutions a vlakový dopravca Leo Express.
Ten zabezpečuje premávku na trati Bratislava - Komárno, pričom súčasťou IDS BK je začiatočný úsek z hlavného mesta po Kvetoslavov. Arriva a Leo Express sa k otázkam Štandardu do redakčnej uzávierky článku nevyjadrili.

Vyššie ceny SMS lístkov pre osobné vlaky aj v Tatrách
ZSSK zároveň od 1. júna zvyšuje ceny SMS lístkov pre osobné vlaky a spoje na Tatranských elektrických železniciach (TEŽ) a ozubnicovej železnici Štrba - Štrbské Pleso. Na tratiach vo Vysokých Tatrách bude možné kúpiť SMS sieťové lístky aj s prepravou bicykla či batožiny.
„Zrušený bude 20-minútový lístok, ktorý bol málo využívaný, a zavádza sa nový jednoduchší model platný na tratiach TEŽ, ozubnicovej železnice a v osobných vlakoch. Pre cestujúcich je výhodou, že v cene viacerých SMS lístkov bude zahrnutá aj preprava bicykla alebo batožiny," podotkol dopravca s tým, že úpravy nadväzujú na zmeny taríf a súvisia s implementáciou do IT systémov.
Cena SMS lístkov pre osobné vlaky s platnosťou 60 minút vzrastie z 2,50 na tri eurá, s platnosťou 180 minút CL100 pre cestujúcich s nárokom na 100-percentnú zľavu cestovného z 0,30 na 0,50 eura, 24-hodinový lístok za bicykel a batožinu bude za 2,50 eura.
V Tatrách bude dvojhodinový obyčajný SMS lístok po novom stáť 4,50 eura miesto dvoch eur, zľavnený 3,50 eura, pričom doteraz stál euro. Dvadsaťštyrihodinový obyčajný zdražie zo štyroch na 6,50 eura, zľavnený z dvoch na 4,50 eurá. Dvadsaťštyrihodinový lístok za bicykel a batožinu bude stáť rovnako ako pre osobné vlaky 2,50 eura.