Dlhé čakanie na električky je na konci. Po novej trati v Petržalke začnú jazdiť v nedeľu

Posledné dni pred spustením premávky na takmer štvorkilometrovej električkovej trati vládol čulý pracovný ruch. Tá je po dokončení a súhlase s predčasným užívaním pripravená na prevádzku od 27. júla.

Napriek predĺženiu lehoty výstavby stále nebolo všetko hotové ani na nových zastávkach. Pokračovali aj terénne úpravy a iné práce, pričom viaceré nesúvisiace priamo s dopravou dokončia až po sprevádzkovaní.

Štandard sa pozrel na celú trať od zastávky Jungmannova, kam zatiaľ jazdia električky na linke 3 z Rače, po novú konečnú zastávku Južné mesto pri Janíkovom dvore na južnom okraji Petržalky, kde je obratisko a depo pre električky.

Čo má byť hotové do nedele

Koľaje sú zväčša na „zelenom koberci", paralelne s nimi vysadili kríky a stromy. Nový asfaltový chodník pozdĺž trate už využívajú cyklisti, kolobežkári a chodci.

Električková trať cez celú Petržalku vedie jej stredom zo severu na juh po trase v minulosti plánovaného, ale nezrealizovaného mestského metra, respektíve rýchlodráhy.

Sieť MHD v Petržalke v strede s novou trasou električkovej linky 3. Zdroj Dopravný podnik Bratislava

„Do 27. júla budú nainštalované prístrešky, dokončené budú finálne terénne úpravy pozdĺž trate, chodníky obsluhujúce električkovú trať, vrátane pešieho prepojenia so Slnečnicami. Hotové budú tiež všetky priecestia a vyznačená bude celá cyklotrasa od Janíkovho dvora do centra mesta," sľúbil nedávno bratislavský magistrát v súvislosti s plánovaným začatím prevádzky na električkovej trati.

Vodiči električiek, ktorí na trati začnú pravidelne jazdiť, predtým absolvovali zaškoľovacie jazdy. Termínu začiatku plnej prevádzky koncom tohto týždňa predchádzalo potrebné rozhodnutie o predčasnom užívaní trate a uplynutie lehoty právoplatnosti.

Dokončovacie práce na jednej zo zastávok. Foto: Martin Benko/Štandard

Názory Petržalčanov

Oslovili sme niekoľkých Petržalčanov, čo očakávajú od premávky električiek v ich mestskej časti. Ivan predpokladá, že zastávky nebudú do nedele úplne dokončené. „Budú v takom stave, že cestujúci budú môcť vystúpiť. Nebude im v tom nič brániť a prestúpia na autobus," povedal.

Všimol si, že na zastávkach robia elektrickú prípojku pre informačné tabule. „Myslím si, že to stihnú," vyhlásil. Na meškanie prác podľa neho mohli mať vplyv aj spory medzi magistrátom a mestskou časťou. „Keby to dali robiť Číňanom, za mesiac by sa opýtali: 'A ďalej čo budeme robiť?'" uzavrel debatu.

Na zlepšenie dopravy na Kysuciach si počkáme. Výstavba D3 značne obmedzí premávku

Mohlo by Vás zaujímať Na zlepšenie dopravy na Kysuciach si počkáme. Výstavba D3 značne obmedzí premávku

Iný obyvateľ, ktorý neuviedol svoje meno, sa posťažoval na hluk z jazdy električiek. „To mi vadí," vyjadril sa. Podľa neho sú potrebné nehlučné električky ako vo Viedni. „Nech idú do Viedne sa pozrieť," odkázal.

Iveta dúfa, že potrebné práce stihnú. „Teším sa, že električky v nedeľu pôjdu. Vyjdem z domu, urobím niekoľko krokov, nasadnem a idem do práce a naspäť," povedala. O dôvodoch predlžovania prác a zvyšovaní nákladov mala dostatočné informácie. Očakáva, že ľudia budú električky určite využívať.

Cyklochodník vedľa električkovej trasy. Foto: Martin Benko/Štandard

Predĺžené práce, zvýšené náklady

Hlavné mesto Bratislava, ako investor, uzavrelo zmluvu na stavbu druhej časti električkovej trate zo Šafárikovho námestia v Starom Meste do Petržalky so Združením NS MHD Petržalka v novembri 2021.

Skupina španielskej spoločnosti Aldesa Construcciones sa zaviazala práce uskutočniť za viac ako dva roky v objeme 74,6 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty. Zahŕňajú aj úpravu na súčasnej trati v dĺžke takmer päťsto metrov po Jungmannovu.

Lehotu výstavby napokon postupne predĺžili na 1 367 dní, teda tri roky a deväť mesiacov, ktoré uplynú v auguste tohto roka. Ani dovtedy pravdepodobne nebude všetko hotové. Zmluvná cena po takmer tridsiatke dodatkov k zmluve vzrástla zatiaľ na 94 miliónov eur bez DPH, čiže o 19,4 milióna eura, alebo o 26 percent.

Dôvodmi boli neplánované práce naviac a výrazný rast stavebných nákladov pre následky pandémie COVID-19 či vojnu na Ukrajine. Pre problémy s vysokými cenami stavebných materiálov v roku 2022 hrozil odchod zhotoviteľa zo stavby, ale po prerušení prác a dohode s magistrátom o zvýšení zmluvnej ceny pokračoval.

Most cez Chorvátske rameno. Foto: Martin Benko/Štandard

Hustejšia premávka v špičkách a cez víkendy

Dopravný podnik Bratislava (DPB) pre Štandard potvrdil, že na spustenie prevádzky predĺženej električkovej trate v Petržalke je pripravený personálne aj technicky. „Na uvedenie novej trate do prevádzky sme sa pripravovali dlhodobo, či už ide o plánovanie grafikonu, výcvik vodičov alebo technické a logistické nastavenie všetkých prevádzkových procesov," uviedol hovorca DPB Jozef Vozár.

Električková linka 3 z Rače do Petržalky bude premávať častejšie ako doteraz. Najhustejší interval bude v čase najväčšieho dopytu, teda počas ranných špičiek pracovných dní cez školský rok, a to dve a pol minúty miesto súčasných štyroch minút. Mimo špičiek bude interval päť minút a večer sedem a pol minúty. Cez voľné dni bude interval päť minút cez deň a sedem a pol minúty ráno a večer.

„Cesta z Južného mesta do centra Bratislavy bude trvať 12 minút aj vďaka preferencii na križovatkách. Ďalej bude linka 3 pokračovať v súčasnej trase, pričom cesta z Južného mesta až po Komisárky v Rači zaberie celkovo 42 minút," priblížil hovorca DPB.

Električka linky 3 v Petržalke. Foto: Dopravný podnik Bratislava/dpb.sk

Jedna z najvyťaženejších liniek

V čase najvyššieho dopytu vypravia na túto linku 41 električkových vlakov a počas dňa jej premávku zabezpečí 62 vodičov. Linka 3 patrí spolu s linkou 4 k najvyťaženejším električkovým linkám v Bratislave.

„Ich poradie sa v jednotlivých obdobiach strieda, pričom rozdiel vo vyťaženosti býva spravidla len v jednotkách percent. Priemerný počet cestujúcich na linke 3 počas pracovného dňa v prvom polroku 2025 dosiahol bezmála 60 -tisíc osôb," podotkol Vozár.

Dopravný podnik Bratislava sa na spustenie prevádzky pripravoval vždy podľa aktuálneho harmonogramu prác, ktorý priebežne aktualizoval zhotoviteľ stavby. „V dôsledku posunu termínu dokončenia trate sme flexibilne prispôsobovali aj naše interné plány, najmä v oblasti plánovania výpravy, rozpočtu a nasadzovania vodičov," ozrejmil hovorca.

Železnice a odbory sa napokon dohodli na zvýšení platov. Zamestnanci dostanú aj prémie

Mohlo by Vás zaujímať Železnice a odbory sa napokon dohodli na zvýšení platov. Zamestnanci dostanú aj prémie

Spojené zastávky s autobusmi

Električková trať v Petržalke so súčasnými zastávkami Sad Janka Kráľa, Farského a Jungmannova pokračuje cez nové zastávky Gessayova, Zrkadlový háj, Pajštúnska, Veľký Draždiak, Lúčanka a Južné mesto. Tie sa nachádzajú v križovatkách a takmer na všetkých sú aj zastávky autobusov.

Zastávka Jungmannova je posunutá bližšie ku križovatke s Rusovskou cestou, čím sa skráti prestup medzi električkami a autobusmi.

„Cestujúcim, ktorí nemajú blízko k električke, sa veľmi zľahčí prestup z autobusov, ktoré budú cestujúcich zvážať z odľahlejších častí Petržalky," povedala prvá námestníčka primátora Bratislavy Tatiana Kratochvílová. „Najvýznamnejšie prestupové uzly budú na zastávkach Farského, Jungmannova a Zrkadlový háj," vymenovala.

Dokončovacie práce pri trati. Foto: Martin Benko/Štandard

Niektoré linky skončia

Pre zahustenie premávky v rannej špičke na linke 3 končí električková linka 7, ktorá premáva ráno z Rače na hlavnú stanicu a posilňovala kapacitu na Račianskej ulici.

Pri zahustenom intervale trojky je skoro nemožné zachovať ďalšiu linku v štvorminútovom intervale. Z Rače sa bude možné dostať na hlavnú stanicu s jedným prestupom na Račianskom mýte na linky 61, 71 alebo 40.

Zaniknú aj autobusové linky 59 a 95, ktoré zväčša kopírovali novú trasu električky v Petržalke. Autobusová linka 192 bude po novom premávať od Patrónky iba po zástavku Jungmannova, kde je možný prestup na električku.

Miestnu dopravu zabezpečuje linka 99, ktorá križuje električkovú trať. Viaceré autobusové linky križujúce električkovú trať majú podľa DPB upravenú polohu nástupíšť pre zvýšenie komfortu pri prestupe.

Orava čaká ďalej: Nový obchvat nestačí, doprava kolabuje najmä v Dolnom Kubíne

Mohlo by Vás zaujímať Orava čaká ďalej: Nový obchvat nestačí, doprava kolabuje najmä v Dolnom Kubíne

Výhody električky

Mestský dopravca očakáva, že predĺženie električkovej linky 3 až na Južné mesto prinesie širšiemu okruhu cestujúcich rýchlu, komfortnú a ekologickú verejnú dopravu, ktorá predstavuje plnohodnotnú alternatívu k individuálnej automobilovej doprave.

„V prospech električky hrá aj úspora času. Vďaka preferencii na križovatkách bude cesta zo zastávky Južné mesto do centra Bratislavy trvať len spomínaných 12 minút," zdôraznil Vozár.

Práve tento parameter má podľa neho potenciál pozitívne ovplyvniť rozhodovanie obyvateľov o spôsobe dopravy a zvýšiť atraktivitu MHD ako udržateľného dopravného riešenia pre celú Petržalku aj hlavné mesto.

Zastávka Veľký Draždiak pred dokončením. Foto: Martin Benko/Štandard

Električku podporila najmä Európska únia

Ministerstvo dopravy SR poskytlo Bratislave na výstavbu električkovej trate v Petržalke v dvoch fázach celkovú sumu vyše 86 miliónov eur. Z toho 73 miliónov eur bolo z fondov Európskej únie a 8,6 milióna eur zo štátneho rozpočtu ako spolufinancovanie. Hlavné mesto prispelo zvyšnými takmer 4,5 miliónmi eur v oboch fázach.

„V prvej fáze v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 bolo vyčerpaných 19,15 milióna eur, z toho 16,28 milióna eur zo zdrojov EÚ a 1,91 milióna eur zo štátneho rozpočtu," priblížila pre Štandard hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková.

V druhej fáze financovania projektu už v novom eurofondovom období bolo z Programu Slovensko 2021 – 2027 zazmluvnených takmer 67 miliónov eur, z toho 56,9 milióna eur z prostriedkov EÚ a 6,7 milióna eur zo štátneho rozpočtu. „Mesto Bratislava sa spolupodieľalo na financovaní vo výške piatich percent v oboch fázach," uviedla rezortná hovorkyňa.

Práce na trati. Foto: Martin Benko/Štandard

Zvyšovanie nákladov na financovanie výstavby električkovej trate nemalo vplyv na výšku eurofondov – ich objem je podľa ministerstva limitovaný schváleným rozhodnutím Európskej komisie z prvej fázy. Prípadné navýšenie hradí prijímateľ, v tomto prípade hlavné mesto.

„Predĺženie výstavby si vyžiadalo rozdelenie projektu na dve fázy. Čím väčší objem prostriedkov mesto použilo na petržalskú električku, tým menej mu zostáva na iné projekty z Programu Slovensko," vysvetlila Poláčiková. Nevyčerpané peniaze z prvej fázy investovali do iných projektov verejnej dopravy v Bratislave.

Modernizáciu trate na Zemplíne predĺžili. Cestujúci si počkajú skoro o pol roka dlhšie

Mohlo by Vás zaujímať Modernizáciu trate na Zemplíne predĺžili. Cestujúci si počkajú skoro o pol roka dlhšie

Očakávania Petržalky

Petržalka je najľudnatejšia mestská časť Bratislavy s vyše 150-tisíc obyvateľmi a ich počet s pribúdajúcou výstavbou nových obytných štvrtí každým rokom stúpa.

Zastupujúca starostka Petržalky Iveta Jančoková pre Štandard uviedla, že predĺženie električkovej trate aj do iných častí ich mestskej časti tak môže výrazne pomôcť aj s parkovaním, keďže obyvatelia budú mať väčšiu motiváciu presadnúť z áut do mestskej hromadnej dopravy alebo využiť priľahlú cyklotrasu.

„Verím, že predĺženie električkovej trate prispeje nielen k lepšiemu prepojeniu Petržalky so zvyškom hlavného mesta, ale zároveň podnieti aj obyvateľov iných mestských častí, aby navštívili Petržalku za účelom kultúrneho, športového či voľnočasového vyžitia," očakáva Jančoková.

Úprava terénu pri trati. Foto: Martin Benko/Štandard

Predpokladá, že nová trať bude prínosom najmä pre obyvateľov žijúcich v odľahlejších častiach Petržalky „Vo všeobecnosti majú ľudia radi, keď sa dostanú z bodu A do bodu B v relatívne krátkom čase a mesto sľubuje, že vďaka električke, ktorá je rýchlejšou, pohodlnejšou a ekologickejšou alternatívou prepravy, sa obyvatelia dostanú do centra mesta len v priebehu pár minút," podotkla zastupujúca starostka.

Električka môže podľa nej takisto zvýšiť „lukrativitu" Petržalky a prilákať nových obyvateľov, turistov a investorov, ktorí prispejú k rozvoju mestskej časti. Ďalším prínosom pre mestskú časť sú zrekonštruované dlhodobo kritické úseky ciest v správe hlavného mesta – Jantárová cesta a križovatka na Kutlíkovej ulici.

Dokončovacie práce na prestupnom uzle pri zastávke Južné mesto. Foto: Martin Benko/Štandard

Meškanie dokončovacích prác

Fakt, že termín ostrej prevádzky električky niekoľkokrát posúvali, tentoraz na koniec júla, označila Jančoková za pochopiteľné vzhľadom na celý priebeh stavby, aktuálne odstraňovanie nedorobkov v rámci kolaudácie a ešte niekoľkomesačného dokončovania pridruženej infraštruktúry.

„Termín leto/jeseň 2025 bol podľa nás aj bývalého starostu Jána Hrčku najreálnejším možným už v roku 2023. Síce nás mrzí, že dokončovacie práce na zastávkach či doplnenie bezpečnostnej signalizácie pri priechode na Farského ulici majú byť odovzdané až do konca tohto roka, no zároveň sme nielen my, ale určite aj všetci Petržalčania, radi, že je električka spustená ešte počas leta," dodala Jančoková.

Rovnako sa v budúcnosti tešia na vybudovanie sľubovaných peších lávok cez Chorvátske rameno, ktorých realizáciu mesto odložilo dovtedy, kým nájde potrebné financie.

Bratislavský magistrát na otázky Štandardu o výstavbe a financovaní električkovej trate v Petržalke neodpovedal. 

Hala pre električky vedľa obratiska na Janíkovom dvore. Foto: Martin Benko/Štandard