Modernizáciu trate na Zemplíne predĺžili. Cestujúci si počkajú skoro o pol roka dlhšie
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pre Štandard potvrdili, že nepredpokladané okolnosti si vyžiadali prepracovať a doplniť projektovú dokumentáciu najmä na časti traťového úseku Michalovce - Bánovce nad Ondavou. Konkrétne ide o oceľový most pri Laškovciach a rekonštrukciu budovy trakčnej meniarne v Bánovciach nad Ondavou.
„Evidujeme niekoľko problémov súvisiacich so spustením napájania trafostaníc a kontajnerovej trakčnej meniarne do prevádzky, ale v súčasnosti sa snažíme spraviť všetko preto, aby tieto problémy už neovplyvnili termín ukončenia december 2025," uviedla hovorkyňa ŽSR Petra Lániková.
Aktuálnu výluku železničnej dopravy na dotknutej trati do 30. júla z tohto dôvodu predĺžia. Cestujúci môžu zatiaľ využívať náhradnú autobusovú dopravu a na obnovenie vlakovej musia počkať po skončení prác.
Financie z plánu obnovy, cena vzrastie
Modernizáciu jednokoľajnej železnice na Zemplíne zabezpečuje košická spoločnosť Eltra na základe zmluvy z mája 2023, podľa ktorej ju mala dokončiť do 810 dní, teda do júla tohto roka.
Železničiari investíciu za viac než 216 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty financujú najmä zo zdrojov Európskej únie v rámci plánu obnovy a odolnosti. Z tejto sumy na stavbe aktuálne prefinancovali takmer 160 miliónov eur. Subdodávatelia zhotoviteľa zabezpečujú viac ako tretinu objemu prác.
Cena bude ešte dodatočne vyššia o indexáciu nákladov. „V príprave je dodatok vo výške necelých 935-tisíc eur za obdobie od začiatku stavby po december 2024," priblížila Lániková. Indexáciu nákladov zahrnú do ceny aj za obdobie od januára tohto roka do ukončenia stavby.
Vlaky zrýchlia
Súčasťou projektu okrem elektrifikácie celej trate Bánovce nad Ondavou - Humenné je komplexná rekonštrukcia koľaje z Bánoviec po Strážske a rekonštrukcia zabezpečovacieho zariadenia na železničnej stanici v Michalovciach.
Traťová rýchlosť sa po ukončení prác zvýši zo 100 na 120 kilometrov za hodinu, čo zrýchli premávku vlakov medzi Košicami a Humenným. V 1,5-kilometrovom oblúku pred stanicou v Michalovciach má zostať obmedzená rýchlosť 70 kilometrov za hodinu.
Železničný traťový úsek Bánovce nad Ondavou - Humenné je súčasťou trate Michaľany - Medzilaborce mesto s dĺžkou 107 kilometrov. Odtiaľ pokračuje aj na poľskú stranu hranice do 16 kilometrov vzdialeného Łupkówa.

Podmienka obnovenia dopravy
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) plánuje plnohodnotne obnoviť vlakovú dopravu na celej linke Košice - Humenné bez náhradnej autobusovej dopravy hneď po ukončení výlukových prác zo strany manažéra infraštruktúry.
„Dokončenie modernizácie trate, ktorú realizujú ŽSR, je rozhodujúce pre obnovenie železničnej dopravy," zareagovala pre Štandard riaditeľka odboru komunikácie ZSSK Jana Pôbišová.
Národný osobný dopravca bude cestujúcich o presnom termíne obnovenia vlakovej dopravy včas informovať. „Naším záujmom je, aby sme mohli poskytovať služby v plnom rozsahu čo najskôr po ukončení prác zo strany ŽSR," ubezpečila.
Po obnovení vlakovej dopravy ZSSK plánuje zabezpečovať prevádzku elektrickými rušňami s vozňami klasickej konštrukcie.
„Prechod na elektrickú trakciu prispeje k ekologickejšej a udržateľnejšej prevádzke vlakov, čo zodpovedá dlhodobému cieľu ZSSK znižovať dosahy dopravy na životné prostredie," uviedla Pôbišová.
Počas výluky vlakov na celej trase ubudli cestujúci. Náhradnú autobusovú dopravu využilo o 28 percent menej cestujúcich ako vlaky, ktoré jazdili pred výlukou.

Časť v predčasnom užívaní
Zhruba desaťkilometrový úsek Humenné - Strážske je už v predčasnom užívaní a spustili na ňom dopravu. To umožnilo obnoviť premávku regionálnych vlakov z Humenného do Medzilaboriec, Stakčína a Prešova.
„Pokračujú práce na úseku Michalovce - Bánovce nad Ondavou tak, aby bolo všetko dokončené, odskúšané a uvedené do prevádzky do konca roka 2025," uviedla Lániková. To je nový predpokladaný termín spustenia pravidelnej elektrickej prevádzky na trati Bánovce nad Ondavou - Humenné.
„V stanici Michalovce realizujú kladenie koľají a výhybiek, budujú podchod, nástupište, zastrešenie, káblovody, zabezpečovacie zariadenia, trakčné vedenie," priblížila hovorkyňa.
Cieľom rekonštrukcie a elektrifikácie je aj zlepšenie parametrov dopravnej cesty, zníženie nákladov na údržbu, zlepšenie plynulosti jazdy a zvýšenie bezpečnosti.
Úplná zmena stanice Humenné
Prvá etapa prác veľkej rekonštrukcie spojenej s elektrifikáciou sa týkala úplnej výluky v úseku Humenné - Strážske. Termín ukončenia prác posunuli a regionálnu vlakovú dopravu obnovili s niekoľkomesačným sklzom začiatkom marca 2025.
„Je asi zákonité, že sa časovo posunuli aj ďalšie pracovné fázy v úseku Bánovce nad Ondavou - Strážske," uviedol pre Štandard Marián Škuba z tlačového referátu mesta Humenné. Najradšej by však boli, keby elektrifikáciu trate spustili čím skôr najmä pre komfort cestujúcich.
Ukončenie prvej etapy prác v úseku Humenné - Strážske znamenalo úplnú zmenu železničnej stanice Humenné. Vybudovali zastrešenia nástupísk, pôvodné sypané nástupiská nahradili nové úrovňové. „Pohyb cestujúcich v rámci koľajiska bol minimalizovaný zabezpečením prechodu novovybudovaným schodiskom do podchodu. Novinkou je aj výťah na oboch nástupiskách, ktoré spája," vymenoval Škuba.

Nový informačný systém je aj na zastávke Humenné mesto. Pribudlo osvetlenie priestorov koľajiska i celej železničnej stanice Humenné. Vybudované sú prístrešky, mobiliár, trakčné vedenie, ktoré bude možné využívať až po celkovom ukončení stavby a prepojení až do Bánoviec nad Ondavou.
„Zvýšenie komfortu pre cestujúcich vlakovou dopravou je teda badateľné a úroveň bude ešte vyššia po elektrifikácii trate, čím sa dostupnosť miest na trati Humenné - Bánovce nad Ondavou - Košice časovo zníži," dodal Škuba.
Michalovce čakajú zlepšenie dopravy
V Michalovciach vnímajú situáciu na stavbe aj ako obmedzenie celkovej mobility obyvateľov regiónu, pričom predlžovanie termínu dokončenia spôsobuje pochopiteľnú nespokojnosť.
„Po dokončení rekonštrukcie očakávame výrazné zlepšenie v kvalite a rýchlosti železničnej dopravy," vyjadrila sa pre Štandard vedúca odboru komunikácie a marketingu mesta Michalovce Mária Stričková.
Poznamenala, že elektrifikácia trate prinesie ekologickejší a komfortnejší spôsob cestovania, čím môže zvýšiť atraktivitu verejnej dopravy nielen pre Michalovčanov, ale aj pre celý región Zemplína.
Mesto verí, že vlakové spojenie s Košicami a Humenným podporí aj miestnu ekonomiku, cestovný ruch a dostupnosť pracovných príležitostí.
Zatiaľ bez pokuty
Železnice nateraz neuvažujú nad udelením pokuty za očakávané meškanie dokončenia stavby. „Zmluvná pokuta predstavuje sankčný mechanizmus vo vzťahu k zhotoviteľovi stavby, avšak za predpokladu, že preukázateľne a nespochybniteľne vznikla príčinná súvislosť s predĺžením lehoty výstavby na strane zhotoviteľa," ozrejmila hovorkyňa ŽSR.
Ide napríklad o personálne a výrobné kapacity, zlú organizáciu prác a stavebných postupov či neskoré materiálno-technické vybavenie, nedostatočnú koordináciu subzhotoviteľov.
„Pokiaľ vzniknú okolnosti, ktoré nie sú v priamej súvislosti so zodpovednosťou zhotoviteľa, teda vznikli ako neočakávaný a projektom nepredpokladaný súbeh udalostí, v tom prípade nie je možné uplatniť sankčný mechanizmus," spresnila Lániková.

Zmeny operatívne riešia
Každá investičná akcia podľa železníc zahŕňa desiatky až stovky stavebných objektov a prevádzkových súborov, pričom je prakticky nemožné každý projekčne vystihnúť detailne a presne. Platí to najmä v oblastiach takzvanej spodnej stavby, teda pri ich zakladaní, kde vzhľadom na rozsah líniovej stavby často prichádza k rôznym zmenám v horninovom prostredí, ktoré treba riešiť úpravou projektovej dokumentácie.
„Časté sú aj prípady, keď vyhotovená projektová dokumentácia nekorešponduje so skutočnosťou alebo aktuálnymi pomermi na trati z dôvodu dlhého časového odstupu od jej vyhotovenia po začatie realizácie po ukončení verejného obstarávania," upozornila Lániková.
Všetky tieto prípadné zmeny je preto potrebné operatívne riešiť priamo počas výstavby a prispôsobiť projektovú dokumentáciu na aktuálny stav.
Pomerne bežným javom sú aj dodatočné požiadavky a podmienky tretích strán - obcí, miest, samosprávnych krajov či štátnych inštitúcií. Tie počas realizácie zmenia alebo upravia svoje požiadavky oproti tým, ktoré si uplatnili v stavebnom konaní, čím vyvolajú aktualizáciu projektovej dokumentácie nad pôvodný rámec.