Na zlepšenie dopravy na Kysuciach si počkáme. Výstavba D3 značne obmedzí premávku
Rozsiahle stavebné práce na troch úsekoch D3 na ťahu Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto - Oščadnica - Čadca, Bukov v dĺžke 26 kilometrov podľa očakávania spôsobia značné dopravné obmedzenia. Dlhodobo nepriaznivú situáciu na spomínanej ceste to skomplikuje.
Po dokončení diaľnice by mal počet osobných a nákladných áut na hlavnej ceste klesnúť denne o tisíce. Na to však bude potrebné počkať predbežne tri a pol až štyri a pol roka od začiatku prác, keďže približne toľko by mala trvať výstavba D3.
Dopravu nastavia s policajtmi
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) pre Štandard potvrdila, že budúci diaľničný ťah na Kysuciach pomôže motoristom aj obciam. „Podľa predbežných analýz len pri obci Oškerda ubudne denne 12-tisíc osobných a šesťtisíc nákladných áut. Pri ďalších obciach na ceste I/11 sa úbytok pohybuje okolo sedemtisíc pri osobnej doprave a zhruba okolo päťtisíc pri nákladnej doprave za 24 hodín," uviedol mediálny a komunikačný odbor NDS.
Sľubujú urobiť všetko pre to, aby výstavba diaľnice obmedzila existujúcu cestnú sieť čo najmenej. „Celý dopravný mechanizmus bude nastavovaný v spolupráci s dopravnými policajtmi," priblížili diaľničiari. O konkrétnych riešeniach je zatiaľ ešte priskoro hovoriť, ale zaručujú, že motoristickú verejnosť budú informovať vopred v dostatočnom predstihu.
Na blížiacu sa výstavbu D3 a súvisiace dopravné obmedzenia sa pripravuje aj polícia. „Polícia bude opatrenia operatívne prispôsobovať aktuálnym dopravným obmedzeniam v rámci jednotlivých etáp výstavby, ako aj nadväzujúcej dopravnej situácii," uviedla pre Štandard hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Žiline Daniela Kocková.
Ako dodala, určite budú odporúčať použitie obchádzkových trás, keďže „nie je možné úplne vylúčiť nákladnú dopravu v uvedenom úseku".

Najnižšie ponuky sú o pätinu nižšie
Súhrnná predpokladaná hodnota na výstavbu troch úsekov D3 pri vyhlásení verejných obstarávaní minulý rok bola 1,12 miliardy eur bez dane z pridanej hodnoty. Predložené najnižšie ponuky v týchto tendroch majú spolu výšku viac než 890 miliónov eur bez dane, čo je oproti odhadovaným nákladom takmer o 231 miliónov eur, respektíve o 21 percent menej.
„Významnú časť nákladov na výstavbu kysuckej tepny D3 pokryjeme z eurofondov. Zvyšné náklady uhradíme zo štátneho rozpočtu," uviedla NDS s tým, že o termínoch ukončenia výstavby je zatiaľ priskoro hovoriť, kým nebudú podpísané zmluvy so zhotoviteľmi.
Ak by podľa predpokladov s prácami začali v tomto alebo v budúcom roku, tri úseky na základe plánovanej lehoty ich výstavby by mohli byť hotové najskôr v rokoch 2029 a 2030.
Vyhodnotenie tendrov
Najbližšie k uzavretiu zmluvy má takmer 10-kilometrový úsek D3 Kysucké Nové Mesto - Oščadnica. Spomedzi piatich uchádzačov navrhla najnižšiu cenu spoločnosť Skanska SK - 261,3 milióna eur bez DPH, predpokladaná hodnota zákazky bola 307,3 milióna eur.
Ponuky ostatných štyroch uchádzačov boli v rozsahu takmer 263 miliónov (združenie na čele s Metrostavom DS) až 296 miliónov eur (Budimex). Plánovaná lehota výstavby úseku je 1 280 dní, teda tri a pol roka.
V prípade úseku Oščadnica - Čadca, Bukov, v rámci ktorého pribudne druhá polovica aj s druhou rúrou tunela Horelica, predložilo najlacnejšiu ponuku združenie na čele so spoločnosťou Váhostav. Suma 230,4 milióna eur bez DPH je zároveň nižšia oproti odhadovanej cene 306,4 milióna eur.
V združení sú aj Metrostav DS a maďarská firma Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Zártkörűen Működő Részvénytársaság. Druhú ponuku vo výške takmer 244 miliónov eur navrhlo združenie vedené spoločnosťou Eurovia SK.
Celková dĺžka úseku bude 5,3 kilometra, z toho samotnej diaľnice 4,8 kilometra a tunela zhruba 600 metrov. Výstavba by podľa plánu mala trvať 1 675 dní, čiže viac ako štyri a pol roka.
NDS po rozhodnutiach Úradu pre verejné obstarávanie na základe námietok trikrát zrušila vyhodnotenie ponúk, ale opakovane potvrdila výsledok, naposledy 10. júla. Ak by do 20. júla neprišla nová námietka, nič by nemalo brániť podpisu zmluvy.
Spomínané združenie s Váhostavom predložilo najnižšiu cenu aj v súťaži na výstavbu viac než 11-kilometrového úseku Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto. Oproti predpokladanej hodnote 507,4 milióna eur chce diaľnicu vybudovať za 398,7 milióna eur bez DPH. Ďalšie dve ponuky za takmer 407 miliónov eur a viac ako 427 miliónov eur navrhli skupiny na čele s Doprastavom a poľským Budimexom.
Plánovaná lehota výstavby je v tomto prípade 1 307 dní, čo je viac ako tri a pol roka. Prípadné námietky možno predkladať do 25. júla, keďže diaľničiari vyhodnotili ponuky 15. júla.

Odklonia kamióny?
Prednosta Mestského úradu v Čadci Miroslav Kováč pre Štandard zareagoval, že samotná výstavba so sebou prinesie viaceré dopravné obmedzenia, ktoré už aj tak kritickú situáciu ešte viac skomplikujú.
„K tomu sa v najbližších mesiacoch očakáva spustenie ďalšej časti rýchlostnej cesty S1 v Poľsku, ktorá nadväzuje na D3, čo pravdepodobne bude v priebehu ďalšej zvýšenej tranzitnej dopravy. Preto verím, že sa ministerstvu dopravy podarí vyrokovať s českými a poľskými partnermi odklon kamiónovej dopravy počas výstavby diaľnice," uviedol Kováč.
Pri nasledujúcej výstavbe druhého polprofilu úseku D3 Oščadnica – Čadca chcú nadviazať na predošlú dlhoročnú profesionálnu spoluprácu s NDS a budú maximálne súčinní.
Primátor Kysuckého Nového Mesta Marián Mihalda pre Štandard odpovedal, že teraz je veľmi ťažké odhadnúť vplyvy výstavby na dopravu. „Sme si vedomí, že doprava bude počas výstavby obmedzená, vodiči sa musia obrniť trpezlivosťou," podotkol.
Budú komunikovať so všetkými kompetentnými orgánmi a prispôsobovať sa situácii. „Veríme, že aj samotní ľudia, ktorí do nášho mesta dochádzajú za prácou, zvážia napríklad využitie vlakovej dopravy," uviedol primátor.
Zvýšená intenzita dopravy
Značné dopravné obmedzenia pre výstavbu D3 pocítia aj v obci Oščadnica v okrese Čadca. Jej starosta Marián Plevko pre Štandard priblížil, že rátajú s viacerými fázami výstavby, ktoré budú zahŕňať čiastočné alebo úplné uzávierky niektorých úsekov ciest, prekládky inžinierskych sietí a zvýšený pohyb stavebnej techniky.
„Očakávame značne zvýšenú intenzitu dopravy. Prioritným opatrením bude počas tejto komplikovanej stavby včasná komunikácia s obyvateľmi obce. Budeme ich pravidelne informovať o harmonograme výstavby, pripravovaných obmedzeniach a navrhovaných obchádzkových trasách," spresnil Plevko.
Budú pozorne monitorovať situáciu počas výstavby a promptne reagovať na vzniknuté problémy, ako sú dopravné zápchy, poškodenie ciest, porušovanie podmienok vydaných povolení, prípadne budú riešiť podnety občanov.
„Budeme aktívne komunikovať s NDS, políciou a so zhotoviteľmi stavby pri riešení problémových situácií. Takisto budeme koordinovať na základe prebiehajúcich prác aj činnosť prevádzkového úseku obce, aby sme zabezpečovali plný štandard služieb pre obyvateľov," ozrejmil starosta.
Verí, že napriek dočasným nepríjemnostiam spojeným s výstavbou to dlhodobé prínosy diaľnice D3 pre Oščadnicu a celý región Kysúc vysoko prevýšia.

Každodenné kolóny sa skončia
Primátor Kysuckého Nového Mesta ocenil, že očakávaná výstavba D3 sa konečne začína približovať, keďže región diaľnicu dlhodobo potrebuje. „Sme radi, že sa nám podarilo minulý rok otvoriť privádzač k priemyselnému parku, ktorý slúži ako ďalší vjazd do mesta. Čakajú nás náročné roky, ale veríme, že to bude stáť za to," dodal Mihalda.
Dobudovanie chýbajúcich úsekov D3 výrazne odľahčí kritickú dopravnú situáciu v regióne. „Samotná diaľnica so sebou prinesie viacero pozitív. Jednak pre tranzitnú dopravu, čo výrazne pomôže regionálnej aj národnej ekonomike, ale hlavne pre všetkých obyvateľov, ktorí už 30 rokov znášajú každodenné kolóny na trase Čadca – Žilina," upozornil Kováč.
Dobudovanie D3 je priamo pre Čadcu len čiastkovým riešením. Dopravné zápachy na ceste druhej triedy v smere Makov – Čadca, ale aj opačne, sú už neúnosné. „Riešením by bola výstavba obchvatu mesta Čadca v smere od Makova a najmä prepojenie medzinárodnej cesty prvej triedy I/11 cez ulicu Slovenských dobrovoľníkov s cestou druhej triedy II/487," vysvetlil prednosta.
To je nateraz v nedohľadne, pričom kompletné plánovanie a inžiniersku činnosť tohto projektu vypracovali už minimálne trikrát. Bez vybudovania tohto spojenia nevyriešia dopravnú situáciu v Čadci a priľahlom regióne komplexne.
Dôležitý význam pre región
V dostavbe D3 vidí starosta Oščadnice kľúčový krok na rozvoj obce aj celého regiónu Kysúc. Diaľnica podľa neho výrazne zlepší spojenie Oščadnice s krajským mestom Žilina, s ostatnými časťami Slovenska, ale aj s Poľskom a Českou republikou.
„To je dôležité pre turistický ruch, ktorý je pre Oščadnicu mimoriadne dôležitý, keďže návštevníci obce sa k nám dostanú rýchlejšie a pohodlnejšie," potvrdil Plevko.
Výstavbu D3 považuje aj za dôležitý impulz na rozvoj podnikania. Verí, že lepšia dopravná infraštruktúra pritiahne nových investorov do regiónu, čo povedie k tvorbe nových pracovných miest nielen priamo súvisiacich s výstavbou a prevádzkou diaľnice, ale aj v sektore služieb, cestovného ruchu a ľahkého priemyslu.
„Očakávame rast miestnej ekonomiky a taktiež zvýšenie bezpečnosti dopravy a zníženie počtu dopravných nehôd," uzavrel starosta.

Viaceré úseky sú už v prevádzke
Po dokončení D3 bude mať Slovensko kompletné diaľničné prepojenie od Žiliny až po hranice s Poľskom, čo umožní splniť aj medzinárodné záväzky krajiny v rámci Transeurópskej dopravnej siete.
Z plánovanej dĺžky D3 takmer 60 kilometrov je v súčasnosti v prevádzke zhruba 36 kilometrov na šiestich úsekoch, z toho viac než 19 kilometrov v polovičnom profile na troch úsekoch medzi Čadcou a Oščadnicou, Svrčinovcom, Skalitým a hranicou s Poľskom.
Motoristi využívajú na D3 aj úseky Hričovské Podhradie – Žilina, Strážov – Žilina, Brodno a Čadca, Bukov – Svrčinovec.