Manažérske zlyhanie ministra školstva
Je to prekvapujúce o to viac, že na čelo rezortu prišiel nie ako odborník, ale ako profesionálny manažér. A nedá mi nespomenúť, že od začiatku svojho pôsobenia na čele rezortu hovoril o úmysle zvýšiť kvalitu vzdelávania.
Skôr ako odôvodním tvrdenia, uvediem jeden príbeh, ktorý zdanlivo nesúvisí s tým, o čom je reč. Príbeh, ktorý sa udial na Slovensku a ovplyvnil život mnohých ľudí, príbeh, ktorý ukazuje, že vzdelaní a tvoriví ľudia sú dôležití pre prosperitu spoločnosti.
V 16. storočí sa Slovensko stalo najväčším producentom medi a medených výrobkov v celom svete. Meď a jej výrobky sa vyvážali nielen do Európy, ale aj do arabských krajín, Indie a Číny. Ako a čomu vďačila Thurzovsko-fuggerovská mediarska spoločnosť za takýto úspech? Veď medená ruda sa u nás ťažila a spracovávala aj predtým.
Problém v predchádzajúcom období tkvel v tom, že dovtedy z medenej rudy nedokázali získať čistú meď. To spôsobovalo viaceré nedostatky medených produktov. Treba ešte spomenúť učenca a banského odborníka Jána Dernschwama, ktorý firmu viedol a prispel k zlepšeniu technologických procesov pri spracovaní rudy.
Obchodná spoločnosť dokázala produkovať čistú meď. To bola výhoda, vďaka ktorej sa meď z jej produkcie stala vyhľadávaným tovarom. S predajom medi a medených produktov boli vybudované a zabezpečené dopravné cesty. Jednoducho povedané, spoločnosť dala prácu a lepšie živobytie mnohým ľuďom. To všetko sa udialo zásluhou doslova pár vzdelaných a rozhľadených ľudí.
Podpora nadaných detí je nedostatočná
Prečo uvádzam tento príbeh? Lebo je to ukážka toho, že vzdelaní a rozhľadení jedinci dokážu výrazne zdvihnúť prosperitu krajiny. Je chvályhodné, že podporujeme deti z nepodnetného prostredia, deti, ktoré majú hendikep, rómske deti. No žiaľ, podpora nadaných deti je nedostatočná a navyše im neraz hádžeme pod nohy prekážky.
Ide o deti, ktoré majú predpoklady v dospelosti prispieť k prosperite. Keď je štát nim nevšímavý, sú tu rodičia, ktorí investujú do ich vzdelania. Minister Drucker ich za to potrestá a chce skrátiť príspevok na žiaka.
Uvedomuje si, že rodičia prispievajú súkromnej škole nie preto, aby vyhadzovali financie, ale preto, že škola garantuje kvalitných jazykárov, že poskytuje lepšie vzdelávanie, že je trebárs v triede menej žiakov a učitelia sa im môžu viac venovať?
Všetko rovnaké
V spoločnosti prežíva relikt z minulosti „vse ravno“. Zdá sa, podľa ministra sú rovnoprávne školy, a nie deti. Výber talentovaných deti do neštátnej školy je zlý. Treba nechať talentované deti spolu s tými slabšími a čakať, kým ich tí slabší doženú? Nech tí talentovaní strácajú čas na svoj rozvoj. Mimochodom, vo Francúzsku, ktorého vzdelávací systém nemožno obdivovať, je bežné, že talentované dieťa posunú o triedu vyššie.
Iste, nemožno tvrdiť, že všetky neštátne školy poskytujú kvalitnejšie vzdelanie, ale ako celok dávajú deťom šancu získať lepšie vzdelanie. Veľká Británia mala v minulosti systém elitných škôl, ktoré pripravovali ľudí na spravovanie spoločnosti (Eton, Harrow, Cambridge). Tento systém pripravil v krátkom čase troch úspešných premiérov – Winstona Churchila, Roberta A. Edena, Harolda Macmillana.
Je zarážajúce, že manažér sa postavil na čelo hlasov, ktoré chcú všetkých zrovnávať a bránia, aby sme podporovali tých, ktorí by raz mohli byť duchovnou elitou národa!
Hydepark je priestor na slobodnú diskusiu, publikované názory nemusia zodpovedať redakčnej línii Štandardu.