Ktoré domácnosti budú mať nárok na energopomoc? Saková predstavila výpočet

Ministerstvo hospodárstva pripravuje nový systém energopomoci, ktorý má byť podľa ministerky Denisy Sakovej „adresnejší, spravodlivejší a čo najviac automatizovaný“. Na rozdiel od iných krajín Slovensko neplánuje univerzálne energošeky pre všetkých občanov, ale kombináciu automatických zliav a cielených príspevkov podľa typu energie a príjmovej situácie domácnosti.

Nový systém už aktuálne čaká na formálny štart. Ten nastane až po tom, čo Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) zverejní finálne cenníky energií. Následne ministerstvo hospodárstva predloží vláde návrh na vydanie všeobecného hospodárskeho záujmu (VHZ), teda administratívneho kroku, ktorý umožní, aby sa pomoc mohla reálne vyplácať.

Cieľom je, aby predajcovia energií dostali zoznam odberných miest, kde sa bude kompenzácia uplatňovať. „Predajcovia to musia stihnúť zakomponovať do svojich systémov ešte pred Vianocami. Dúfam, že v priebehu novembra budeme mať všetky údaje pripravené a môžeme ísť na vládu so schválením energopomoci,“ doplnila.

Ministerstvo navrhuje dvojstupňový mechanizmus, a to automatické zľavy a energošeky. „Snažili sme sa vytvoriť systém automatizovaného výpočtu a vyplácania energopomoci," uviedla šéfka rezortu hospodárstva. Pomoc sa teda bude líšiť podľa druhu energií.

Pri elektrickej energii a plyne sa pomoc zohľadní priamo vo faktúrach a zálohových platbách. Domácnosti tak dostanú nižšiu cenu automaticky, bez potreby podávať žiadosti. Pri teple bude podľa ministerky nutný systém energošekov, pretože ide o oblasť, kde je veľké množstvo dodávateľov a správcov budov.

„Pri teple musíme ísť na spôsob energošeku, pretože poskytovateľov centrálneho zásobovania tepla je viac ako dvesto a približne 29-tisíc pripojení. Mnohé správcovské spoločnosti nemajú procesy plne automatizované," vysvetlila Saková.

Pri elektrine a plyne bude nižšia cena zakomponovaná priamo do fakturačných systémov dodávateľov. Ministerka zdôraznila, že takýto model súvisí aj s uzavretým memorandom so Slovenskými elektrárňami. „Tie nedávajú štátu žiadny finančný badžet, ale poskytujú energiu za nižšiu cenu. Nemali sme teda peniaze v rozpočte, mali sme len nižšie ceny, preto sa to muselo zohľadniť priamo vo faktúrach.“

Posudzovanie bonity domácnosti

Pomoc nebude rovnaká pre všetkých. Do výpočtu bonity domácnosti budú vstupovať príjmy a počet členov. „Do bonity budú vstupovať príjmy, ktoré daná domácnosť má, a tie budú prepočítavané podľa počtu obyvateľov,“ vysvetlila ministerka.

Vzorec má zohľadňovať takzvaný vážený príjem: „Na prvého člena domácnosti sa ráta 100 percent, na druhého 70 percent a na dieťa 50 percent. Nie je to teda o tom, že si každý zoberie svoj plat a hneď vie vyrátať nárok. Systém berie do úvahy aj počet členov domácnosti, aby to bolo spravodlivejšie a adresnejšie,“ objasnila Saková.

Základnou filozofiou má byť adresnosť a automatizácia – teda aby pomoc smerovala len tam, kde je potrebná, bez zložitého podávania žiadostí.

Reklamačný proces pre občanov

Ak domácnosť nedostane energopomoc, aj keď sa domnieva, že na to má nárok, bude môcť využiť reklamačný proces. „Mysleli sme aj na to, že bude reklamačný proces,“ potvrdila Saková.

Občania sa budú môcť obrátiť buď na call centrum, alebo klientské pracovisko okresného úradu.

„Máme 72 okresných úradov na Slovensku a myslíme si, že táto úroveň je dostatočná,“ doplnila.

Zamestnanci budú vyškolení na poskytovanie informácií o energopomoci, pričom pri citlivých údajoch sa bude využívať bezpečný prenos údajov – „v perforovanej obálke, podobne ako pri dokladoch z ministerstva vnútra“.

Financovanie: štátny rozpočet s podporou eurofondov

Financovanie energopomoci bude primárne zo štátneho rozpočtu, no vláda hľadá spôsob, ako ho nepriamo doplniť eurofondmi. „Eurofondy ako také nepadli,“ zdôraznila Saková.

Ministerstvo rokuje s Európskou komisiou o tom, že projekty financované zo štátneho rozpočtu by sa spätne prefinancovali z eurofondov. Tým by sa uvoľnili zdroje pre energopomoc. „Na tomto momentálne pracujeme, projekty už máme vydefinované a hľadáme finálnu dohodu s komisiou,“ doplnila.

Najväčšou výzvou bolo priradenie ľudí k bytom v bytových domoch. „Pri rodinných domoch je to jednoduché – máte jedno odberné miesto. Ale pri bytoch sme v systémoch našli len, že na ulici býva dvesto ľudí, no nevedeli sme ich priradiť ku konkrétnym bytom,“ uviedla Saková.

Po mesiacoch práce sa podarilo zosúladiť registre a priradiť 85 až 90 percent domácností k správnym odberným miestam. „Snažili sme sa systém spraviť tak, aby sme čo najviac pomoci zautomatizovali a obmedzili rôzne vynaliezavé spôsoby, ako ho obchádzať,“ dodala.

Výhľad a ďalšie kroky

Systém energopomoci sa bude ďalej rozvíjať. „Nie je pripravený na každú možnú nuansu, ale je živý a budeme ho rozvíjať,“ uviedla ministerka. Od polovice roka 2026 bude do výpočtov možné zahrnúť aj dividendy podnikateľov, čo ešte zvýši presnosť posudzovania bonity.

Ministerstvo chce zároveň riešiť aj nájomné bývanie, kde nájomníci často nemajú trvalý pobyt, a teda sa nezobrazujú ako oprávnení príjemcovia pomoci. „Treba nastaviť pravidlá tak, aby sme vedeli poskytnúť pomoc aj nájomcom, ktorí nie sú vlastníkmi bytu,“ povedala Saková.

Ministerstvo už zároveň vyčistilo dáta od distribútorov a zaviedlo povinnosť používať register adries pri nových odberných miestach. „Na konkrétne odberné miesto ste mohli mať zapísanú adresu rôznymi spôsobmi. Museli sme to zjednotiť a od 1. januára už budú musieť používať register adries,“ uviedla.

Podľa Sakovej bude systém aj v nasledujúcich mesiacoch prechádzať úpravami v spolupráci s ďalšími rezortmi. Cieľom je, aby sa postupne odstránili všetky trhliny, ktoré umožňujú zneužívanie pomoci:

„Treba sa pozrieť, kde nájde kreativita slovenského národa štrbinku, a potom tvoriť legislatívu tak, aby sme ju vedeli zavrieť," dodáva Saková.

Nový systém energopomoci bude adresnejší a automatizovaný. Namiesto univerzálnych šekov sa kombinuje automatická zľava vo faktúrach (elektrina, plyn) a cielené energošeky (teplo), aby pomoc smerovala len k tým, ktorí ju potrebujú.