Minister Ráž označil za zavádzanie, že za nehodou vlakov bola zlá viditeľnosť návestidiel

Zrážka vlakov pri Pezinku sa stala 9. novembra tohto roku. Podľa ministra dopravy video zo stanice má prispieť k „upokojeniu verejnosti“ a eliminovať špekulácie. Viaceré médiá pritom naznačovali, že príčinou nehody mohla byť znížená viditeľnosť návestidiel (semaforov) alebo ich zameniteľnosť. Ráž tieto interpretácie odmietol s tým, že fotografie, ktoré kolovali verejným priestorom, zobrazujú ľavú stranu stanice, zatiaľ čo nehoda sa odohrala na úplne pravej koľaji.

„Zavádzať verejnosť tým, že mohlo dôjsť k zámene návestidiel, je veľmi nezodpovedné a nepravdivé,“ vyhlásil. Podľa neho je zároveň jednoznačné, že rušňovodič odchádzal z krajnej pravej koľaje a mal jasne určené, ktoré návestidlo patrí jemu.

Železnice SR (ŽSR) doplnili, že počas preverovania zistili, že z približne 34-tisíc vlakov, ktoré v uplynulých dvoch rokoch prešli medzi Pezinkom a bratislavskou Račou, nebola evidovaná ani jedna sťažnosť na zameniteľnosť či zníženú viditeľnosť návestidiel.

Stav vyšetrovania

Minister zdôraznil, že vyšetrovanie nehody stále prebieha a kľúčových účastníkov ešte nebolo možné vypočuť, pretože „všetci, ktorých sa to bytostne týka, sú stále práceneschopní“. Orgány činné v trestnom konaní (OČTK) tak prípad zatiaľ nemohli uzavrieť.

Rezort dopravy má však na rozdiel od OČTK zákonnú povinnosť poskytovať priebežné informácie. Aj to bol podľa ministra dôvod zverejnenia videozáznamu. „My sme povinní informovať o priebežných výsledkoch vyšetrovania a zároveň sme na to oprávnení,“ pripomenul.

Bez komentára, no s otázkami

Po odvysielaní videa Ráž povedal, že ho nebude komentovať, namiesto toho povedal sériu otázok, ktoré si podľa neho môže zodpovedať každý sám. Týkajú sa najmä toho, či vlak vošiel na červenú, či bola táto návestná farba viditeľná dostatočne dlho, či mohol rušňovodič jednoznačne identifikovať svoje návestidlo a ako dlho mal signál v zornom poli.

Minister odhadol, že rušňovodič videl návestidlo približne minútu a pol. Zároveň apeloval na verejnosť, aby vyčkala na výsledky vyšetrovania. „Chcem poprosiť verejnosť, aby nechala priestor vyšetrovaniu a nešírila neoverené domnienky,“ zdôraznil.

Ministerstvo podľa Ráža pripravilo balík opatrení, ktoré bude predkladať vláde na najbližšom zasadnutí. Ten zahŕňa nákup dvoch trenažérov na výcvik rušňovodičov, zavedenie kamier do kabín vlakov, o čom sa rokuje aj s odbormi vrátane možných kompenzácií za zásah do pracovného prostredia.

Na stole je aj revízia programu Slovensko, ktorá by mala presmerovať časť finančných prostriedkov na zvýšenie bezpečnosti železničnej infraštruktúry. Na stretnutí so železničnými odborármi podľa ministra vládla konštruktívna atmosféra a diskutovalo sa o viacerých ďalších opatreniach.

Technické súvislosti: ETCS a cena infraštruktúry

Minister sa venoval aj technickej stránke udalosti. Potvrdil, že systém ETCS [jednotný európsky vlakový zabezpečovací systém, pozn. red.] reagoval pri prejazde rýchlika štandardne. Po detekcii problémového úseku zmenil návestnú farbu na červenú a vlak začal brzdiť automaticky.

V súvislosti s kontrolou Dopravného úradu poznamenal, že išlo o reakciu na starší podnet advokáta a jej závery sú odporúčacieho charakteru. Zároveň upozornil na finančnú náročnosť infraštruktúrnych úprav, keďže jedno návestidlo stojí približne 400-tisíc eur a je technicky integrované do celého riadiaceho systému trate.

Aj preto podľa Ráža nie je riešením jednoduché doplnenie ďalších svetelných bodov. „Chyba nebola v návestidlách a ani v tom, že tam nebol ETCS. To je jasné,“ dodal.

Rozšírenie systému ETCS na ďalšie úseky je súčasťou materiálu, ktorý ministerstvo predkladá vláde. Európske pravidlá však vyžadujú, aby krajina plánované zmeny oznámila prepravcom päť rokov vopred, čo znamená, že implementácia bude postupná a administratívne náročná.

Politické tlaky a otázka demisie

V časti venovanej politickým dôsledkom minister odmietol tvrdenia, že by s premiérom po prvotnom telefonáte viedol diskusiu o demisii. Opozícia aj naďalej požaduje jeho odvolanie, no Ráž pripomenul, že ide o rozhodnutie poslancov. Ak by premiér rozhodol o jeho odvolaní, rešpektoval by to, hoci by to nepovažoval za spravodlivé.

Ministerstvo zároveň rieši aj otázku odškodnenia preživších účastníkov nehody autobusu v Nových Zámkoch, pričom podľa Ráža pôsobí nespravodlivo, že pozostalí po obetiach už odškodnení boli, no preživší nie. Rezort prisľúbil, že sa téme bude venovať paralelne s prípravou širších bezpečnostných opatrení na železniciach.