Nové pravidlá energopomoci. Zistite, kto bude mať nárok a ako si ju vypočítať

Ministerstvo hospodárstva predstavilo rámec energetickej pomoci pre domácnosti, ktorý má podľa ministerky Denisy Sakovej zasiahnuť približne 90 percent obyvateľov. Celý systém je automatický a už dnes možno pomerne presne určiť, kto bude mať na pomoc nárok. Rozhodujúcim faktorom je totiž výška príjmu a jeho preukázateľnosť v systémoch štátu.

Štát pri posudzovaní bonity domácností pracuje s príjmami, ktoré vie jednoznačne overiť v databázach Finančnej správy. Šéfka rezortu vysvetľuje, že systém hodnotí len „to, čo štát vie dokladovať ako štandardný príjem občana“. Metodika vznikala v spolupráci s ministerstvom financií a zohľadňuje aj špecifiká podnikateľov, najmä živnostníkov, ktorých príjmy bývajú premenlivé.

Rezort zároveň upozorňuje, že rozhodujúcim dňom pre posúdenie pomoci je 27. november. Znamená to, že pri výpočte nárokov, ktoré budú platiť od januára budúceho roka štát prihliadal na to, kto bol do tohto dátumu evidovaný v registri trvalého pobytu, ako aj v evidencii dodávateľov a distribútorov energií. Akékoľvek zmeny po tomto termíne sa už pri januárovom posudzovaní nezohľadňujú.

Problém dividend a chystaná legislatívna zmena

Jedným z problémov, ktoré sa počas prípravy objavili, sú dividendy. Doterajší systém umožňoval finančnej správe vidieť len celkový objem dividend vyplatených firmou, nie ich konkrétnych prijímateľov v prípade, že spoločnosť mala viacerých spoločníkov. „Uvádzala sa iba suma za firmu,“ upozorňuje Saková.

Parlament preto prerokuje zmenu zákona, ktorá zavedie povinnosť uvádzať konečného prijímateľa dividend. Takto doplnené dáta sa do výpočtov bonity zapracujú v druhej polovici roka.

Pri posudzovaní príjmov domácnosti na určenie energopomoci sa okrem zárobkov zo zamestnania alebo podnikania rátajú aj dôchodky. A to starobné, vdovské a sirotské, ako aj výsluhové dôchodky. Rovnako dôležité je však to, ktoré príjmy sa do systému nezapočítavajú.

Zo vzorca sú vyňaté všetky nemocenské dávky vrátane materského, úrazové dávky a garančné poistenie, poistenie v nezamestnanosti, účelové dávky Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny, príspevky pre ťažko zdravotne postihnutých, dávky náhradnej starostlivosti, príjmy z druhého piliera a trinásty dôchodok. Podľa rezortu by tieto položky skresľovali obraz o reálnej finančnej stabilite domácností a mohli by neopodstatnene ovplyvniť výslednú bonitu.

Súčasťou systému má byť aj verejne dostupná online kalkulačka a webová stránka, kde si domácnosti po zadaní čísla odberného miesta alebo EIC kódu [sú uvedené na faktúre, poznámka redakcie] budú môcť overiť, či im energetická pomoc prináleží. Spustenie stránky sa plánuje do 15. decembra.

Kalkulačka a hranica príjmu

Dnes však už vieme povedať, že hranica hrubého príjmu jednotlivca s nárokom na pomoc sa bude pohybovať na úrovni 1 930 eur. Pri viacčlenných domácnostiach sa príjem prepočíta podľa metodiky OECD pre získanie „ekvivalencie“, ktorá je dôležitá pri výpočte nároku na pomoc.

Pre účely výpočtu adresnej energopomoci sa ekvivalenčná škála, teda „veľkosť domácnosti“ bude riadiť nasledovnými koeficientami priradenými jej členom. Koeficient „1“ je priradený pre prvého člena domácnosti.

Pre každého ďalšieho člena domácnosti vo veku nad 14 rokov má koeficient hodnotu „0,7“ a pre každé dieťa do 14 rokov (vrátane) je stanovený koeficient „0,5“. Príklady výpočtu ekvivalentnej domácnosti vyzerajú takto:

Dvaja dospelí a dve deti do 14 rokov (1 + 0,7) + (0,5 + 0,5) = 2,7

Traja dospelí (1 + 0,7 + 0,7) = 2,4

Pri určení „ekvivalencie“ bude výpočet nároku na energopomoc vyzerať takto: ak zarába muž aj žena mesačne po 1 600 eur, ich spoločný ročný príjem je 38 400 eur. Zároveň majú dve deti do 14 rokov. Ich ekvivalentná domácnosť bude mať hodnotu podľa vyššie uvedeného príkladu „2,7“.

Výpočet nároku tohto príkladu na energopomoc bude vyzerať takto:

Spoločný ročný príjem 38 400 eur sa vydelí ekvivalentom 2,7, čiže 38 400 : 2,7 = 14 222. Následne sa výsledná suma 14 222 vydelí počtom mesiacov v roku, teda 12, čo dáva výsledok 1 185 eur (14 222 : 12 = 1 185 eur). A práve táto výsledná suma 1 185 eur predstavuje hranicu príjmu jednotlivca.

Keďže suma nepresahuje stanovený limit na úrovni 1 930 eur, táto domácnosť má nárok na energopomoc.

Pri troch dospelých v domácnosti s mesačným príjmom 1 600 eur by výpočet vyzeral nasledovne: spoločný ročný príjem troch členov 57 600 sa vydelí ekvivalentom 2,4, čo dáva 24 000 eur. Výslednú sumu potom delíme počtom mesiacov 12, teda 24 000 : 12 = 2 000 eur. Táto domácnosť nemá nárok na pomoc.

Energodotácie len pre občanov? Slovensko sa rozhýbalo aj v pomoci pre priemysel

Mohlo by Vás zaujímať Energodotácie len pre občanov? Slovensko sa rozhýbalo aj v pomoci pre priemysel

Nárast cien bez energopomoci

„Pre tých, ktorí nedostanú energopomoc, sa predpokladá zvýšenie cien elektrickej energie o 20 percent a pri plyne a teple bude tento nárast predstavovať 30 percent,“ spresnila Saková.

Pri posudzovaní príjmov u živnostníkov sa bude brať do úvahy jeho základ dane. „Ten ale bude povyšovaný na niečo ako ekvivalent hrubého príjmu, teda o 13,4 percenta. Takže reálne základ dane vám pripravovaná tabuľka vydelí koeficientom 0,866 a to bude reálne ten ekvivalent hrubého príjmu živnostníka,“ vysvetľuje finančná správa.

Systém zároveň definuje limity spotreby, ktoré majú zabrániť tomu, aby pomoc smerovala k firemným alebo podnikateľským odberným miestam. Pri elektrine je horná hranica 30 MWh ročne, pri plyne 100 MWh. Ak odberné miesto tieto hodnoty prekročí, nárok automaticky zaniká. Ministerka to označuje za „anomálie, ktoré musíme riešiť“, keďže vysoké odbery spravidla nepatria do kategórie bežných domácností.

Pri elektrine a plyne sa pomoc premietne priamo do faktúr. Konečná cena za megawatthodinu sa príjemcom nezvýši a zálohové platby zostanú nezmenené. Komplikovanejšia je situácia pri teple, keďže Slovensko má približne 800 cenových lokalít s rôznymi parametrami.

V lokalitách, kde sa cena tepla zvýši nad úroveň roku 2022 o 20 eur, dostanú obyvatelia takzvané energošeky. Tie sa budú distribuovať dvakrát ročne. „Prvý šek by mal prísť v januári alebo začiatkom februára,“ uvádza Saková, pričom druhý sa plánuje na jún alebo júl.

Čo v prípade vlastníctva viacerých nehnuteľností

Rezort sa venuje aj postaveniu nájomcov. Ak byt vlastní osoba s nárokom na pomoc, prenajímateľ by zvýšené ceny nemal premietať do nájmu. V zásade tak platí, že aj v prípade vlastníctva viacerých nehnuteľností dostáva majiteľ s nárokom na pomoc, znížené ceny energií aj na ne.

Ak je však odberné miesto vedené na osobu bez nároku, nájomník, ak spadá do rámca energopomoci môže požiadať o individuálne posúdenie, avšak podmienkou je prihlásenie prechodného pobytu na danú adresu.

Nový systém po prvý raz umožní identifikovať domácnosti, ktoré kúria drevom alebo uhlím. Ministerstvo mapuje takzvané plynové púšte, čiže oblasti bez plynovej prípojky a porovnáva ich so spotrebou elektrickej energie.

Tam, kde spotreba nezodpovedá elektrickému vykurovaniu, predpokladá sa použitie tuhých palív. Na tieto oblasti sa má postupne rozšíriť aj energetická pomoc. Podľa Sakovej ide o problém, ktorý sa „nevedel vyriešiť dlhé roky“, no nový informačný systém by ho pomohol umožniť riešiť adresnejšie.

Finančník Koso: Brusel manipuluje, emisné povolenky stiahnu Slovákov k zemi

Mohlo by Vás zaujímať Finančník Koso: Brusel manipuluje, emisné povolenky stiahnu Slovákov k zemi

Ako podať námietku

Domácnosti, ktorým pomoc priznaná nebude, môžu podať námietku prostredníctvom call centra alebo klientského centra okresného úradu. Pred podaním námietky si však musia vyžiadať informáciu o spôsobe výpočtu ich bonity. Ministerstvo má na vybavenie námietky 30 dní, pri zapojení iných orgánov sa môže lehota predĺžiť na 60 dní.

Rezort zdôrazňuje, že na zavedenie systému je kľúčová pripravenosť pracovníkov. „V súčasnosti prebieha školenie zamestnancov call centra aj okresných úradov, aby boli pripravení poskytovať informácie pri zavádzaní adresnej energopomoci,“ uzatvára ministerstvo.