Takmer polovica mostov je v zlom stave. Vláda ich chce opravovať zo súkromných peňazí

Vládny kabinet na svojom poslednom tohtoročnom zasadnutí schválil návrh projektu komplexnej obnovy mostov na cestách I. triedy, ktorý predložil minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru). Projekt má byť realizovaný formou verejno-súkromného partnerstva (PPP). Jeho cieľom je riešiť dlhodobo kritický stav mostnej infraštruktúry na hlavných cestných ťahoch po celom Slovensku.

Materiál s názvom „Návrh projektu verejno-súkromného partnerstva: Komplexná obnova mostov na cestách I. triedy“ bol predložený z iniciatívy ministerstva dopravy. Vychádza zo štúdie uskutočniteľnosti aj zo stanoviska ministerstva financií. Po jeho schválení v parlamente môže rezort dopravy začať proces verejného obstarávania koncesionára.

Forma PPP na základe finančného modelu počíta s ročnou platbou štátu koncesionárovi za dostupnosť vo výške 86,3 milióna eur, v prepočte na 30 rokov pôjde o približne 2,6 miliardy eur.

Dôvody voľby modelu PPP projektu

Stavebno-technický stav mostov sa za posledných 20 rokov výrazne zhoršil. Kým v roku 2004 bolo v dobrom alebo uspokojivom stave ešte 63 percent mostov, v roku 2024 je to už iba 28 percent. Naopak, podiel mostov v zlom, veľmi zlom alebo havarijnom stave vzrástol z 10 na 49 percent. Takmer každý druhý most na cestách I. triedy si tak vyžaduje zásadný zásah.

Ministerstvo dopravy upozorňuje, že možnosti financovania komplexnej obnovy mostov zo štátneho rozpočtu sú v súčasnosti výrazne obmedzené a zároveň neexistuje možnosť čerpania prostriedkov z fondov Európskej únie. Vzhľadom na rozsah investícií a potrebu konsolidácie verejných financií sa preto ako najrealistickejšie riešenie javí využitie modelu verejno-súkromného partnerstva.

Rezort dopravy preto zdôrazňuje, že zapojenie súkromného sektora umožní rýchlejšiu realizáciu projektu, lepšie rozdelenie rizík a vyššiu predvídateľnosť nákladov. Projekt má aj celoslovenský dosah a potenciál vytvoriť nové pracovné príležitosti v jednotlivých regiónoch.

Štúdiu uskutočniteľnosti vypracovalo konzorcium poradenských spoločností vedených spoločnosťou Wood & Company, a.s. Na základe jej záverov je projekt právne, technicky aj finančne uskutočniteľný formou PPP a môže byť klasifikovaný ako položka mimo deficitu štátneho rozpočtu a dlhu verejnej správy.

Brusel cúva z klimatickej utópie. Zákaz spaľovacích motorov sa otriasa v základoch

Mohlo by Vás zaujímať Brusel cúva z klimatickej utópie. Zákaz spaľovacích motorov sa otriasa v základoch

Vplyv na rozpočet, ciele a očakávania

Projekt predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy v rokoch 2025 až 2028, čo súvisí najmä s jeho prípravou a verejným obstarávaním. Celkové výdavky na prípravu presiahnu 26,5 milióna eur a budú kryté v rámci schválených rozpočtových limitov rezortu dopravy. Personálne kapacity potrebné na realizáciu projektu zabezpečí rezort dopravy a Slovenská správa ciest v rámci existujúcich limitov.

Minister Ráž vysvetľuje, že cieľom projektu je nielen rozsiahla obnova mostných konštrukcií, ale aj zabezpečenie ich systematickej údržby na obdobie 30 rokov. Tento prístup má umožniť prechod od reaktívneho riešenia havarijných stavov k proaktívnej správe mostného fondu a dlhodobo zvýšiť bezpečnosť a spoľahlivosť cestnej infraštruktúry na Slovensku.