Predaj smartfónov vzrástol iba mierne, poznačil ho nedostatok čipov. Instagram oslavuje jedenásť rokov

IMG_6525 Ilustračný obrázok. Foto: Martin Minka

Pravidelná rubrika o technológiách, aplikáciách a novinkách zo sveta smartfónov a inej elektroniky.

Posledný týždeň vo svete technológií priniesol odhady o predaji smartfónov v tomto roku, na ktorých sa odrazil pretrvávajúci nedostatok čipov. Čísla tak už druhý rok po sebe nerástli takým tempom ako pred koronaktízou.

Novinky zaznamenal aj svet sociálnych sietí. Facebook len nedávno potrápil výpadok, o ktorom písal aj Štandard. Zlyhanie nepridalo na popularite ani Instagramu, ktorý tento mesiac oslávil jedenásť rokov existencie.

Po pandémii je ďalšou ranou pre technologický priemysel nedostatok čipov

O dôvodoch a dôsledkoch svetového nedostatku mikročipov Štandard informoval v osobitnom článku. Mnohí výrobcovia sú odhodlaní investovať milióny dolárov do vyrovnania deficitu. Odhady uverejnené na stránke Counterpoint Research však informujú o jeho dosahu v číslach.

Podľa nich sa v roku 2021 predá okolo 1,4 miliardy smartfónov, teda len o 6 percent viac ako vlani. Pôvodne sa rátalo s nárastom o 9 percent.  

samsung smartfón
Výrobca Samsung dáva vlastné procesory len do niektorých modelov. Foto: Martin Minka

Problém pocítia takmer všetci hlavní výrobcovia vo svete smartfónov. Spoločnosti ako MediaTek alebo Qualcomm nebudú schopné dodať dostatok čipov pre svojich zákazníkov, okrem iného napríklad pre Xiaomi, Samsung či Oppo.

Chladnú hlavu si môže zachovať americký gigant Apple. Do svojich smartfónov iPhone dáva už niekoľko rokov čipy z vlastnej produkcie.

Instagram funguje už jedenásť rokov, jeho vplyv začína byť otázny

Sociálna sieť Instagram každým dňom naberá na popularite. Jednoduchú aplikáciu na zdieľanie fotiek odkúpil za jednu miliardu dolárov ešte v roku 2012 Facebook .

Instagram začal na zariadeniach s operačným systém iOS 6. októbra 2010 ako jednoduchá aplikácia na zdieľanie fotografií s pomerom strán 1:1. Mala odkazovať na éru fotoaparátov Polaroid, ako píše Wikipedia.

instagram štandard
Foto: Martin Minka

Po vyše dekáde fungovania sa Instagram výrazne zmenil. Z jednoduchej sociálnej siete na zdieľanie digitálnych polaroidov sa postupne vypracoval na mediálny komplex, ktorý je o čosi komerčnejší. Spolupráce a reklamy sú jeho dennou súčasťou.

V poslednom čase sa začína v súvislosti s Instagramom, respektíve všeobecne so sociálnymi sieťami, spomínať negatívny vplyv na mladých ľudí. Falošné ideály vytvárané zdieľanými fotkami a videami často neodrážajú realitu, čo si mnoho používateľov neuvedomuje.

Nakoniec možno na Instagrame pozorovať aj také bizarné situácie ako v prípade razie NAKA u Zuzany Plačkovej. Počet sledovateľov jej profilu stúpol o niekoľko tisíc, a to aj napriek tomu, že bola zadržaná v súvislosti s drogovou činnosťou. Štandard sa tomu venoval v osobitnom článku.  


Ďalšie články