Pán minister, je to nechutné! Rektor českej univerzity žiada zastavenie novej očkovacej kampane

Mŕtve telá covidových pacientov z fotiek novej českej očkovacej kampane sú za čiarou, myslí si rektor Vojtěch Petráček. Spoločnosti podľa neho viac uškodia a minú sa marketingovému účelu. Myslia si to aj niektorí odborníci.

Jeden z pripravených vizuálov na očkovaciu kampaň v ČR. Foto: Ministerstvo zdravotníctva ČR Jeden z pripravených vizuálov na očkovaciu kampaň v ČR. Foto: Ministerstvo zdravotníctva ČR

V utorok Štandard písal o novej českej očkovacej kampani. Tá obsahuje reálne fotky mŕtvych alebo trpiacich covidových pacientov zhotovené na jednotkách intenzívnej starostlivosti. Podľa registra zmlúv ich ministerstvo kúpilo od fotografa Lukáša Bíbu z vydavateľstva Economia. Jeho fotografie z druhej a tretej vlny covidu sú nominované v súťaži Czech press foto 2021.

Podľa ministra zdravotníctva Adama Vojtěcha je cieľom „prebudiť ľudí z letargie“ a ukázať im, že covid môže mať veľmi vážny priebeh či dôsledky. Vláda si od použitia fotografií sľubuje zvýšenie záujmu o očkovanie medzi dosiaľ nerozhodnutými ľuďmi.

Len plošne uškodí, nemotivuje nikoho, myslí si rektor

Rektor univerzity České vysoké učení technické (ČVUT) v Prahe Vojtěch Petráček napísal ministrovi otvorený list. Vyzýva ho na okamžité zastavenie kampane, ktorá je podľa neho „agresívna, nechutná a neetická“.

„Každý z nás, kto je vybavený empatiou a citom pre bolesť druhých, bude pri pohľade na kruté snímky z ARO [anestéziologicko-resuscitačného oddelenia, pozn. red.] trpieť. V mnohých vyvolá táto stresová expozícia posttraumatické stresové poruchy alebo depresie. Táto kampaň uškodí plošne našej spoločnosti a ako motivácia nezapôsobí,“ píše Petráček v otvorenom liste, ktorý v utorok publikoval spravodajský servis ČVUT.

Rektor kladie otázku, či si nechalo ministerstvo ku kampani vypracovať lekársko-etické a psychologické zhodnotenie. Autentické snímky pacientov, ktorí s covidom skončili v nemocniciach, podľa neho vyvolávajú „mediálny strach a napätie v spoločnosti“. Motiváciu k vakcíne prostredníctvom „šírenia hrôzy a obrazu umierania“ treba podľa neho rázne odmietnuť.

„Zásadou rozhodovania o vlastnom zdraví musí byť slobodné rozhodnutie bez nátlaku a strachu! Vaše opatrenie tento princíp hrubo narúša!“ konštatuje.

Radšej podajte ľuďom pomocnú ruku

Rektorovi prekážajú aj titulky, ktoré dopĺňajú fotky. Ide o texty odkazujúce na najčastejšie proklamácie odporcov očkovania. Nájdu sa medzi nimi heslá ako „Uveril dezinformáciám“ alebo „Mal svoju pravdu“.

„Ako môžete vedieť, že zosnulý nemal dobrý dôvod, prečo nebol očkovaný, ako môžete spojiť vaše heslá, ktoré ho odsudzujú, s nešťastným osudom, ktorý nepoznáte. Pán minister, je to nechutné!“ odkázal docent.

Podľa rektora ČVUT by sa rezort zdravotníctva mal radšej zamyslieť nad tým, ako odporcom očkovania ponúknuť pomocnú ruku, napríklad formou hradenia testu protilátok.

„Viete predsa, že tí z nás, ktorí chorobu prekonali, sú chránení lepšie ako očkovaní pred ťažkým priebehom a hospitalizáciou. Mnohí môžu cítiť obavu pred očkovaním, pretože sa obávajú reakcie pri vysokých hodnotách protilátok,“ píše rektor so žiadosťou o okamžité zastavenie kampane.

Ustráchaní sa už zaočkovali, kampaň môže odrádzať, hovoria odborníci

Ministerstvo vypracovalo kampaň bez porady s mediálnymi agentúrami. To sa mu môže podľa niektorých odborníkov vypomstiť. Je možné, že rezort správne neodhadol príčiny averzie k očkovacím látkam.

„Drvivú väčšinu ľudí, ktorí sa očkovať nenechali, nepresvedčí strach o zdravie. Tí, ktorí sa báli, už sa zaočkovali. Neočkovaná skupina sa obrázkami z JIS podľa môjho názoru nenechá vydesiť,“ povedal pre Seznam Zprávy marketér Erik Šidlák.

Rezort sa v kampani inšpiroval naturalistickými obrázkami na cigaretových škatuľkách. Tie zobrazujú napríklad rakovinu pľúc, zničené zuby, oslepnutie či človeka po infarkte. Nemusí to mať úspech. „Ľudí, ktorí si cigarety chcú kúpiť, tie obrázky neodradia,“ konštatuje Tereza Klabíková Rábová z Fakulty sociálních věd UK.

Obaja odborníci sa zhodujú, že na presvedčených odporcov očkovania marketing nezaberie. Naopak, určitú skupinu ľudí môže podľa nich táto kampaň priamo odradiť.


Štátnej forme pomoci rodinám s deťmi na Slovensku trvalo až 18 rokov, kým z pôvodných 13,32 eura poskočila na niečo vyše 43 pred dvomi rokmi. Krok, ktorý priklepol na dieťa ešte zhruba o stovku viac,…
Prejsť na článok