Pápež František po mesiaci modlitieb za mier zveril Rusko a Ukrajinu Nepoškvrnenému Srdcu Panny Márie. Varoval, že viac zbraní a sankcií nie je odpoveďou na aktuálnu vojnu. Tá ukazuje starú logiku moci.
Pápež František zasvätil Rusko a Ukrajinu Nepoškvrnenému Srdcu Panny Márie. Modlil sa za ukončenie vojny na východ od Slovenska a sťažoval sa, že „zrádzame sny pokoja národov a nádeje mladých“ a „premrhali sme pokoj“. Podľa pontifika sme sa „nakazili lakomstvom, uzavreli sa do nacionalistických záujmov“, zatiaľ čo sme živili agresivitu a zhromažďovali zbrane:
„My teda, Matka Božia a Matka naša, slávnostne zverujeme a zasväcujeme tvojmu Nepoškvrnenému Srdcu seba samých, Cirkev i celé ľudstvo, a zvlášť Rusko a Ukrajinu. Prijmi tento náš úkon, ktorý konáme s dôverou a s láskou, daj, nech skončí vojna, sprostredkuj svetu pokoj. Súhlas, čo vytryskol z tvojho Srdca, nech otvorí brány dejín Kniežaťu pokoja; dôverujeme, že znova, skrze tvoje Srdce, nastane pokoj. Tebe teda zasväcujeme budúcnosť celej ľudskej rodiny, potreby a očakávania národov, úzkosti a nádeje sveta.“
V homílii počas slávnosti pápež pripomenul, že zasvätenie cirkvi, celého ľudstva a osobitne ukrajinského a ruského národa nie je čarovná formulka, ale duchovný úkon:
„Je to gesto úplného odovzdania sa detí, ktoré sa v súženiach tejto krutej a nezmyselnej vojny, ktorá ohrozuje svet, utiekajú k Matke. Ako deti, keď sú vyľakané, idú k mame plakať, hľadať ochranu. Utiekame sa k Matke odovzdávajúc do jej srdca strach a bolesť i nás samých. Vkladáme do toho čistého, nepoškvrneného srdca, v ktorom sa odráža Boh, vzácne poklady bratstva a pokoja, všetko, čo máme a čím sme, aby nás ona, Matka, ktorú nám Pán dal, chránila a opatrovala.“
Pápež odsúdil viac zbraní, sankcií a navyšovanie výdavkov na obranu
Rímsky biskup v telefonáte s ukrajinským prezidentom povedal, že „sa modlí a robí všetko možné, aby zastavil vojnu“, informoval ukrajinský veľvyslanec pri Svätej stolici. Katolícky líder na pokoj vyzýval v ruštine i ukrajinčine.
Skutočnou odpoveďou na aktuálnu situáciu „nie je viac zbraní, viac sankcií“, varoval František na stretnutí s talianskymi ženami angažovanými v politike. Ocenil, že ju chápu ako službu spoločnému dobru živenú láskou:
„Už je jasné, že dobrá politika nemôže vychádzať z kultúry moci chápanej ako dominancia a ovládnutie, ale len z kultúry starostlivosti, starostlivosti o človeka a jeho dôstojnosť a starostlivosti o náš spoločný dom. To, žiaľ, negatívne dokazuje zahanbujúca vojna, ktorej sme svedkami.“
To, čo sa deje na Ukrajine, je podľa argentínskeho pápeža neznesiteľné, ale, žiaľ, je to „ovocie starej logiky moci, ktorá stále dominuje takzvanej geopolitike“:
„Dejiny posledných sedemdesiatich rokov to dokazujú: regionálne vojny nikdy nechýbali, preto som hovorieval, že sme boli v tretej svetovej vojne po kúskoch prebiehajúcej tak trochu všade, až sme sa dostali k tejto, ktorá má väčší rozmer a ohrozuje celý svet. Základný problém je však rovnaký: svet sa stále riadi ako šachovnica, kde mocní študujú ťahy, aby rozšírili svoju prevahu na úkor ostatných.“
Jorge Bergoglio cítil hanbu, keď sa dozvedel, že niektoré štáty chcú vynaložiť dve percentá hrubého domáceho produktu „na nákup zbraní ako reakciu na to, čo sa deje“:
„Šialenstvo! Skutočnou odpoveďou nie je viac zbraní, viac sankcií, viac politicko-vojenských spojenectiev. Ale iné nastavenie, iný spôsob riadenia globalizovaného sveta, nie ceriť zuby ako teraz, (ale) iný spôsob a iné nastavenie medzinárodných vzťahov. Model starostlivosti už vďaka Bohu prebieha, ale je, žiaľ, stále podriadený modelu ekonomicko-technokraticko-vojenskej moci.“
Urobme zo zbraní nástroje pokoja
Na konci generálnej audiencie si pontifex uctil vojnové obete. Za „správy smrti“ označil informácie o vysídlených, utekajúcich, mŕtvych, zranených a padlých vojakoch na oboch stranách konfliktu na Ukrajine. Vojnou sa všetko stráca, a nie je v nej víťazstva, dodal. Vojna je podľa pápeža porážka ľudstva, pritom treba poraziť práve vojnu:
„Nech sa oslobodíme od nutkania k sebazničeniu, ktoré sa prejavuje vo vedení vojny. Modlime sa, aby vládcovia pochopili, že nákup zbraní a ich výroba nie je riešením problému. Riešením je spoločne pracovať pre pokoj a ako hovorí Biblia, urobiť zo zbraní nástroje pokoja.“