Internetová doba spôsobila tradičným médiám hlavybôľ. Tradičný obchodný model s papierovými vydaniami a predplatným sa začal rozpadať. Na scénu prišiel model zahŕňajúci internetovú reklamu. Zadávateľ umiestni na váš článok svoju reklamu, vy od neho dostanete podiel za každé zobrazenie či klik. Čím viac čitateľov máte a čím je reklama bližšie k záujmu vašich čitateľov, tým lepšie pre vás ako pre tvorcu.
Tento model funguje, ale ako všetko, má svoje výzvy. Patrí medzi ne veľká centralizácia systémov, posun ku clickbaitu a v neposlednom rade aktívna obrana čitateľov. Tým sa nechce „platiť“ za reklamu svojou pozornosťou a snažia sa ju softvérovo obchádzať.
Riešenie ponúka aj krypto. Konkrétne Basic Attention Token (BAT) v spojení s internetovým prehliadačom Brave. Ten sa prezentuje ako prehliadač s vysokou mierou anonymity a bezpečnosti. Zároveň však chce ponúknuť aj šancu zarobiť tvorcom obsahu.
Používatelia tohto prehliadača môžu zarobiť odmenu za zobrazenie reklamy. Zároveň tieto odmeny môžu posunúť ako „prepitné“ tvorcom obsahu, ktorý sa im páči a je zapojený do programu Brave. Nemusí ísť len o príjmy za zobrazenie reklamy, ale akékoľvek sumy, ktoré chce návštevník venovať.
Transakcie týchto odmien zabezpečuje práve token BAT (postavený na sieti Ethereum), ktorý sa na trhu následne obchoduje rovnako ako iné kryptomeny. Na rozdiel od podobných riešení dobrovoľných platieb za obsah, napríklad cez PayPal, je výhodou možnosť výrazne viac škálovať odmeny a platiť tak hoci aj jednotky eurocentov za obsah, napríklad za výstižný status či obrázok.
Prvá ostrá verzia Brave sa spustila v roku 2019. Počet zapojených tvorcov obsahu odvtedy lineárne rastie a momentálne dosahuje okolo 1,5 milióna autorov, z ktorých polovica je na YouTube a ďalších 200-tisíc na Twitteri. V systéme je zároveň zhruba 3-tisíc reklamných kampaní. Prehliadač mesačne použije 60 miliónov používateľov.
Mesačné nákupy BAT iniciované cez prehliadač Brave (použité na odmeny, nie ako súčasť širšieho kryptotrhu) dosahujú jeden až tri milióny dolárov. Pri zhruba 200-miliardovom trhu online reklamy to predstavuje približne jedno promile globálneho trhu. Nateraz je teda Brave a BAT na míle vzdialený od trhovej disrupcie. Aj tu platí, že je skôr pionierom, ktorý si hľadá nové cesty. Či ich nájde, rozhodnú používatelia.