Majstrovská zručnosť pilota Kasáka

  ALULA, HA'IL, SAUDSKÁ ARÁBIA - Horúce chvíle so šťastným koncom. Zažite to spolu s posádkou za volantom Kasákovho špeciálu. Na Dakare sa ženili všetci čerti. Etapu skomplikovala aj extrémna prietrž mračien. 

Majstrovstvo pilota Róberta Kasáka za volantom špeciálu Tatra Phoenix

Druhá etapa zo Sea Campu do AlUla, starobylého oázového mesta v provincii Medina na severozápade Saudskej Arábie, ponúkla 430 meraných, z celkových 590 kilometrov. Cesta do AlUla nikdy nesklame a dokáže priniesť niečo nezvyčajné. Dobre vycibrené jazdné zručnosti sa tu vyplatia. Jazdci sú odmenení pohľadom na nádherné kaňony a krajinu v blízkosti cieľa. Etapa sa rozhodovala v dunách v blízkosti majestátnych Nabatejských chrámov.

V druhej etape Rely Dakar, ktorá zaviedla účastníkov do kamenistých končín Saudskej Arábie, obsadil Róbert Kasák na Tatre Phoenix 23. miesto a v celkovom poradí už klope na bránu druhej desiatky.

„Začalo to celkom fajn. Organizátori nesklamali a Dakar je naozaj ťažký. Aj druhá etapa bola náročná, krásne údolia, vyschnuté korytá riek. Bola to typická argentínska etapa, aké sa jazdili v Južnej Amerike. Duny boli peknou bodkou v závere. Keď ich chytíte v noci, nemáte žiadny výhľad a je veľký úspech dôjsť do bivaku. Mechanici nám pripravujú auto na jednotku, nemali sme žiaden technický problém,“ zhodnotil spokojný jazdec Tatry Buggyra Slovakia.

Dlhé hodiny za volantom prinášajú často aj zložité situácie na hranici extrému. Jednu z nich môžete zažiť priamo s jeho posádkou prostredníctvom exkluzívneho videa. 

V druhej etape Dakar Classic valil ďalej aj Radovan Kazarka, kedy si vyjazdil tretie miesto a tá istá pozícia mu patrí aj celkovo.

„Trasa to bola síce nádherná, ale dosť tvrdá, taká rozbíjačka. Kamenisté úseky, úvaly, údolia plné kameňov a v závere nádherné duny. A zase sme s Tatrou jediní vedľa asi dvoch áut, čo sme tie duny prešli. Naša posádka je miliónová. Pepík Kalina je spoľahlivý navigátor a Pavol Zachar je tiež super,“ povedal nadšený pilot Tatry Puma.

V tretej etape sa závodné pole presúvalo z AlUla do mesta Ha’il, hlavného a najväčšieho mesta rovnomenného regiónu, poľnohospodárskej oblasti s významnou produkciou obilia, datlí a ovocia. Denná porcia kilometrov mala opäť narásť, pripravených bolo 447 kilometrov špeciálu a 669 kilometrov celkovo.

„Každý si myslí, že Dakar ukázal všetko, ale vždy vytiahne ešte niečo horšieho, než bolo deň predtým,“ zamyslel sa Josef Macháček, jazdec na špeciály Buggyra Can-AM. Tento ostrieľaný dakarský český profesionál je kolegom našich jazdcov z tímu Buggyra.

Lepšie než jeho slovami by utorkové udalosti na Rely Dakar nešlo popísať. Tretiu etapu slávnej súťaže doslova spláchol dážď. Posádky v kamiónoch i v špeciáloch kategórie T3 ľahké prototypy absolvovali na trati z AlUla do Ḥaʼilu miesto pôvodne plánovaných 447 km meraného testu o 69 km menej.

Aj keď pre kategóriu Dakar Classic tretiu etapu zrušili, jej účastníci si na tratili užili svoje.

„Mysleli sme si, že sme na nejakom ostrove pri mori a budeme o chvíľu plávať. Voda, blato, jednoducho brutálne podmienky. V niektorých chvíľach auto tancovalo ako na ľade. Ale naša posádka bola znovu super. A zase sme to my ako prví a jediní prešli na kamióne,“ pochválil svoj tím Radovan Kazarka, pilot Tatry Puma.

Tak výdatné dažde nie sú v tejto časti Saudskej Arábie ojedinelé. Presne pred rokom mala v tejto časti krajiny pokračovať súťaž prvou časťou maratónskej dvojdennej etapy, ale prietrž mračien a lokálne záplavy zničili miesto pre bivak a zhatili plány organizátorom.

Kazarkov navigátor, legendárny Josef Kalina dakarský utorok zhodnotil lakonicky.

„Bolo to hrozné. Nie, že by sa trať nedala prejsť. Ale problém bol v tom, že chvíľami bolo jednoliate jazero a neboli tam vôbec žiadne stopy. Muselo sa ísť na azimuty a tie boli len približné. Bolo nutné vyjsť z jedného jazera a premýšľať, ako sa ponoriť do druhého. Potom som zistil, že na dosah je hlavná pista. Keď sme ju našli, tak sme uvideli, že sa z nej stala prudká rieka a do nej sa už nedalo vôbec vojsť. A tak sme sa nejako šmrdolili okolo v blate. Do toho všetkého nám nefungovalo ofukovanie predného skla a tak sme šli trochu naslepo,“ s úsmevom a v úplnej pohode zhodnotil diania 73-ročný doyen, najstarší a najskúsenejší člen posádky.

V konečnom účtovaní dopadlo všetko dobre a tak ako Kazarkova Tatra Puma v kategórii Classic, tak aj Kasákov špeciál Tatra Phoenix pokračujú v súťaži ďalej. Pôvodné obavy, že by organizátori dnešnú štvrtú etapu zrušili, sa rozplynuli. Pokračovať sa bude podľa plánu. Na programe je 425 km dlhý špeciál zo štartom a cieľom v meste Ḥaʼil.

V článku alebo videoreportáži sú použité zábery so súhlasom BUGGYRA Racing a BUGGYRA brand, videoreporty a fotografie z produkcie Kazarka Team.