V týchto dňoch sa odohrala vo Švajčiarsku scéna ako zo skeču Monty Pythonovcov. V bernskej reštaurácii Brasserie Lorraine bol naplánovaný koncert, pôvodná kapela nemohla, tak hral, no nedohral spontánny záskok Lauwarm („Vlažný“).
Ide o pätčlennú kapelu začínajúceho speváka Dominika Plumettaza, 27-ročného miestneho amatéra. Spieva v bernskom dialekte, ktorý je pre svoju pomalosť obľúbeným predmetom švajčiarskeho humoru. Vysledkom je nevinná hudbička, ktorá sa hodí na skákacie tance bernských vysokoškoláčok, prípadne ako doplnok k húleniu.
Škandál, ktorý teraz medzi Alpami a Severným morom oživuje uhorkovú sezónu, sa udial počas prestávky. Do prestávky mali bernskí muzikanti dojem, že publiku sa ich hudbička páči.
Potom im však usporiadateľ oznámil, že sa rozhodol koncert zrušiť. Prečo? Lebo počas prvej časti koncertu niektorí návštevníci prišli za ním a tvrdili, že „cítia nepríjemnosť zo situácie“. Prečo? Lebo bieli švajčiarski muzikanti hrali niečo také ako jamajské reggae, nosili farebné oblečenie zo Senegalu a Gambie a – vrchol nepríjemnosti – dvaja z nich mali dredy.
Išlo teda o „kultúrne privlastnenie“, ktoré sa definuje ako „nevhodné osvojenie si prvkov jednej kultúry členmi inej, dominantnej kultúry“. V tom zmysle sa biela kapela zdobila symbolmi, ktoré pôvodne symbolizovali útlak a boj za slobodu černochov.
Usporiadateľ nielen ukončil koncert, následne sa na Facebooku podniku aj patrične kajal. Napísal: „Chceli by sme sa ospravedlniť všetkým ľuďom, ktorým koncert spôsobil zlé pocity. Zlyhali sme v tom, ako sa tým v predstihu dostatočne zaoberať a chrániť vás.“
Hoci si už nebol istý, či zrušenie koncertu bolo správnym riešením, usporiadateľ priznal „nedostatky v senzibilizácii“ a povedal v nepreložiteľným woke jazyku: Nechať ich ďalej hrať, „to sa tiež nahmatalo ako nesprávne“ (hat sich auch falsch angefühlt).
Ak sa vám zdá zvláštne, že sa v alpskej krajine s robustnou stredopravou väčšinou používa taký rozvinutý slovník precitlivenosti, treba narýchlo vysvetliť, čo je ten Bern za mesto.
Je to s odstupom najľavicovejšie mesto Švajčiarska. Primátor je od Zelených, v päťčlennej mestskej vláde sedia dvaja Zelení, zelené strany (majú ich v Berne štyri) držia v 80-člennom zastupiteľstve 32 mandátov, sociálni demokrati 23, krajná ľavica 4.
Pravé a stredové spektrum oslovuje iba štvrtinu mestských voličov. Bern je hlavným mestom Švajčiarska, so 135-tisíc obyvateľmi na skoro 9-miliónovú krajinu je však pomerne malým centrom. Hemží sa to tam študákmi a osvietenými úradníkmi Konfederácie. V ničom nereprezentuje priemer krajiny. Bežný Švajčiar preto používa Bundesbern („konfederálny Bern“) skôr ako nádavku. Chce s tým Bernom mať čo najmenej spoločného. Koniec exkurzu.
Verejna debata o bernskom prípade kultúrneho privlastnenia má ešte aj v mainstreamovej tlači jasnú tendenciu: Málokto obhajuje zrušenie koncertu, málokto ho chápe, mnohí o tom vtipkujú.
Je to už druhá debata tohto druhu v nemeckojazyčnom svete – v marci sa stalo niečo podobné v nemeckom Hannoveri. Usporiadateľ sa volal v tomto prípade Fridays for Future, obeť Ronja Maltzahnová. V poslednej chvíli zrušili vystúpenie medzinárodne uznávanej hudobníčky, lebo bolo „neprijateľné, aby biela osoba nosila na pódiu dredy a prisvojila si takým spôsobom antikolonialistický a antirasistický príbeh“.
Jediný rozdiel bol v tom, že klimatická mládež ponúkla Maltzahnovej aspoň východisko: Keby si narýchlo ostrihala vlasy, mohla by spievať. Tá však trucovala a nechala si svoje dlhočizné dredy.
Aj terajšia debata prirodzene vytvára vtipy: „Cez víkend som pozerala Winnetoua a cítila som sa po ňom tak zle, že som sa sama polícii nahlásila.“ „V dobe, v ktorej sa každý môže cítiť ako príslušník pohlavia, na ktoré sa práve cíti, nie je to isté možné s účesom.“ „Rovnaký argument sa dá použiť aj na zákaz pizze, ktorá je predsa len jedlom chudobných z juhu Talianska. Konzumácia tohto jedla dobre situovanými Severoeurópanmi preto predstavuje degradáciu tamojších ľudí.“
Važnejšie znie hudobnohistorická námietka, že reggae sa vyvinulo zo ska, ktoré zase vzniklo v Anglicku zmiešaním jamajských hudobných štýlov blue Beat, skiffle a dancehall s anglickou popovou hudbou – a že Bob Marley mal bieleho otca. Alebo etnohistorická námietka, že „dredy“ boli v dávnejšej minulosti bežným účesom aj v Európe, napríklad u Keltov, niektorých germánskych národov a Vikingov.
Nezodpovedaná je zatiaľ otázka, ako si poradia wokeisti s Carolou Racketeovou, t. j. s mladou nemeckou kapitánkou, ktorá zachránila 53 afrických migrantov v Stredozemnom mori a bola pre porušenie talianskych zákonov na zopár dní zadržaná. Racketeová je na jednej strane ikonou pre všetkých, ktorí bojujú za prisťahovalectvo z Afriky, na druhej strane je to beloška s dredmi. Čo ona na to, nechce si to odstrihať?
Kým proafrická nemecká kapitánka je zatiaľ ušetrená, rozdáva bernský amatérsky hudobník Dominik Plumettaz jedno interview za druhým. Obvinenia z rasizmu rázne odmieta, veď jeden z dvoch, ktorí majú dredy, „má manželku tmavej pleti a veľa priateľov z afrických krajín“. Všeobecne vyzýva Plumettaz k tomu, aby „sa debatovalo o rozdiele medzi inšpiráciou a privlastnením“.
V jednom rozhovore bradatý mladík s modrými očami ešte prezradil: „Mimochodom, moja babička bola černoška. Mám predkov otrokov z Afriky.“ Kiež by to povedal hneď!