Môj katolícky thriller

Martin Leidenfrost je spoluautorom scenáru thrilleru o absolútnej ka­to­líc­kej viere. V utorok má premiéru na filmovom festivale v Locarne. Prinášame text nášho kolegu o novom filme Serviam.

Serviam_25_RGB Foto: serviam.at

Dlho som pochyboval, či sa dožijem sfilmovania najlepšieho sce­ná­ra, aký som kedy napísal. Scenár SERVIAM – Ich will dienen („SE­R­VI­AM – Ja chcem slúžiť“) sme spolu s režisérkou Ruth Maderovou napísali na začiatku tohto storočia, takých 17 až 19 rokov do­za­du. Boli sme čerství tridsiatnici, teraz nám ťahá na päť­de­siat­ku. Stále ne­mô­žem uveriť, že film je na svete. Súťaží na prestížnom med­zi­ná­rod­nom filmovom festivale v Locarne. V utorok 9. augusta má sve­to­vú premiéru.

Sám ešte neviem, ako veľmi sa sfilmovanie podarilo. Film som videl iba raz, v septembri minulého roka, išlo o predbežný hrubý zostrih. Bude to pre­miéra aj pre mňa osobne – v 1 800-miestnom švajčiarskom kine. Na dva dni sa ocitnem v luxusnom svete: Hotelová izba, do ktorej som pozvaný, stojí toľko, koľko bežne miniem za dvojtýždňové uby­to­vanie.

Už v ostatných mesiacoch sa ukázalo, že SERVIAM porotcov po celej Eu­rópe polarizuje. Keď sme na projekte začali pracovať, najskôr sme museli pre­konať nedôveru katolíckej cirkvi. Tá nedôvera bola pochopi­teľ­ná veď „ten zlý“ v našom filme je absolútne veriaca katolíčka. No a v prie­be­hu rokov sa to celé otočilo: Hotový film vyvolá odpor skôr tým, ako veľmi sa ponorí do mystiky a krásy dvetisícročnej Cirkvi. Film je v niečom priekopnícky: Do dialógov sme zapracovali citáty od najväčších teológov sveta (napríklad Josepha Rat­zin­ge­ra) a v animovaných pasážach filmu sme sfilmovali Zjavenie Jána.

Ak to mám zhrnúť do jedného odseku, film má nasledovný dej:

Katolícka internátna škola pre dievčatá, súčasť odľahlej in­šti­tú­cie na okraji Viedne, do ktorej chodia deti zámožnej rakúskej eli­ty. Škola pre­kvi­tá, ale internát nie, horné poschodia internátu sú už prázdne. Riaditeľka internátu, mladá energická mníška, oddane bo­juje proti úpad­ku viery. Dvanásťročná Marta, obľúbenkyňa sestry, je hlboko ve­ria­ce dievča, ktoré chce odčiniť hriechy sveta. Sestra po­vzbudí Mar­tu tým, že jej na istý čas požičia svoj kajúcny opa­sok. Horlivé diev­ča si ním však spô­so­bí vážne zranenia. Aby ne­vy­pu­kol verejný škandál, sestra ukrýva umierajúce dieťa na prázdnom po­schodí. 

Príbeh čerpá zo spomienok režisérky Ruth Maderovej na jej detstvo. Odo­hráva sa v 80. rokoch, teda v období, keď bola Maderová vychovávaná v podobnom internáte. Do akej miery sa nám podarilo rozptýliť podozrenie, že chceme robiť proti­cir­kev­ný film, ukazuje fakt, že Maderová mohla točiť práve v in­ter­náte, do ktorého chodila.

Na prvý pohľad sa spoločnosť, ktorá využíva služby katolíckeho diev­čenského in­ternátu, takmer nelíši od tej dnešnej: Vidíme stred­nú a vyššiu vrst­vu nasýteného Západu, staré a nové pe­nia­ze. Niek­toré deti z nižších tried sú tolerované, niektoré z vyš­ších dcér sú anorektičky, niektorí otcovia sú bezcharakterní hedonisti. Táto spoločnosť je už v 80. rokoch sekulárna; pre väč­ši­nu z nich slúži ka­to­lícka viera len ako atribút elitár­s­keho vy­med­ze­nia.

Pri druhom pohľade zistíme, že dej je z dobrého dôvodu zasadený do 80. rokov 20. storočia: Postavy, jazyk a motívy jedno­znač­ne vychádzajú z našich osobných skúseností. SERVIAM ukazuje po­slednú analógovú generáciu detí, ktoré vyrastali bez všade­prí­tom­ných prenosných obrazoviek. Významným rozdielom oproti 80. rokom je, že väčšina katolíckych internátnych škôl je dnes za­tvorená a oddelená výchova je zakázaná. Nielenže sa vzťah medzi rodičmi a deťmi ešte viac zmenil, ale po tom, ako boli mno­hí kňazi odsúdení za sexuálne zneužívanie, stratila sa aj dôvera v ka­tolícke internátne školy. Zostalo ich veľmi málo. Zároveň sa mnohým súk­rom­ným katolíckym školám darí. Viac ako kedykoľvek pred­tým je tam ka­tolicizmus už len estetika.

Napriek tomu SERVIAM nie je historický film, ktorý by vznikol z lásky k účesom a sakám 80. rokov. Pálčivá otáz­ka, ktorú film skú­ma až do samého konca, je nadčasová: Čo ak niekto zrazu žije kres­ťanské učenie o zmysle utrpenia? A čo ak ten niekto je dieťa? A je pri­pravené ísť z lásky ku Kristovi aj na smrť?

Naším neskromným cieľom ako autorov bolo, aby sa uprostred mo­der­né­ho sekulárneho sveta rozprestieral dvetisíc rokov starý kresťanský ves­mír – teo­lo­gic­ký a mys­tický, gotický a moderný, hlboký a tichý, hla­sný a to­tál­ny. Zra­zu je tu apokalyptický obraz Zjavenia Jána, kon­temp­lácia ukri­žo­vaného, telo Kristovo, zrazu sú tu stigmy.

SER­VIAM, to je mníška, kto­rá sa snaží nasledovať Krista s ne­kom­pro­mis­ným radikalizmom – a to­pí sa vo vine viac a viac. SER­VIAM, to je dobrosrdečné dievča, kto­ré osamotené krá­ča v ús­tre­ty smrti – a pokojne dôveruje Bohu. SERVIAM, to sme my – na­še po­chybnosti, naša viera, náš strach.

Neviem sa dočkať, čo na to povedia diváci.

Ak si chcete pustiť trailer k filmu s anglickými titulkami, kliknite sem.


Bude to hotová Sodoma a Gomora. Doslova peklo čaká na motoristov počas opravy poškodeného potrubia na hlavnej križovatke v centre Nitry. Vodári chcú potrubie opraviť v dvoch etapách, pričom tá prvá je naplánovaná na obdobie…
Prejsť na článok