Martin Leidenfrost je spoluautorom scenáru thrilleru o absolútnej katolíckej viere. V utorok má premiéru na filmovom festivale v Locarne. Prinášame text nášho kolegu o novom filme Serviam.
Dlho som pochyboval, či sa dožijem sfilmovania najlepšieho scenára, aký som kedy napísal. Scenár SERVIAM – Ich will dienen („SERVIAM – Ja chcem slúžiť“) sme spolu s režisérkou Ruth Maderovou napísali na začiatku tohto storočia, takých 17 až 19 rokov dozadu. Boli sme čerství tridsiatnici, teraz nám ťahá na päťdesiatku. Stále nemôžem uveriť, že film je na svete. Súťaží na prestížnom medzinárodnom filmovom festivale v Locarne. V utorok 9. augusta má svetovú premiéru.
Sám ešte neviem, ako veľmi sa sfilmovanie podarilo. Film som videl iba raz, v septembri minulého roka, išlo o predbežný hrubý zostrih. Bude to premiéra aj pre mňa osobne – v 1 800-miestnom švajčiarskom kine. Na dva dni sa ocitnem v luxusnom svete: Hotelová izba, do ktorej som pozvaný, stojí toľko, koľko bežne miniem za dvojtýždňové ubytovanie.
Už v ostatných mesiacoch sa ukázalo, že SERVIAM porotcov po celej Európe polarizuje. Keď sme na projekte začali pracovať, najskôr sme museli prekonať nedôveru katolíckej cirkvi. Tá nedôvera bola pochopiteľná veď „ten zlý“ v našom filme je absolútne veriaca katolíčka. No a v priebehu rokov sa to celé otočilo: Hotový film vyvolá odpor skôr tým, ako veľmi sa ponorí do mystiky a krásy dvetisícročnej Cirkvi. Film je v niečom priekopnícky: Do dialógov sme zapracovali citáty od najväčších teológov sveta (napríklad Josepha Ratzingera) a v animovaných pasážach filmu sme sfilmovali Zjavenie Jána.
Ak to mám zhrnúť do jedného odseku, film má nasledovný dej:
Katolícka internátna škola pre dievčatá, súčasť odľahlej inštitúcie na okraji Viedne, do ktorej chodia deti zámožnej rakúskej elity. Škola prekvitá, ale internát nie, horné poschodia internátu sú už prázdne. Riaditeľka internátu, mladá energická mníška, oddane bojuje proti úpadku viery. Dvanásťročná Marta, obľúbenkyňa sestry, je hlboko veriace dievča, ktoré chce odčiniť hriechy sveta. Sestra povzbudí Martu tým, že jej na istý čas požičia svoj kajúcny opasok. Horlivé dievča si ním však spôsobí vážne zranenia. Aby nevypukol verejný škandál, sestra ukrýva umierajúce dieťa na prázdnom poschodí.
Príbeh čerpá zo spomienok režisérky Ruth Maderovej na jej detstvo. Odohráva sa v 80. rokoch, teda v období, keď bola Maderová vychovávaná v podobnom internáte. Do akej miery sa nám podarilo rozptýliť podozrenie, že chceme robiť proticirkevný film, ukazuje fakt, že Maderová mohla točiť práve v internáte, do ktorého chodila.
Na prvý pohľad sa spoločnosť, ktorá využíva služby katolíckeho dievčenského internátu, takmer nelíši od tej dnešnej: Vidíme strednú a vyššiu vrstvu nasýteného Západu, staré a nové peniaze. Niektoré deti z nižších tried sú tolerované, niektoré z vyšších dcér sú anorektičky, niektorí otcovia sú bezcharakterní hedonisti. Táto spoločnosť je už v 80. rokoch sekulárna; pre väčšinu z nich slúži katolícka viera len ako atribút elitárskeho vymedzenia.
Pri druhom pohľade zistíme, že dej je z dobrého dôvodu zasadený do 80. rokov 20. storočia: Postavy, jazyk a motívy jednoznačne vychádzajú z našich osobných skúseností. SERVIAM ukazuje poslednú analógovú generáciu detí, ktoré vyrastali bez všadeprítomných prenosných obrazoviek. Významným rozdielom oproti 80. rokom je, že väčšina katolíckych internátnych škôl je dnes zatvorená a oddelená výchova je zakázaná. Nielenže sa vzťah medzi rodičmi a deťmi ešte viac zmenil, ale po tom, ako boli mnohí kňazi odsúdení za sexuálne zneužívanie, stratila sa aj dôvera v katolícke internátne školy. Zostalo ich veľmi málo. Zároveň sa mnohým súkromným katolíckym školám darí. Viac ako kedykoľvek predtým je tam katolicizmus už len estetika.
Napriek tomu SERVIAM nie je historický film, ktorý by vznikol z lásky k účesom a sakám 80. rokov. Pálčivá otázka, ktorú film skúma až do samého konca, je nadčasová: Čo ak niekto zrazu žije kresťanské učenie o zmysle utrpenia? A čo ak ten niekto je dieťa? A je pripravené ísť z lásky ku Kristovi aj na smrť?
Naším neskromným cieľom ako autorov bolo, aby sa uprostred moderného sekulárneho sveta rozprestieral dvetisíc rokov starý kresťanský vesmír – teologický a mystický, gotický a moderný, hlboký a tichý, hlasný a totálny. Zrazu je tu apokalyptický obraz Zjavenia Jána, kontemplácia ukrižovaného, telo Kristovo, zrazu sú tu stigmy.
SERVIAM, to je mníška, ktorá sa snaží nasledovať Krista s nekompromisným radikalizmom – a topí sa vo vine viac a viac. SERVIAM, to je dobrosrdečné dievča, ktoré osamotené kráča v ústrety smrti – a pokojne dôveruje Bohu. SERVIAM, to sme my – naše pochybnosti, naša viera, náš strach.
Neviem sa dočkať, čo na to povedia diváci.
Ak si chcete pustiť trailer k filmu s anglickými titulkami, kliknite sem.