Martin Leidenfrost sa vrátil z Odesy, prináša opis rozhovorov s ľuďmi jedného zbombardovaného domu.
Aby som sa dostal na Ukrajinu, musel som si zaobstarať akreditáciu, ktorú momentálne vystavujú iba Ozbrojené sily Ukrajiny. Ak som správne pochopil podmienky, ktoré majú novinári vo vojnovom stave rešpetovať, nesmiem uvádzať podrobnosti. Preto vynechávam adresu tejto výškovej budovy v odeskom regióne, počet jej poschodí, jej tvar. Pre istotu neuvádzam dátum, na ktorý ruská raketa zasiahla ten dom, ani počet obetí. Chcel by som tiež zdôrazniť, že postoje, ktoré zaznejú v tejto malej reportáži, celkom určite neodrážajú väčšinové nálady ukrajinského obyvateľstva.
Cestoval som tam len nedávno, v jedno augustové ráno. Práve keď som k tomu domu kráčal, spustil sa letecký alarm. Ako zvyčajne v oblastiach ďaleko od frontu, všetci okoloidúci pokračovali v ceste. Poškodené dlažby už boli obnovené sivými tehličkami, vpredu aj vzadu pred domom – tá raketa musela doslova preraziť dom. Hoci sa v prvom momente všetci rozutekali, dom bol na moje veľké prekvapenie nepretržite obývaný. Mnohí majitelia bytov utiekli na Západ a prenajímali ich presídlencom z Ruskom okupovanej južnej Ukrajiny. Väčšina obchodov na prízemí bola otvorená a pred salónom krásy fajčili zamestnankyne. Keďže som tam dostal espresso, vstúpil som do takmer prázdneho fitka. O necelých pätnásť metrov ďalej, na vyvýšenej balustráde výškovej budovy, stále ležali betónové čriepky; odstrelené zábradlie ešte nebolo obnovené; aj tak tam chodili ľudia.
Majiteľ fitka bol mimoriadne zhovorčivý, ale jasné odkazy neboli jeho parketou. Bol to filozofujúci kulturista. Vysvetlil: „Čo vám dnes poviem, možno už zajtra uznám za nesprávne.“ Úplne iný bol stály zákazník, ktorý sedel vedľa mňa, a opäť úplne iná bola znepokojivo erotická trénerka, ktorá sa s pôvabnou ľahkosťou tvárila, že sa jej všetky naše „mužské témy“ (vojna, viera, ľudská existencia) nijako netýkajú. Šéf fitka na všetky mnou nastolené témy odpovedal so šalamúnskou vyváženosťou, dokonca aj na otázku, či mu nechýba žena. Tú evakuoval 5. marca do Nemecka, miesto jej bydliska zabudol. Samotná manželka by sa už aj vrátila, ale keďže tam má na starosti príbuzných z okupovanej Chersonskej oblasti, ktorí po nemecky ešte nevedia ani ceknúť, zdrží sa zrejme dlhšie. Svoju túžbu po žene opísal takto: „Ak budeme ešte pol roka rozdelení, tak to bude pol roka. Ak ešte rok, tak to bude ešte rok.“
Poznal „sedemnásť verzií“ záhady, prečo bol zasiahnutý práve tento výškový dom – a všetky si nechal pre seba. Keď som ponúkol osemnástu verziu (Rusko zrejme nemá veľa týchto superprecíznych rakiet), dosť rázne to odmietol. V čase detonácie bol vo svojom fitku: „V to popoludnie som sa nudil, tak som zavolal dvom stálym zákazníkom, ktorí bývali v tomto dome, mladému páru. Navrhol som im, aby prišli cvičiť hneď a nie až večer, ako to mali vo zvyku. Keby prijali moje pozvanie, boli by ešte nažive.“ Mladý podnikateľ verí, že ho zachránil Boh. Prvých päť dní sa pokúšal nájsť rovnováhu v alkohole „s ukrajinským koňakom a whisky Jameson“, potom napriek 40-percentnému poklesu obratu opäť otvoril.
Tí, ktorí tu o pätnásť metrov unikli smrti, prirodzene nemali s agresormi žiadne sympatie. Šéf ich jednoducho nazval „tými ľuďmi“. Na druhej strane opovrhoval aj „duchom Západu“, ktorý pocítil počas svojho polročného pôsobenia ako skladník v Českej republike a pri pohľade na „otroctvo za tri eurá na hodinu“ na pomarančových plantážach pri Valencii. Vzdával holt sovietskym vojakom z druhej svetovej vojny, ako bol jeho nebohý starý otec („ruskí ľudia, pri mínus 50 stupňoch!“), a hoci málokedy navštevuje bohoslužbu, sám seba vníma ako pravoslávneho ruského kresťana: „To, či tam sedí nejaký Kyril alebo Petja, alebo Vasja, ma vôbec neovplyvňuje.“
Niekoľkokrát som sa ho opýtal, čo ma na Ukrajine trápilo: „Ako môžem pomôcť Odese a Ukrajine? Mám previesť peniaze na zbrane? Komu by som mal darovať peniaze na humanitárne účely? Alebo mám svojim čitateľom odporučiť, aby išli na dovolenku do Odesy?“ Mysliaci kulturista odpovedal mimoriadne zložito: zahŕňal príjmy štátu z povinného vojnového odvodu, nedostatočnú sociálnu angažovanosť ukrajinských oligarchov a svojich starých rodičov, ktorých „tento štát“ drží v biede a ktorým nezazlieva, že by sa pravdepodobne zmierili s akýmkoľvek okupačným režimom, „keby im niekto ponúkol päťsto dolárov dôchodku“.
Svalnáč sediaci vedľa odpovedal rázne: „Nie, na zbrane neprispievajte! To len predĺži vojnu.“ Ani šéf fitka nepožiadal výslovne o zbrane. Títo svalovci by boli dokonalými obrancami vlasti, ale oni sa radšej oddávajú hmlistej mystike. Ich dom, ktorý pre svoju pevnú konštrukciu priam zbožňovali, už bol zasiahnutý. Odvtedy sa cítia nezraniteľní. Akoby sa pre nich vojna skončila.