Petržalská električka je ukážkou amaterizmu vo vedení Bratislavy

Kým tisíce Bratislavčanov len márne čakajú na dostavanie dlho očakávanej električkovej trate, developeri sa už nemôžu dočkať momentu, keď popred budovu SND slávnostne prejde prvá električka. Háji aktuálny primátor záujmy Bratislavčanov alebo spriatelených developerov a podnikateľov?

RK_outdoor_print-13

Vedenie mesta opäť ukázalo svoju nekompetentnosť. Bratislavčania s hrôzou sledujú dianie okolo plánovanej električkovej trate do Petržalky. Stavba, ktorá mala poskytnúť komfort a pohodlnú dopravu tisíckam cestujúcich, sa zmenila na absolútne fiasko. Kľúčový dopravný projekt sa nakoniec môže stať odstrašujúcim príkladom hazardovania s dotáciami a peniazmi ľudí.

Ak sa totiž nepodarí vyčerpať 100 miliónov eur z eurofondov do konca roku 2023, peniaze prepadnú. Keďže stále nie je jasné, kedy bude električková trať do Petržalky dokončená, mesto nedokáže povedať, či sa mu podarí eurofondy včas vyčerpať.

„Niektoré súkromné firmy majú stále samosprávu akoby za slabý element, s ktorým si môžu robiť, čo chcú, predlžovať termín či odovzdať nekvalitu. To sa musí zmeniť.” (Matúš Vallo v roku 2019)

Aby mesto tieto peniaze nakoniec nemuselo vrátiť, bude musieť pripraviť náhradné projekty na vyčerpanie. Tomu však bráni fakt, že vedenie mesta stále nevie povedať, akú sumu vyčerpá.

Spôsob, akým je vykonávaná stavba tohto mimoriadne dôležitého projektu, iba potvrdzuje, že Bratislava akútne potrebuje odborné a kompetentné vedenie, ktoré bude hájiť záujmy ľudí.

Spokojní developeri

Nespokojní obyvatelia Petržalky majú výhľad na vyrúbané stromy a stavenisko, no len málokto dnes verí tomu, že do roku 2023 bude jazdiť novou električkou. Spokojní sú ale developeri a vlastníci nákupného centra Eurovea, ktorí s najväčšou pravdepodobnosťou dostanú sľubovanú električkovú trať vedúcu priamo popred budovu Slovenského národného divadla (SND).

Proti výstavbe tejto trate sa postavili mnohí odborníci, architekti, aktivisti, bývalý minister kultúry aj jeho nástupkyňa a dokonca aj hlavná architektka hlavného mesta. Z ich strany zaznievajú argumenty, ktoré jasne dokazujú, že nová trať zničí unikátny priestor, ktorý je obľúbenou pešou zónou.

Odborníci sa zhodujú, že je nesprávne viesť električkovú trať popred budovu Slovenského národného divadla. Developeri však majú na stavbu iný názor.

Kontroverzná stavba navyše znemožní konanie mnohých kultúrnych a spoločenských podujatí v danej oblasti. Absolútne bezcitne vstúpi do života hercov a návštevníkov SND, ktorí si zrejme budú musieť zvyknúť na silné vibrácie a hluk prichádzajúci z exteriéru.

Negatívne sa podpíše na živote celej komunity a ľudí, ktorí dnes radi trávia čas na živom námestí pred divadlom na nábreží Dunaja.

Aktivisti a štatutári navrhli alternatívne riešenie, a to trať v širšom centre Bratislavy, ktorá by v úseku Olejkárska – Landererova obchádzala budovu SND.

Vallo, ktorý podpísal memorandum o spolupráci s developerom, však argumenty proti výstavbe trate popred SND nevníma ako prekážku a urputne obhajuje svoje rozhodnutie, proti ktorému bojuje odborná aj široká verejnosť.

Bratislavčania márne čakajú na sľubovanú električkovú trať do Petržalky a mestu hrozí, že príde o dotácie z Európskej únie. Developeri sú však spokojní, pretože v prípade električkovej trate popred budovu SND všetko ide podľa plánu. Primátorovi ani developerom nezáleží na záujmoch ľudí, ktorí trávia čas na obľúbenom bratislavskom námestí. Nezáleží im na tom, že vďaka ich spoločnej stavbe zanikne priestor, kde sa stretávali Bratislavčania všetkých generácií.

Bratislavčania si však zaslúžia viac. Zaslúžia si primátora, ktorý bude hájiť ich záujmy a postará sa o to, aby sa v hlavnom meste žilo dobre všetkým.

PR článok bol pripravený zadávateľom (volebný tím Rudolfa Kusého). Za obsah článku zodpovedá zadávateľ; redakcia do obsahu nezasahovala.

Objednávateľ: Kresťanskodemokratické hnutie, Šafárikovo námestie 77/4, 811 02 Bratislava, IČO: 00586846 Dodávateľ: Temper Communication, a.s., Na Březince 6, 150 00 Praha, Česká republika, IČO: 29043620