Cirkevný sudca: Aj na Slovensku pribúda počet nulít z dôvodu psychickej neschopnosti uzavrieť manželský zväzok

Radoslav Šaškovič je sudcom Metropolitného tribunálu v Bratislave a kaplánom v bratislavskej mestskej časti Jarovce. V rozhovore vysvetľuje, čo je to manželská nulita, ako vyzerá cirkevný proces manželskej nulity, koľko takýchto prípadov je úspešných, ale aj to, ako cirkevný súd pristupuje k transgenderovým manželstvám, v ktorých medzitým zanikol mužský pohlavný orgán.

04_MZ Radoslav Šaškovič. Foto: Matúš Zajac

Ako sa líši cirkevná nulita od klasického rozvodu?

Zásadný rozdiel je v tom, že pri civilnom rozvode ide o preskúmanie dôvodov, ktoré viedli k rozpadu manželského spolužitia a na základe nich príslušný súd ukončuje existenciu manželstva. V prípade skúmania platnosti manželstva na cirkevnom súde skúmame okolnosti vzniku manželstva, teda platnosť manželského súhlasu. Právnym účinkom rozsudku o nulite je skonštatovanie, je manželstvo nikdy nevzniklo.

Vy ste cirkevný sudca. Aké veci rieši cirkevný súd okrem manželskej nulity?

U nás je to predovšetkým skúmanie platnosti manželstva formou riadneho procesu, občas sa naskytnú okolnosti pre skrátený proces a robíme aj vyšetrovanie v súvislosti s rozviazaním zväzku, ktoré potom vykoná Rím. Ak ide o naše súdne procesy, vykonáme navrhnuté dôkazy, poradíme sa o nich a vynesieme rozsudok.

Na rozsudku sa podieľa viacero sudcov?

Každý riadny proces skúmania platnosti manželstva má troch sudcov.

Čiže je to klasický súdny senát.

Áno, jeden sudca je predsedom tribunálu, druhý je relátor a tretí je z poradia. Každý z trojice si preskúma spis nezávisle od ostatných, písomne si pripraví svoje vótum a v diskusii potom dospejeme k spoločnému výsledku.

Platí aj princíp rozhodovania dva ku jednej?

Áno. O rozsudku hlasujeme a buď sa zhodneme všetci traja, alebo dvaja prehlasujú tretieho.

Prebieha proces v klasickom súdnom trojuholníku obžaloba, obhajoba a sudca, ktorý prípad rozsekne?

V zásade áno. V procese vystupuje žalujúca strana ako žiadateľ. Obžalovaným je v tomto prípade samotný manželský zväzok. Druhý z manželov nie je protistranou žalujúcej strany, nazýva sa pozvanou stranou, čiže nežalujúcou stranou. Proces môže prebehnúť aj bez jeho účasti.

Žalujúca strana má právo vybrať si advokáta, teda odborníka na cirkevné právo, ktorý jej radí. Protistrane, teda manželskému zväzku, je pridelený obhajca. Obhajca zväzku je procesnou stranou a jeho povinnosťou je hájiť platnosť manželstva. Trojica sudcov potom vynesie verdikt.

Kde sa hľadá cirkevný advokát?

Každý cirkevný súd má svoj zoznam advokátov, ktorý je schválený diecéznym biskupom. Keď náš tribunál prijme žiadosť o preskúmanie platnosti manželstva a súdny vikár vydá dekrét o jeho prijatí, kancelária poskytne zoznam advokátov, z ktorých si žiadateľ i pozvaná strana môžu slobodne vybrať. Služba týchto advokátov je bezplatná. Stránka si môže vybrať aj iného advokáta, ten však musí požiadať o súhlas diecézneho biskupa.

Ide o civilov?

U nás sú to šiesti kňazi, z ktorých väčšina vykonáva zároveň aj službu sudcu. Samozrejme, v tej istej kauze nemôže byť jedna osoba sudcom aj advokátom. Vo všeobecnosti však advokátsku službu i službu obhajcu zväzku vykonávajú aj laici, muži i ženy. U nás máme tri obhajkyne zväzku.

Na civilných súdoch to býva tak, že ak chce človek maximalizovať svoje šance, najme si drahého a prestížneho advokáta. Existujú aj v cirkvi špičkoví právnici, ktorí by mali takýto imidž?

Všetci, čo pracujeme na cirkevných súdoch, máme potrebné vzdelanie, prax aj skúsenosti na rôznej úrovni, nie sme všetci jednoliati. Nestretol som sa však s tým, že by mal niekto povesť najlepšieho či najšikovnejšieho advokáta, teda niekoho, koho by si žiadateľ vybral s presvedčením, že jeho kauza nulity zaručene dopadne v jeho prospech.  

Existujú na cirkevných súdoch úplatky?

O tom neviem, počul som všelijaké klebety aj v zahraničí aj na Slovensku, ale ja som sa s tým nikdy nestretol. Ako poznám svojich kolegov v Bratislave, neviem si to ani len predstaviť.

Koľko stojí taký proces?

U nás v Bratislave žiadateľ po skončení procesu, teda po vynesení rozsudku uhradí administratívne  náklady, ktoré sú v desiatkach eur, podľa stupňa a druhu procesu. Ak je vykonaný znalecký posudok, žiadateľ ho uhradí priamo znalcovi. 

Na základe čoho sa môže ukázať, že sobáš bol neplatný?

Skúmanie platnosti manželstva je skúmaním platnosti manželského súhlasu v momente jeho vzájomnej výmeny počas sobášneho obradu. Existujú kánonickým právom presne dané dôvody, ktoré spôsobujú neplatnosť manželského súhlasu. Môžu byť buď na strane vôle, alebo na strane schopností. V prípade chyby na strane vôle stránka pri výmene manželského súhlasu úplne alebo čiastočne simuluje manželský súhlas. V prípade chyby na strane schopnosti sa manželský súhlas síce nevylučuje, ale stránka nie je schopná ho dať.

Rozoberme najprv aspekt vôle. O aké prípady môže ísť?

Kánonické právo definuje podstatu, vlastnosti a ciele manželstva. Ak niekto pozitívnym úkonom vôle počas manželského súhlasu vylučuje manželstvo ako celok alebo niečo z vlastností manželstva či niektorý z cieľov manželstva, tak simuluje manželský súhlas. 

Stretol som sa s prípadom ženy, ktorá si v zahraničí vzala za muža moslima. Ten pri sobáši prisľúbil splnenie podmienok kresťanského manželstva vrátane kresťanskej výchovy ich budúcich detí, ale keď to dieťa prišlo, sľub nedodržal a výchovu vo viere zablokoval. Cirkevný súd matke uznal nulitu. Čo však v prípade, ak to ten muž počas sobáša myslel vážne a názor zmenil až neskôr?

V prípade konfesijne zmiešaných manželstiev katolícka stránka pred sobášom podpisuje vyhlásenie, v ktorom sa zaväzuje urobiť všetko pre to, aby deti z takéhoto manželstva boli vychovávané v katolíckej viere. Nekatolícka stránka podpisuje len to, že je oboznámená s týmto záväzkom katolíckej stránky a súhlasí, že jej nebude brániť.

Vo vami spomínanom prípade, ak ide o muža, ktorý aktívne neumožnil katolícku výchovu, bránil niečomu, na čo podpísal informovaný súhlas. Dalo by sa teda uvažovať o podvode s cieľom získania manželského súhlasu. Tento podvod spôsobuje neplatnosť manželstva zo strany muža.

V prípade ženy mohlo ísť o to, že od budúceho manžela priamo a zásadne očakávala istý spôsob konania, ktorým ona sama podmieňovala platnosť manželského súhlasu. Skrátka: beriem si ťa pod takouto podmienkou a iba vtedy, ak ju splníš a dodržíš. Nenaplnenie tejto podmienky, tohto očakávania, spôsobuje neplatnosť manželstva zo strany ženy.

Takže on by ju v takom prípade podviedol pri uzavretí manželstva. Simuloval sľub, ktorý v skutočnosti nebol schopný alebo ochotný naplniť.

Áno, lebo podvod je jedným z dôvodov neplatnosti manželstva. Ale pozor, nemôže ísť o hocijaký podvod. Máme prípady, keď si partner vzal hypotéku na dom, mal dieťa z predchádzajúceho vzťahu alebo nejaké dlhy a zatajil to budúcej manželke. Lenže nie každý podvod môže byť dôvodom, ktorý by súvisel s rozhodovaním sa pre manželstvo.

A kedy ide o podvod relevantný pre nulitu?

O takomto podvode hovoríme vtedy, ak niekto pred druhou stránkou zamlčí alebo zatají nejakú skutočnosť s cieľom získania jej manželského súhlasu. Teda podvádzajúci chce uzavrieť manželstvo s druhou stranou a zároveň predpokladá, že druhá strana by nesúhlasila s manželstvom, ak by vedela o danej skutočnosti. Tieto dve okolnosti musia byť splnené súčasne.

O čo napríklad môže ísť?

Môže ísť o dlžoby, dieťa, hypotéky, zdravotný stav, rodinný pôvod, trestné stíhanie… V zásade nie je dôležité, čo je predmetom podvodu, ale to, že ak by o tom vedela druhá strana, nesúhlasila by s manželstvom. Ak po svadbe vyjde pravda na svetlo, dôležitá je reakcia podvedenej strany.  

Dá sa to dokázať pred súdom?

Samozrejme. Priamym dôkazom je súdne priznanie podvádzajúcej strany. Priamym dôkazom je aj reakcia podvedenej strany, ktorá musí byť potvrdená aspoň dvoma dôveryhodnými svedkami. Ak je z toho šokovaná v reakcii na nečakanú novinu, skončí s manželským spolužitím, odíde bývať preč a dá žiadosť o civilný rozvod, vtedy ide o jasný dôkaz. Ale ak mužovi povie, že dobre, síce si mi to zatajil, ale zostávam s tebou, ide z jej strany akoby o dodatočné potvrdenie manželského súhlasu, o dodatočné prijatie danej skutočnosti.

Znova chcem zdôrazniť, že dieťa z predchádzajúceho vzťahu a ani zatajené ekonomické okolnosti samy osebe nie sú prekážkou platnosti manželstva. Pri spisovaní sobášnej zápisnice dávame snúbencom otázky aj o záväzkoch voči iným osobám a deťom. Ak o nich vedia, nie je to dôvod na nulitu. Čokoľvek z minulosti samo osebe nie je prekážkou na uzavretie platného manželstva.

Čo ak nejde o vedomý podvod, ale o omyl?

Omyl môže byť vnímaný aj ako opak podvodu. Niekto môže mať v sebe priamo a zásadne chcenú podmienku, že jeho budúca manželka bude mať, povedzme, vysokoškolské vzdelanie. Má vo svojej predstave takýto ideál manželky, ktorý si projektuje do ženy, s ktorou práve chodí a chce sa s ňou oženiť. Ak sa po sobáši ukáže, že nemá a ani nechce mať vysokoškolské vzdelanie, pričom ona ani nemusela v tejto veci klamať, mohlo ísť len o jeho očakávanie, ktoré sa však nenaplnilo, bol by to dôvod na nulitu manželstva. Nejaká konkrétna vlastnosť je tu nadradená nad konkrétnu osobu manželky.

Aké sú typické prípady žiadateľov o nulitu?

Mnohokrát prichádzajú ľudia po skúsenosti s civilným rozvodom, a preto aj otázku nulity pochopia cez otázku manželskej vernosti a psychických daností či nedostatkov.

Čiže kým vernosť je dôležitá pri civilnom rozvode, v prípade nulity nezohráva rolu?

Ak sa partner dopustí nevery, je to, samozrejme, hriech. Ale nevera v manželstve nie je dôvodom neplatnosti manželského súhlasu. K vlastnostiam manželstva patrí jeho jednota a vernosť manželov. Ak by si stránka vo chvíli uzatvárania manželstva vyhradila v sebe právo na intímny pomer s inými osobami, ide o simuláciu manželského súhlasu. Stránka vylučuje manželskú vernosť vo chvíli, keď ju verbálne deklaruje počas manželského sľubu. Následná nevera je len faktickým potvrdením tejto simulácie a môže byť nepriamym dôkazom. Dokázať však nestačí neveru, lež úmysel byť neverný.

Čo v prípade inej ako heterosexuálnej orientácie?

To sa dostávame k chybe manželstva z dôvodu neschopnosti. Pri človeku, ktorý má inú sexuálnu orientáciu, vstupuje do hry jeho skutočná schopnosť žiť manželské objatie [sex, pozn. red.]. Existujú prípady osôb s inou sexuálnou orientáciou, ktoré sú schopné žiť manželské objatie a dokonca splodiť dieťa. Nie sú však schopní realizovať ďalšie dva ciele manželstva, ako ich uvádza kánonické právo: trvalé spoločenstvo života a vzájomné dobro manželov. Nedokážu to z dôvodov, ktorých popísanie a objasnenie patrí do iných odborných oblastí, než je kánonické právo.

Čo v prípade spisovateľa Thomasa Manna, ktorý ako homosexuál mal šťastné manželstvo so štyrmi deťmi a svoju orientáciu dokázal vedome potlačiť na základe silného zmyslu pre povinnosť? 

Cirkevný súd neskúma platnosť manželstva z vlastnej iniciatívy. Nemáme žiadnych agentov, ktorí by chodili od dverí k dverám a hľadali neplatné manželstvá. Ak manželka spomínaného spisovateľa alebo aj on sám nepožiadali kompetentný cirkevný súd o preskúmanie platnosti ich manželstva, nik sa tým nezaoberal. Platí všeobecný princíp, že jedine kompetentný súd môže povedať, že nejaké konkrétne manželstvo nebolo platne uzavreté a vydať o tom rozsudok. 

Nulita je však o tom, že manželstvo vôbec nevzniklo. Nie je teda nezávislá od toho, či niekto požiada o preskúmanie jeho platnosti? Nedá sa teda všeobecne povedať, či manželstvo existovalo?

Striktne vzaté, nulita je výrok súdu. Teda nulitné manželstvo je také, ak je zaň označené súdom. Každé manželstvo treba považovať za platné, kým sa nepreukáže opak.

Stávajú sa aj prípady, keď sa žiadatelia snažia súd oklamať, aby si vybojovali nulitu?  

Pred každým vypočutím stránka alebo svedok skladá prísahu na Sväté Písmo. Pokus oklamať sudcu je teda krivou prísahou, ťažkým hriechom proti druhému aj proti ôsmemu prikázaniu Desatora. To je dosť veľká záťaž pre svedomie človeka. Sudca nevidí do vnútra človeka, doň vidí len Boh.

Nie som však naivný a nemyslím si, že vždy každý hovorí len stopercentnú pravdu. Jednak preto, že si nemusia na všetko pamätať, a tiež preto, lebo si to môžu pamätať inak, než sa to odohralo. Myslím si však, že všeobecne k tomu pristupujú seriózne a rozpovedia nám to, ako si to pamätajú.

Ak by však niekto úmyselne udalosti dezinterpretoval alebo vyslovene klamal, musel by si to vyriešiť predovšetkým vo svojom svedomí. Ak sa mu podarí súd oklamať, môže sa z toho tešiť, ale pred Božím súdom neutečie. Ak by po takomto dosiahnutí nulity uzavrel nové manželstvo, fú… no nechcel by som byť na jeho mieste pred naším Najvyšším sudcom.

O nulitu majú spravidla záujem kresťania, ktorým na viere a sviatostnom živote naozaj záleží…

Súhlasím, inak by do toho azda ani nešli. A sú aj takí, ktorí si chcú vziať takéhoto kresťana a z toho dôvodu si podajú žiadosť o nulitu. Mali sme dokonca aj prípady nekatolíkov, ktorí sa na nás obrátili s prosbou o preskúmanie ich predchádzajúceho nekatolíckeho manželstva, pretože si chceli vziať katolíka, ktorému záležalo na cirkevnom sobáši.

Išlo teda o rozvedené manželstvo inej kresťanskej denominácie?

Kánonické právo považuje aj prirodzené manželstvo dvoch nekatolíkov za platné a nerozlučiteľné.

Teda vy občas skúmate aj platnosť civilného sobáša?

Áno, alebo manželstva dvoch nekatolíkov podľa ich nekatolíckeho obradu. Skúmame totiž platnosť manželského sľubu ako takého. Ak by si chcel slobodný katolík vziať civilne sobášenú a následne civilne rozvedenú nekatolíčku, nešlo by to bez nulity, lebo jej manželstvo je z pohľadu kánonického práva platné.

Teda rozvedenú katolíčku, ktorá sa sobášila civilne, si môžem ako katolík vziať, ale ak by katolíčkou nebola, jej civilné manželstvo je pred tvárou cirkvi stále platné?

Katolík, ktorý mal len civilný sobáš, nežije v platnom manželstve, no nekatolík áno. Občas sa stretávame pri žiadostiach o cirkevný sobáš s tým, že príde slobodná katolíčka a chce si vziať rozvedeného nekatolíka v domnení, že jeho manželstvo sa skončilo civilným rozvodom. Sú nemilo zaskočení, keď im musíme povedať, že z pohľadu kánonického práva sa nič neskončilo a manželstvo nekatolíka stále trvá. V takýchto prípadoch je možnosť požiadať o rozviazanie nesviatostného manželstva v prospech sviatostného, ak sa dá nepokrstená stránka pokrstiť.

Aké sporné záležitosti ešte riešite na cirkevnom súde?

Pripravujeme podklady pre rozviazanie takých prípadov, keď bolo manželstvo síce uzavreté, ale nebolo konzumované. 

Teda manželstvo, v ktorom medzi partnermi neprebehol sex?

Áno, po uzavretí manželstva v kostole ho nikdy nespečatili na lôžku. Manželstvo síce vzniklo vzájomnou výmenou manželských súhlasov, no neprišlo k jeho spečateniu vytvorením telesnej jednoty na manželskom lôžku. Ak k tomuto dovŕšeniu nedošlo, manželstvo nebolo konzumované.

Akým spôsobom sa vyšetrujú záležitosti na manželskom lôžku?

Vypočujeme stránky a nimi navrhnutých svedkov, ktorí pod prísahou na základe svojho vedomia s svedomia uvedú to, čo je podľa ich úsudku dôkaz o nekonzumácii manželstva. Zhromaždené dôkazy posielame do Ríma, ktorý vynesie verdikt.

Svedkovia?!

Panovnícke rody kedysi práve kvôli tomuto vystavili manželské lôžko priebežnému pozorovaniu a následnej kontrole. Dnes, samozrejme, nerátame s takýmito očitými svedkami. Preto je na manželoch, aby navrhli takých svedkov, ktorí ich poznajú a vedia dosvedčiť, že spolu nikdy intímne nežili.

Koľko prípadov rieši bratislavský Metropolitný tribunál?

Ročne máme približne osemdesiat nových prípadov, z toho väčšina je na prvej inštancii a menšia časť sú prípady na druhej inštancii. Sme totiž aj odvolací tribunál pre diecézy slovenskej západnej cirkevnej provincie.

Kedy sa po rozhodnutí prvostupňového súdu rieši odvolanie?

Stránka, ktorá sa cíti rozsudkom poškodená, má právo podať odvolanie voči rozsudku v zákonnej lehote. Stránkami sú samotní manželia a obhajca zväzku. Manželia žiadajúci o nulitu sa spravidla odvolávajú, ak prvá inštancia nulitu nedeklaruje. Obhajca zväzku má právo sa odvolať, ak nesúhlasí s nulitou.      

Môže sa odvolať voči potvrdzujúcemu rozsudku aj manžel/ka, ktorý/á trvá na platnosti manželstva, hoci jej/jeho partner dokázal nulitu?

Áno. Je to síce zriedkavé, ale pár takých prípadov sme mali.

Koľko z prípadov na prvom stupni uznáte ako nulitné?

Na našom tribunáli je štatistika v prospech potvrdenia manželstva. Vo viac ako 60 percentách sa nedokáže neplatnosť manželstva. Niekedy je to aj preto, že sa nenašlo dostatok dôkazov o neplatnosti alebo sporová otázka nebola dobre postavená. Tieto procesné nedostatky môže napraviť druhá inštancia, ktorou je v našom prípade Arcidiecézny tribunál v Trnave.

Na civilných súdoch sme často svedkami, že sa nepodarí obžalovaného odsúdiť aj v prípade, že je spoločnosť presvedčená o jeho vine a je voči nemu aj množstvo silných dôkazov. Odsúdiť človeka je, skrátka, veľmi náročné, keďže právo chráni každého pred svojvôľou. Vy máte teda podobný problém, že je náročné dokázať vinu, teda neplatnosť manželstva, aj keby o nej boli všetci intuitívne presvedčení?

Áno, pretože ide o súdny proces, nie o dojmy. Neplatnosť musí byť dokázaná riadnym vyšetrovaním. Môžem ľudsky prejaviť sympatiu voči žalujúcej strane, chápať jej argumenty, môžem si dokonca intuitívne myslieť o ich manželstve, že je neplatné, ale ak sa to nepodarí dokázať, nemôžeme im vyhovieť na základe dojmov a pocitov.

Čo bývajú najčastejšie príčiny nulity a aká je ich argumentácia?

Veľa prípadov súvisí s problémami s plodnosťou a s nezrelosťou a psychickými príčinami.

Aké problémy s plodnosťou zneplatňujú manželstvo?

Už som vyššie uviedol problém simulácie manželského súhlasu. Ak niekto uzatvára manželstvo s tým, že chce nemať deti, uzatvára ho neplatne. Nestačí, že niekto odkladá počatie na neskôr, ani to, že nechce mať deti, musí chcieť ich nemať, teda musí ísť o pozitívny, nie negatívny úkon vôle.

Ako sa dokazuje, že niekto chce nemať deti?

Tak, že sa dokáže, že chce niečo iné, s čím sa vylučuje plodenie potomstva. Môže chcieť napríklad cestovať po svete, venovať sa kariére, práci, dobročinnosti… skrátka niečomu, v čom by deti boli prekážkou. Alebo chce zachrániť planétu tým, že na ňu neprivedie ďalšieho človeka.

A čo ak niekto nemôže mať deti? Môže uzavrieť manželstvo?

Áno, lebo neplodnosť nie je prekážkou. Prekážkou je však impotencia, teda neschopnosť pohlavného styku.

No pozor, ak by bola neplodnosť predmetom podvodu, teda ak by niekto vedel, že je neplodný a zatajil by to druhej strane, ide o neplatné manželstvo. No nie pre samotnú neplodnosť, lež pre podvod.

Prejdime ešte k psychickým príčinám neplatnosti manželstva. Aké sú to? 

Dnes viac ako v minulosti sa ukazuje, že veľa ľudí má rôzne poruchy osobnosti či psychické ťažkosti, ktoré ovplyvňujú ich schopnosť rozhodovať sa pre niečo a plniť to, čo vyplýva z ich povinností.

Tých psychických neschopností je celá škála a kánonické právo ich bližšie nedefinuje, je to vec iných odborností. Máme preto odborníkov z oblasti psychológie, psychiatrie a medicíny, ktorí danú skutočnosť posudzujú. Sudca pripraví znalcovi otázky a na základe odpovedí znalca sudca môže dospieť k záveru, že daný človek nie je schopný manželstva.

Riešime prípady porúch osobnosti, rôzne druhy látkových a nelátkových závislostí, najmä alkoholizmu, občas sa vyskytnú sexuálne poruchy. Problémom býva aj nezrelosť alebo prílišná naviazanosť na rodičov. Všetko to však musí vyhodnotiť odborník, ktorý musí skonštatovať, že psychická príčina bola prítomná už v čase uzatvárania manželstva.

Denník N nedávno priniesol prípad manželstva s tromi malými deťmi, v ktorom sa muž rozhodol stať sa ženou a prejsť biologickou „premenou“ pohlavia. Jeho manželka z toho bola sprvu nešťastná, ale neskôr to vraj akceptovala. Ako sa cirkev pozerá na takéto manželstvo? Čo je toto pred cirkvou za manželský stav?

Neuveríte, ale spomínam si na dva podobné prípady, ktoré som objavil v našom archíve, keď som robil výskum počas písania svojej dizertačky. V jednom prípade išlo o muža, ktorý sa počas manželstva rozhodol byť ženou. V takomto prípade vec posudzuje psychiater, ktorý by mal vedieť, kedy sa takáto úvaha o zmene pohlavia v danom človeku objavila a či nejde náhodou, povedzme, len o krízu stredného veku. Ak problém človek riešil už v čase pohlavného dospievania a sám nebol schopný prijať svoje pohlavie a chcel byť v tele opačného pohlavia, je to príčina neplatnosti manželstva.

A čo v prípade, ak pohlavne „premenený“ muž trvá na platnosti manželstva, ktorého neplatnosť iniciovala manželka…

Má právo odvolať sa voči rozsudku.

On však môže tvrdiť, že sa mu to udialo len nedávno, ale počas sobáša bol ešte normálny.

Rozumiem otázke, ale nechcem vyťahovať zo spisov, ktoré sme mali na stole. Nie som odborník na otázky zmeny pohlavia. Vo všeobecnosti platí, že stránka, ktorá chce zachovať platnosť manželstva, môže na súde tvrdiť čokoľvek a všetko bude predmetom skúmania. Dôležité je, čo sa pri vyšetrovaní ukáže a dokáže. Ak sú tam tvrdenia, ktoré odporujú ostatným dôkazom, a my máme morálnu istotu, že niekto manipuluje súd, náležite to vyhodnotíme.

Má cirkev na takéto prípady jasné kritériá, ktoré by ju nezaskočili?

Súčasný Kódex kánonického práva obsahuje kánon, ktorý vo všeobecnosti hovorí o psychických príčinách neplatnosti manželstva. Žiadny prípad súvisiaci s psychickými problémami nás nemôže zaskočiť, pretože ich existenciu kánonické právo predpokladá. Dôležitým prameňom práva a inšpiráciou pre naše rozhodovania je jurisdikcia Rímskej roty, teda tribunálu tretej inštancie, ktorý rieši odvolania z celého sveta voči výrokom miestnych cirkevných súdov.

Čo ak však došlo k preoperovaniu pohlavia osoby? To už nie je len psychický stav, ale reálna zmena povrchových znakov pohlavia.

My skúmame platnosť manželského súhlasu. Čokoľvek sa odohralo neskôr, môže len naznačovať, že nejaký problém alebo zárodok nejakého problému bol prítomný už počas vyslovovania manželského súhlasu. Neskoršie konanie v manželstve nemá spätný účinok na kvalitu manželského súhlasu.

Spýtam sa teda úplne lapidárne: v tom zväzku sa už medzičasom nenachádza ani jeden penis. Je to ešte manželstvo?

Ak tam nie je schopnosť pohlavného styku, nie je to manželstvo. Ak tento stav nastal počas trvania inak platného manželstva, je to nová vec, ktorá nemá vplyv na platnosť manželského súhlasu. Prepáčte za prirovnanie, ale podobný stav môže nastať, ak niekto príde o schopnosť pohlavného styku z dôvodu vážneho úrazu. Použijúc terminológiu z vašej otázky: je tam síce penis, ale je nefunkčný.

Neviem, či chirurgická zmena pohlavných orgánov znamená zmenu pohlavia ako takého. To je téma, pri ktorej by sa mali vyjadriť iní odborníci. Pohlavie je podľa mňa niečo komplexné, neredukoval by som to len na pohlavné orgány, ale môžem sa mýliť.

Ešte by som dodal, že my nemáme nejakých agentov, ktorí by obchádzali domácnosti a takéto záležitosti skúmali. Ak by sa takáto rodina, v ktorej niekto podstúpil chirurgickú zmenu pohlavia, nachádzala vo farnosti, ktorá by o tom vedela a spôsobovalo by to pohoršenie, miestny duchovný otec by sa s takýmito ľuďmi mal stretnúť, porozprávať sa s nimi a nájsť riešenie. Ale ani on im nemôže prikázať alebo donútiť ich, aby si išli podať žiadosť o nulitu manželstva, ktoré uzavreli ako muž a žena.

Foto: Matúš Zajac


Ďalšie články