Nafty je nedostatok. Spojené štáty hlásia v zásobníkoch jej historické minimá
Nižšie zásoby destilátov než v októbri tohto roka sa naposledy zaznamenali v krízovom roku 2008. V súčasnosti sú však zásoby nízke už na začiatku jesene, čo je podľa Forbesu omnoho horšia situácia ako vtedy. Dopyt po týchto palivách totiž zvyčajne stúpa na jar, keď poľnohospodári sadia plodiny, a na jeseň, keď sa zberajú a ľudia začínajú nakupovať vykurovací olej na zimu. Nízke zásoby destilátov koncom apríla 2008 preto neboli také vážne ako ich podstav v októbri 2022. Známy magazín dodáva, že zásoby destilátov neboli v októbri také nízke od roku 1982, keď EIA začala tieto údaje vykazovať.
Okrem samotnej hrozby, že bude nafty pre všetkých málo, však nízky stav jej zásob spôsobuje prudký rast jej hodnoty a tiež pomerne veľké cenové rozdiely medzi palivami na čerpacích staniciach. Ceny nafty sú v Spojených štátoch vyššie ako päť dolárov za galón (približne 1,35 eura za liter), hoci priemerná cena benzínu v celej krajine klesla pod štyri doláre za galón (približne 1,08 eura za liter).
Nafta pritom nie je len palivom pre motoristov a bežných koncových spotrebiteľov. Je takmer vo všetkom. Väčšina vyrábaného tovaru sa bez prestávky prepravuje na nákladných autách a vo vlakoch poháňaných týmto palivom. Poľnohospodárstvo a vykurovanie sa tiež spolieha na tento produkt. Odborníčka na ropný priemysel Chunzi Xuová v rozhovore pre americké združenie verejných rozhlasových staníc NPR dokonca uviedla, že nafta je tak hlboko zakorenená v americkom živote, že jej spotreba sa často považuje za barometer celkovej hospodárskej aktivity krajiny. Bez nej by sa dodávateľské reťazce zrútili.

Ako tento nedostatok vznikol?
Dôvodov je viacero. Niektoré z nich sú pritom úplne bežné. Forbes píše, že dopyt po destilátoch na jeseň každoročne rastie. Dodáva tiež, že mnohé rafinérie v tomto ročnom období vykonávajú údržbu, takže ich kapacita vtedy klesá.
Odborníčka, ktorá píše pre Bloomberg, dopĺňa, že je potrebné vrátiť sa do prvých dní pandémie koronavírusu. „Dopyt po benzíne a leteckom palive sa vyparil zo dňa na deň. A niektoré spoločnosti počas pandémie zatvorili rafinérske kapacity (ktoré boli schopné spracovať) približne 1 milión barelov denne. A to spôsobilo nedostatočnú schopnosť vyrábať benzín a naftu v čase opätovného nárastu dopytu,“ hovorí Xuová. Zásoby boli podľa nej nízke už v čase, keď Rusko napadlo Ukrajinu a tento akt agresie podnietil krajiny, aby sa vyhli ruskej rope a namiesto toho hľadali palivo v Spojených štátoch.
Hlavným dôvodom je však podľa magazínu Forbes zastavenie dovozu surovej a spracovanej ropy z Ruska. Pred 24. februárom dovážali USA takmer 700-tisíc barelov ropy a ropných produktov denne. Väčšinu tohto dovozu tvorili hotové výrobky a vstupy do rafinérií, ktoré zvyšovali dodávky destilátov do USA.
Varuje aj palivová spoločnosť
Len pred pár dňami vztýčila varovný prst v súvislosti s nadchádzajúcim nedostatkom nafty v juhovýchodnej oblasti USA aj spoločnosť Mansfield Energy. Dodávateľ pohonných hmôt sa postupne pripravuje na možný nedostatok nafty a vydáva aj odporúčania pre podniky, ktoré sa na toto palivo spoliehajú.
"Nízka ponuka nafty bude nútiť ceny rásť, čo ju nakoniec pre niektorých ľudí urobí príliš drahou. [...] Vysoké ceny znížia dopyt natoľko, že sa vyrovná s obmedzenou ponukou," uviedla spoločnosť v nedávnej tlačovej správe.
Podľa firmy Mansfield Energy to však neznamená, že sa občas nevyskytnú situácie, keď sa fyzický nedostatok produktov reálne objaví. "V niektorých mestách môže na niekoľko dní dôjsť k vyčerpaniu zásob nafty aspoň na úrovni terminálov. Reťazec dodávok pohonných hmôt je však dynamický a dodávatelia sa zmobilizujú, aby vyplnili akékoľvek medzery v dodávkach," objasňuje spoločnosť.
V rámci prípravy na nedostatok odporučila tým, ktorí nakupujú palivá naraz a vo veľkých množstvách, aby nepanikárili a neobjednávali palivo, keď nevedia, či sa im vojde do nádrží, alebo nie.
Trhu s naftou ešte viac priťaží európske embargo
Situácia na trhu sa zrejme ešte viac zhorší po zavedení embarga EÚ v decembri. V médiách sa preto rozoberajú možnosti použitia rôznych nástrojov a opatrení, ktoré má Bidenova administratíva k dispozícii.
Embargo EÚ na ruskú ropu dovážanú po mori presunie podľa odborníčky z agentúry Bloomberg väčšiu časť bremena globálnych dodávok na americké rafinérie. „Najmä na východnom pobreží, kde sú dodávky najtesnejšie a najviac závislé od dovozu zo zahraničia, je riziko, že palivo skutočne dôjde, vyššie ako kedykoľvek predtým,“ uviedla Xuová.
Tamojšia vláda má podľa nej viacero nástrojov, ako situáciu na trhu zlepšiť. „Mohli by napríklad uvoľniť po jednom milióne barelov benzínu a nafty z núdzových rezerv na severovýchode. [...] To by poskytlo veľmi potrebný vankúš dodávok v najzraniteľnejšom regióne,“ uviedla odborníčka s upozornením na to, že takéto vládne dodávky z domácej produkcie znížia vývoz a ďalej zvýšia globálne ceny.
V médiách sa však skloňovali aj tvrdšie opatrenia, ktoré však zatiaľ nemajú veľkú podporu. Obmedzenie amerického vývozu by bolo aj podľa Xuovej najradikálnejšou a možno najkontroverznejšou možnosťou. „Takmer určite to zvýši medzinárodné ceny a poškodí našich spojencov v Európe a Latinskej Amerike. Nehovoriac o tom, že niektoré časti USA na východnom a západnom pobreží sa spoliehajú na medzinárodný dovoz, ktorý bude drahší,“ uzavrela s poukázaním na to, že zákaz vývozu by sa mohol obrátiť proti samotným Spojeným štátom.