Zásoby nafty sú po celom svete nízke, kapacita rafinérií je nedostatočná
Hroziaci nedostatok plynu v Európe sa zdá, aspoň pre túto zimu, vyriešený. Pomohlo včasné naplnenie zásobníkov – z rôznych zdrojov –, ale aj budovanie novej infraštruktúry a zatiaľ milosrdné počasie.
Napätá situácia na energetických trhoch sa však nekončí. Pozornosť sa presúva na trh nafty a vykurovacieho oleja. Ako upozornila agentúra Bloomberg, ceny týchto komodít sú neobvykle vysoké a zásoby bezprecedentne nízke.
Nafta je pritom základnou energetickou komoditou, ktorá poháňa ekonomiku. Využíva sa v doprave – automobilovej, vlakovej i lodnej –, ale aj všade tam, kde sa používajú stroje, napríklad v stavebníctve či poľnohospodárstve. Najmä v Spojených štátoch sú ropné destiláty zásadné nielen pre dopravu, ale aj pre vykurovanie.
Od polovice októbra sa cena nafty na spotovom trhu v newyorskom prístave pohybovala na úrovni blízkej piatim dolárom za galón. To je viac než dvojnásobok ceny, za ktorú sa nafta predávala pred rokom. Hoci za posledné dva týždne jej cena o dolár klesla, stále ide od začiatku roka o 50-percentný nárast.
Zásoby nafty a vykurovacieho oleja sú v Spojených štátoch na najnižšej úrovni zaznamenanej pre toto obdobie roka od roku 1982, odkedy sa táto štatistika sleduje. Zásoby uvedených ropných destilátov sa v posledných mesiacoch pohybovali zhruba na úrovni 60 percent priemeru predchádzajúcich piatich rokov.
Príčiny nedostatku sú viaceré. Pokles dopytu po ropných produktoch počas pandémie viedol ropné spoločnosti k odstaveniu najmenej ziskových rafinérií. Ich kapacita dnes chýba. Produkciu ropných destilátov v Európe obmedzili štrajky francúzskych zamestnancov rafinérií či problémy s lodnou dopravou pre nízky stav Rýna.
Hoci sa zima ešte nezačala, na východnom pobreží USA už zaviedli prídelový systém. Spojené štáty sú pritom čistým exportérom ropných produktov. Už v minulých rokoch však situáciu v tomto regióne zlepšoval dovoz z Ruska.
Situáciu v jednotlivých častiach federácie komplikuje sto rokov starý Jonesov zákon, ktorý umožňuje prevážať náklad medzi americkými prístavmi výlučne lodiam s americkou registráciou a posádkou. To vnútroštátnu námornú dopravu značne zdražuje. Ropné spoločnosti radšej volia export do iných častí sveta, lebo je lacnejší.
Pre Európu bude zásadným problémom zákaz dovozu ropných produktov z Ruska po mori, ktorý má byť účinný od februára budúceho roka. Toto embargo bude znamenať významný výpadok, keďže v súčasnosti Európa dováža značný podiel ropných produktov z Ruska.
Vysoké ceny nafty sú však už teraz veľkým problémom pre chudobnejšie štáty. Exportéri z Číny a Indie preferujú vývoz do Európy, kde sú zákazníci ochotní zaplatiť vyššie ceny. Menej rozvinuté štáty, ako Pakistan, Srí Lanka či Vietnam, majú problém zaistiť dostatočné dodávky pre svoje ekonomiky.
Hoci s poklesom ekonomickej aktivity možno čakať útlm dopytu po ropných produktoch – cena ropy Brent už je pod hranicou 90 dolárov za barel – dlhodobé riešenie napätého trhu s naftou prinesie len zvýšenie kapacity rafinérií. To však nejaký čas potrvá.