Pamätáte si ešte staré časy trvalých hraničných kontrol pri jazde autom na dovolenku, teda pred vstupom do schengenu v roku 2007? Slovensko sa za 30 rokov svojej samostatnej existencie výrazne zmenilo. Niečo sa podarilo viac, niečo menej, no motoristi zažili veľké novinky a ďalšie výrazné zmeny už teraz klopú na dvere. Keďže sme sa v máji 2004 stali členom EÚ, aj nás sa týka napríklad zákaz predaja nových áut so spaľovacími motormi. Euroúradníci preň vytýčili rok 2035.
Späť však k bilancovaniu – keďže Slovensko oslávilo 1. januára 30 rokov samostatnej existencie, je naň najlepší čas. Dobrou správou je, že počas 30 rokov výrazne poklesla kriminalita v súvislosti s autami. Za rok 1993 ukradli v krajine necelú desiatku tisíc áut. Dnešné ročné čísla nepresahujú ani tisíc krádeží.
Ide o pozitívny trend, čo platí o to viac, že extrémne narástol počet áut na Slovensku. Kým pred 30 rokmi ich bolo v krajine registrovaných 1,6 milióna, dnes je to 3,5 milióna áut. Áut na cestách pribudlo, no počet obyvateľov sa zmenil len mierne. Podľa oficiálnych dát narástol o zhruba 116-tisíc na 5,44 milióna obyvateľov, uvádza Denník N.
Diaľnice sa podarilo výrazne rozšíriť, no nie tak, ako politické elity pôvodne plánovali. Medzičasom zľudovený sľub o diaľnici z Bratislavy do Košíc v roku 2010 je už aj zbytočné opakovať. S pridlhou výstavbou a stavebným plánovaním sa boríme dlhodobo. Smutným príkladom je blamáž v súvislosti s obchvatom Bratislavy a chýbajúcou križovatkou D1 a D4, ktorú sa konečne podarilo aspoň vysúťažiť, no tak skoro v prevádzke nebude.
Problémy máme aj mimo kľúčovej diaľnice D1. Stačí sa len pozrieť na frustráciu Kysučanov, čo sa týka diaľnice D3. Napriek tomu naša diaľničná sieť narástla z menej ako 200 kilometrov po páde komunizmu na 550 kilometrov za rok 2021, upozornil Denník N s dôvetkom, že 30 kilometrov je v prevádzke s polovičným profilom. V celkovom počte kilometrov diaľnic ide, samozrejme, o citeľný rozdiel a takýto trend korešponduje so zvýšenými nárokmi Slovákov, ktorí vlastnia auto čoraz častejšie.
Čo je veľmi dôležité, slovenské cesty sú po troch dekádach bezpečnejšie ako kedysi. Zatiaľ čo za rok 1993 v štatistikách nájdeme 50 198 dopravných nehôd, v predminulom roku to bolo už len 11 886 nehodových udalostí.
To sa premieta aj do celkového počtu usmrtených osôb na cestách, ktorý počas 30 rokov poklesol, a to o viac ako polovicu. Z 582 ľudí sa znížil na 226 osôb v roku 2021, hoci počet áut a hustota premávky sa zvýšili. Najnovšie čísla nehodovosti za rok 2022 štát ešte len zverejní, no už teraz vieme povedať, že práve toto je jedna z oblastí, kde sa Slovensko za tri desaťročia posunulo jednoznačne vpred.
Text pôvodne vyšiel na portáli Topspeed.sk. Vychádza so súhlasom redakcie.