Bratislavskému Volkswagenu hrozí podávanie hromadných žalôb zo strany jeho zamestnancov
Ako objasnila Julkeová, uvedený mechanizmus má zabrániť poklesu reálnych miezd zamestnancov. Zabezpečuje, že zamestnávateľ vždy k 1. januáru príslušného kalendárneho roka porovná výšku zvýšenia tarifných miezd za predchádzajúci kalendárny rok s výškou dosiahnutej inflácie za uvedený kalendárny rok. Ak je miera inflácie vyššia, o tento rozdiel dodatočne s účinnosťou od 1. januára zvýši tarifné mzdy zamestnancov.
„Keďže hodnota zvýšenia tarifných miezd v roku 2022 predstavovala sumu 4,5 percenta a výška inflácie za kalendárny rok dosiahla 12,8 percenta, mal zamestnávateľ zvýšiť tarifné mzdy zamestnancov o 8,3 percenta. Zamestnávatelia si však interpretáciu dohodnutého záväzku prispôsobili a svojim zamestnancom zvýšili mzdy o nižšiu hodnotu a nie o dosiahnutý rozdiel 8,3 percenta," tvrdia odborári.
Navýšenie miezd teda podľa nich malo byť razantnejšie. V priemere ide o hodnotu od päť do desať eur, na ňu sú naviazané aj ďalšie zložky mzdy. „Odborová organizácia Moderné odbory Volkswagen ako najväčšia odborová organizácia takýto postup zamestnávateľa nepripustí. Preto sme aj v tomto prípade pripravili podklady k možnosti zamestnancov domáhať sa doplatenia zvýšenia svojich tarifných miezd, vrátane zabezpečenia kvalifikovanej právnej podpory a zastupovania zamestnancov v súdnom konaní," uzavrela Julkeová.
Samotná fabrika reagovala, že k začiatku tohto roka zvýšila všetkým zamestnancom mzdy do úrovne oficiálne stanovenej medziročnej miery inflácie 12,8 percenta a vyplatila takto zvýšené mzdy už v mzde za mesiac január. Dodatočne tým dorovnala medziročný rozdiel so zohľadnením už realizovaného zvýšenia tarifných miezd o 4,5 percenta zo septembra 2022. „Názory zamestnávateľa a zástupcov zamestnancov sa v súčasnosti líšia v právnom výklade určitého detailu v jednom bode kolektívnej zmluvy," skonštatovala automobilka.
Volkswagen Slovakia vyrobil na Slovensku od roku 1991 viac ako 6,5 milióna vozidiel. Spoločnosť u nás preinvestovala vyše 4,7 mld. eur. Vyrába automobily Volkswagen Touareg, Audi Q7, Audi Q8, Porsche Cayenne, Porsche Cayenne Coupé, Volkswagen up!, Volkswagen e-up! a Škoda Karoq. Aktuálne sa pripravuje na nábeh nových produktov Volkswagen Passat a Škoda Superb, ktoré si vyžiadajú stovky nových zamestnancov do výroby vozidiel. V závode v Martine produkuje komponenty pre prevodovky a podvozky.
(sita)