Polovičné náklady a rýchla návratnosť. Vodiči sa vracajú k LPG, ktoré by mohlo prežiť aj rok 2035

Kde sa dvaja bijú, tretí víťazí. Slovná vojna medzi zástancami vozidiel s konvenčným pohonom na benzín a naftu a priaznivcami elektromobility má v istom zmysle nečakaného víťaza. Je ním LPG, teda skvapalnený ropný plyn.

Dáta spoločnosti ACEA totiž hovoria o tom, že v medziročnom porovnaní februára 2022 a februára 2023 sme na Slovensku zaregistrovali až zhruba o 45 percent áut viac s týmto typom pohonu.

Nárast obľúbenosti platí aj v celoeurópskom meradle. V tomto prípade však predaje za rovnaké obdobie stúpli iba o 18 percent. Pre zaujímavosť, na absolútnom vrchole tróni Portugalsko s až 182-percentným skokom.

Samozrejme, treba zdôrazniť, že stále ide o okrajovú kategóriu pohonu a mesačné predaje sa v jednotlivých krajinách rátajú skôr v stovkách či desiatkach, no nárast záujmu o túto alternatívu je zrejmý.

Experti sa zhodujú na tom, že renesancia dobre známeho LPG je predovšetkým výsledkom rastúcich cien áut na benzín a naftu a snahy jazdiť lacnejšie, no zároveň sa vyhnúť elektrifikovanému autu, ktorého obstarávacia suma je vyššia a mnoho motoristov mu stále nedôveruje.

Ak ste jedným z tých, ktorých láka predstava jazdenia za zásadne nižšie náklady bez toho, aby ste museli výrazne meniť svoje každodenné návyky, a uvažujete nad tým, že rozšírite rady LPG motoristov, mali by ste vedieť nasledovné.

Ako si zaobstarať auto na LPG?

Pokiaľ sa vám z rôznych príčin nepozdáva kúpa auta z druhej ruky, dobrou správou je, že aj na našom trhu možno nájsť nové vozidlá s LPG systémom zabudovaným priamo z výroby. V tomto prípade hovoríme o fabrickom LPG.

Odvrátenou stránkou veci však je, že ponuka je veľmi limitovaná a obmedzená prevažne na lacnejšie značky. V Európe, ale aj na Slovensku v tomto segmente kraľuje Dacia a jeho materská spoločnosť Renault. Cenovky štartujú už pod úrovňou 15-tisíc eur.

Riešením pre ostatných záujemcov môže byť prestavba auta, ktorej cena sa začína zhruba na úrovni tisíc eur v závislosti od typu sústavy, o ktorú máte záujem, vášho vozidla a v neposlednom rade konkrétnej spoločnosti. Rátať treba aj s menšími administratívnymi poplatkami za prepis v technickom preukaze.

Systém LPG sa dá pridať takmer do akéhokoľvek vozidla s benzínovým agregátom. Pri moderných motoroch je však táto investícia značne vyššia ako pri starších. Pokiaľ ide o dieselové autá, prestavba sa na Slovensku takmer nevykonáva, keďže je výhodná len pri extrémnom počte najazdených kilometrov.

​Vo všeobecnosti sa na prestavbu na skvapalnený ropný plyn hodia motory s vyšším objemom valcov, ideálne od dvoch litrov a viac. Pri nich sa totiž úspora prejaví najviac. Na modifikáciu sú takisto vhodnejšie motory bez priameho vstrekovania paliva.

Tankovanie vozidla LPG v Poľsku. Foto: Profimedia.sk

Návratnosť už po pár mesiacoch

Návratnosť pôvodnej investície je pomerne rýchla a v lepšom prípade sa môže dostaviť už po niekoľkých mesiacoch a v tom horšom až po niekoľkých rokoch. Pre výpočet návratnosti v tom-ktorom prípade odporúčame siahnuť po špeciálnej kalkulačke.

Na ilustráciu, ak za montáž LPG zaplatíte 1 100 eur, vaše auto na spotrebuje 7,5 litra benzínu na 100 kilometrov a mesačne najazdíte 2-tisíc kilometrov, pri súčasných priemerných spotrebiteľských cenách benzínu a LPG sa vám pôvodná investícia vráti asi za 13 mesiacov.

Štandard sa so žiadosťou o informácie o tom, koľko osobných vozidiel bolo na Slovensku v minulom roku prestavaných na LPG pohon a či v tomto smere existuje zvýšená tendencia, obrátil na rezort dopravy. Článok budeme aktualizovať.

Náklady z pohľadu rezortu hospodárstva

Rentabilitu LPG pohonu potvrdzuje aj štát, konkrétne ministerstvo hospodárstva, ktoré pred niekoľkými týždňami zverejnilo svoj vlastný výpočet nákladov jazdy na 100 kilometrov s rôznymi typmi pohonu.

Ako uviedol rezort v tlačovej správe, výpočet nákladov pozostával z dvoch premenných, ktorými sú priemerná spotreba auta a priemerná cena pohonnej látky či elektriny. Prepočet sa pritom realizoval pre vozidlá segmentu C, čo je nižšia stredná trieda. Konkrétne modely a motorové špecifikácie boli vybrané z troch najpredávanejších vozidiel v danom segmente za uplynulý rok.

Z prepočtov vyplynulo, že za 100 kilometrov jazdy na LPG zaplatíte okolo 5 eur, pričom prejdenie rovnakej vzdialenosti iba na benzín z vašej peňaženky vytiahne 9,7 eura a pri nafte hovoríme o sume takmer 8,5 eura.

Tanker prevážajúci LPG. Foto: Flickr.com

Pripravte sa na iný režim

Prirodzene, montáž LPG zariadení so sebou prináša niektoré nevýhody a zmeny, na ktoré treba pri bežnej prevádzke myslieť.

Pri prerábke vozidla sa vo väčšine prípadov musíte vzdať časti batožinového priestoru z dôvodu montáže plynovej nádrže. Šikovnejšie riešenia však umožňujú umiestniť nádrž do priestoru určeného pre rezervné koleso.

Nevýhoda systému LPG spočíva najmä v zákaze parkovania v podzemných garážach, respektíve v drvivej väčšine z nich. Tieto priestory totiž zvyčajne nie sú vybavené potrebným ventilačným systémom pre prípad, že plyn z nejakého dôvodu uniká.

Na obchádzanie zákazu a špekulovanie radšej zabudnite. Auto vybavené LPG systémom totiž musí byt viditeľne označené LPG nálepkou na zadnom okne a váš pohon je tak na prvý pohľad zrejmý aj laikovi.

S natankovaním LPG vám takisto musí pomôcť obsluha čerpacej stanice, ale omnoho efektívnejšie je absolvovať krátke školenie u predajcu plynu, ktorý vám vydá potrebný preukaz a môžete si načerpať LPG sami.

Realitou je aj nárast spotreby paliva zhruba od 10 do 20 percent v závislosti od konkrétneho motora, čo je dané tým, že plyn má v porovnaní s benzínom približne o 20 percent nižší energetický potenciál.

Spravidla prichádza aj k poklesu výkonu auta zhruba do 10 percent. Za bežných okolností to motorista nepocíti, no najmä pri vozidlách so slabším výkonom môže ísť v extrémnych situáciách o významný pokles. Preto treba na tento deficit, najmä pri predbiehaní, myslieť.

Netreba zabúdať ani na to, že motory zvyčajne štartujú a až do základného zahriatia na prevádzkovú teplotu idú na benzín. Preto je potrebné, aby ste mali v nádrži vždy určité množstvo benzínu. Následne sa tento duálny systém automaticky prepne do režimu jazdy na plyn.

Inštalácia okrem bežných servisných úkonov, ako sú výmena filtrov alebo vstrekovačov, so sebou prináša aj špeciálne zásahy. Každých 60-tisíc kilometrov sa odporúča urobiť revíziu splynovača, vymeniť membrány a tesnenia, skontrolovať regulátor tlaku a celé zariadenie vyčistiť. LPG nádrž má zasa homologáciu obmedzenú na desať rokov a zatiaľ neexistuje možnosť platnosť nádrže predĺžiť, dá sa len vymeniť alebo systém z auta úplne vymontovať.

Na snímke dopravné zápchy na Einsteinovej ulici a diaľničnom obchvate Bratislavy 23. októbra 2020. Foto: Jaroslav Novák/TASR

Postoj EÚ

Hoci samotná Európska únia priznáva, že LPG vypúšťa o 35 percent menej emisií oxidu uhličitého ako uhlie, o 12 percent menej CO2 ako ropa a neprodukuje žiadne nebezpečné jemné častice, zmráka sa aj nad ním.

LPG totiž nespĺňa kritériá pre bezemisnú prevádzku a po roku 2035 bude musieť zo showroomov automobiliek zmiznúť rovnako ako autá na naftu, benzín, CNG či hybridné a plug-in hybridné vozidlá.

Nádejou na pokračovanie skvapalneného ropného plynu po tomto dátume je však ručná brzda, ktorú v hodine dvanástej zatiahla skupina krajín na čele s Nemeckom. Tie pred konečným hlasovaním ministrov členských štátov EÚ, ktoré sa malo uskutočniť 7. marca, odmietli podporiť zákaz za predpokladu, ak nebude jasne stanovená výnimka pre syntetické palivá. Rozhodnúť by sa o tom mohlo na samite EÚ vo štvrtok (23. marca) a podľa správy agentúry Reuters z utorka je tento scenár veľmi reálny.

Legislatívna zmena by sa podľa Českej asociácie LPG mohla týkať aj paliva známeho ako Bio LPG. Bio LPG je po chemickej stránke úplne identické s klasickým LPG, jediným rozdielom je spôsob jeho výroby. Produkuje sa z bioodpadu, zvyškov zo spracovania cukrovej repy, odpadových olejov, rastlinných olejov a podobne. Bio LPG prináša uhlíkovú úsporu až 80 percent oproti fosílnemu LPG a až 90 percent oproti motorovej nafte.