Šéf Stellantisu varuje pred nedostatkom surovín pre elektrické autá. Aj preto sú drahé

Carlos Tavares. Foto: TASR/AP Carlos Tavares. Foto: TASR/AP

Nad masovým prechodom zo spaľovacích motorov k elektrickému pohonu má pochybnosti viacero odborníkov a predstaviteľov automobiliek. Rozhodne k nim patrí aj šéf Stellantisu Carlos Tavares, ktorý už niekoľkýkrát varoval pred vážnymi problémami spojenými s touto transformáciou automobilového priemyslu. Súčasne patrí aj k veľkým kritikom pripravovanej emisnej normy Euro 7. Najnovšie varuje pred nedostatkom surovín pre elektrické autá a geopolitickými problémami.

Tavares už v minulosti vyjadril obavy týkajúce sa environmentálnej stopy výroby batérií a tiež sociálnych problémov, ktoré spôsobí nedostatok cenovo dostupných nových elektrických vozidiel. Teraz však varuje aj pred nedostatkom surovín na ich výrobu. Na fóre o slobode mobility totiž povedal, že elektromobily „nie sú (cenovo) dostupné, pretože surovín je málo a sú veľmi drahé“. Zároveň dodal, že vysoká koncentrácia ťažby lítia potrebného na nahradenie 1,3 miliardy existujúcich vozidiel poháňaných spaľovacími motormi môže spôsobiť geopolitické problémy. 

Napriek týmto výzvam však vyjadril presvedčenie, že Stellantis bude schopný splniť svoje ciele stanovené v stratégii do roku 2030, podľa ktorej majú elektromobily do konca desaťročia tvoriť 100 percent ich predajov v Európe a 50 percent v Spojených štátoch.

Carlos Tavares sa na spomínanom fóre vyjadril aj k cene elektrických áut, pričom sa okrem iného zamýšľal aj nad otázkou, či si v uhlíkovo neutrálnom svete bude môcť slobodu mobility dovoliť len pár šťastlivcov. Šéf Stellantisu totiž zastáva názor, že namiesto prenesenia vysokých nákladov na spotrebiteľov, ktorí podľa neho v súčasnosti platia v priemere až o 40 percent viac za elektromobil ako za tradičný spaľovák, by mal tieto náklady pokryť automobilový priemysel a zákonodarcovia. 

„Naša spoločnosť stráca veľký potenciál tým, že nemá technologicky neutrálne regulácie. Ide o veľkú stratu kreativity vedeckej sily, o ktorej rozhodujeme vopred tým, že zavádzame jednu jedinú technológiu namiesto toho, aby sme mali technologicky neutrálnu reguláciu, ktorá by vytvorila zdravú konkurenciu,“ uzatvoril Tavares.

Text pôvodne vyšiel na portáli Topspeed. Vychádza so súhlasom redakcie.


Ďalšie články