Ako Twitter urýchľuje run na banky
Sociálne médiá patrili medzi jasné katalyzátory tejto rýchlosti. V minulosti už boli prípady, keď diskusia používateľov sociálnych sietí vyvolala veľké posuny na finančných trhoch (najmä známy boom akcií GameStop z januára 2021). No prvýkrát sa tak stalo v prípade behu na banku, navyše nie celkom bezvýznamnú.
Medzinárodný tím piatich akademikov sa na to pozrel vedeckým okom v aktuálnej práci. Skúmali v nej súvislosť komunikácie na Twitteri s hodnotou akcií bánk. Potvrdili, že miera konverzácie na Twitteri bola spolu s podielom nepoistených vkladov a výškou mark-to-market strát (straty z precenenia aktív) silným prediktorom pohybu ceny akcií bánk. Analýzou tweetov zistili, že pred runom vkladateľov na SVB aj ďalšie banky výrazne stúpol výskyt obsahu so slovami ako „výber“ a podobne.
Podarilo sa im vysledovať aj dynamiku medzi rôznymi skupinami používateľov tejto sociálnej siete. Alarmistická diskusia sa najskôr viedla medzi investormi (identifikovalo ich použitie burzového názvu – tickeru – a nie obchodného názvu banky) a až následne sa preliala ku vkladateľom týchto bánk. Problém pre SVB bol aj v tom, že mala klientov koncentrovaných medzi startupermi a investormi zo Sillicon Valley, ktorí však boli zároveň navzájom dobre zosieťovaní na Twitteri.
Tieto závery, každý osve, sú pomerne intuitívne a pre čitateľa zrejme nie sú prekvapivé. No práca ako celok upriamuje pozornosť na niekoľko zaujímavých fenoménov. Na jednej strane je to najmä rýchlosť komunikácie vo finančnom systéme. Na úrovni tradingu sme na to zvyknutí už roky, no na úrovni retailových klientov a produktov pre „bežných“ ľudí už menej. Ukontrolovať beh na banku je preto dnes ťažšie ako pred 15 rokmi.
Na druhej strane, analýza sociálnych sietí je zaujímavým zdrojom informácií nielen pre investorov a obchodníkov, ale aj pre regulátora. Keďže umožňuje predvídať problémy, možno centrálne banky a ďalší regulátori budú mať čoskoro nastavené alarmy aj na Twitter.
