Pád Silicon Valley Bank (SVB) v marci tohto roka a následná banková minipanika v USA poriadne zatriasli finančným svetom, aj keď nateraz bez dramatickejších následkov. Špecialitou tohto runu vkladateľov na banky bola jeho rýchlosť. Celý sa zbehol za päť dní, z toho dva víkendové.
Sociálne médiá patrili medzi jasné katalyzátory tejto rýchlosti. V minulosti už boli prípady, keď diskusia používateľov sociálnych sietí vyvolala veľké posuny na finančných trhoch (najmä známy boom akcií GameStop z januára 2021). No prvýkrát sa tak stalo v prípade behu na banku, navyše nie celkom bezvýznamnú.
Medzinárodný tím piatich akademikov sa na to pozrel vedeckým okom v aktuálnej práci. Skúmali v nej súvislosť komunikácie na Twitteri s hodnotou akcií bánk. Potvrdili, že miera konverzácie na Twitteri bola spolu s podielom nepoistených vkladov a výškou mark-to-market strát (straty z precenenia aktív) silným prediktorom pohybu ceny akcií bánk. Analýzou tweetov zistili, že pred runom vkladateľov na SVB aj ďalšie banky výrazne stúpol výskyt obsahu so slovami ako „výber“ a podobne.