TRENČÍN - Stredajšie nešťastie v nováckej bani preverilo všetky záchranné zložky. Na nich ležalo obrovské bremeno zodpovednosti rozhodnúť sa rýchlo a správne.
Podľa slov hovorkyne Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby Slovenskej republiky Aleny Krčovej, v prípade udalosti v bani Nováky koordinácia a súčinnosť všetkých zasahujúcich zložiek vykázala vysokú profesionalitu a odbornosť. „Operátori Krajského operačného strediska v Trenčíne zmanažovali záchrannú akciu s využitím všetkých dostupných prostriedkov a zabezpečili, aby sa pomoc k pacientom dostala čo najrýchlejšie a najefektívnejšie. Urobili výbornú prácu,“ uviedla Krčová.
Dodala, že rovnaká zostava „trenčianskej 155“ bola na druhý deň opäť v práci, pripravená pomôcť každému, kto sa ocitne v tiesni. Obrovské poďakovanie a rešpekt si podľa slov hovorkyne zaslúžia, samozrejme, aj všetci zasahujúci zdravotnícki záchranári.
Hovorkyňa záchranárov ďalej upresnila, čo sa deje pri takýchto udalostiach s hromadným postihnutím osôb. „Ako udalosť s hromadným postihnutím osôb (UHPO) je definovaný každý incident, pri ktorom došlo k vážnemu zraneniu troch a viac osôb. V zásade platí, že na linke 155 musíme okamžite zistiť od volajúceho čo najpresnejšie miesto udalosti, jej typ, napríklad či ide o dopravnú nehodu, výbuch, požiar alebo únik nebezpečnej látky a aspoň približný počet zranených,“ vysvetlila Krčová.
Na základe získaných informácií operátori z Krajského operačného strediska vysielajú na miesto viacero posádok a aktivujú leteckých záchranárov. „Súčasne operátori tiesňovej linky 155 musia o udalosti upovedomiť ostatné zložky Integrovaného záchranného systému (HaZZ, PZ SR, 112), naše monitorovacie stredisko a zároveň preveriť kapacitnú priepustnosť v nemocniciach, aby sme vedeli, kam smerovať pacientov a s akým typom zranení. Rovnako aj podávajú priebežné správy Ministerstvu zdravotníctva SR,“ doplnila hovorkyňa záchranárov.
Prvá záchranárska posádka po príchode na miesto podá situačnú správu. „Laicky povedané, čo sa presne stalo a koľko je zranených. Operátor 155 musí zistiť od ,,veliteľa zásahu“, či je udané miesto udalosti správne, či ide o rovnaký typ udalosti, ktorý evidujú aj oni, či existuje ďalšie nebezpečenstvo na mieste (požiar, únik plynu, rúcajúca sa budova, strelec), či sú cesty prejazdné, aby operátori vedeli, ktoré posádky môžu alebo nemôžu poslať. Súbežne s tým robia záchranári na mieste tzv. triáž, podľa rozsahu zranení delia pacientov na zelených (ľahko zranených), žltých (stredne ťažko zranených), červených (ťažko zranených) a čiernych (exitus),“ doplnila Krčová.
Práca operátorov je v čase takejto udalosti podľa slov hovorkyne záchranárov veľmi špecifická. „Okrem riadenia zásahu musia riešiť aj ostatné volania na tiesňovú linku. Supervízor zmeny rozdá úlohy pre jednotlivých členov (dispečer, LDP operátor, calltakeri). Všetky informácie evidujú v aplikácii UHPO. Pri odsune zranených z miesta udalosti koordinujú odsun s veliteľom zásahu a operátori už musia presne vedieť, aké stavy a aký počet zranených dokážu v tej-ktorej nemocnici ošetriť. Informujú nemocnice o smerovaní pacientov a pomyselne v nej otvárajú dvere pre posádky,“ pokračovala Krčová.
Po odsune posledného pacienta sa pre operátorov 155 ešte práca nekončí. „Je potrebné všetko zaevidovať a zaslať kompetentným informáciu o skončení zdravotníckeho zásahu,“ uviedla na záver hovorkyňa záchranárov.