Čo si kúpiť, keď chcete byť šťastní

„Nekupujte si veci, kupujte si zážitky,“ znie obľúbená rada, ako vyžmýkať zo svojich peňazí viac šťastia. Je to otrepaná pesnička každého „peňazoradcu“, ale skutočne existuje kopa štúdií, v ktorých to tak vychádza. Ak majú ľudia odhadnúť, akú radosť im spraví nákup nejakej veci, a porovná sa to so spokojnosťou po nákupe „veci“, systematicky prehrávajú so „zážitkami“.

Ilustračné foto: Pexels.com

Ilustračné foto: Pexels.com

Štúdia z Journal of Consumer Psychology (2022) sa na to pozrela trochu inak. To, čo nakupujeme, má zvyčajne materiálnu aj zážitkovú zložku. Ktorá z nich akým spôsobom prispieva k ponákupnej spokojnosti? Takmer 3 300 dobrovoľníkov ohodnotilo rôzne produkty z hľadiska toho, aký pôžitok si myslia, že im tieto prinesú, a zároveň aj to, aký pôžitok pociťovali, keď si tieto produkty naposledy kúpili. Dobrovoľníkov však požiadali, aby jednotlivé položky zo stoviek produktových kategórií hodnotili z čisto materialistického hľadiska alebo z čisto zážitkového hľadiska.

V štúdii, samozrejme, zistili, že aj materiálne veci robia ľudí šťastnejšími. Prečo by ich inak ľudia kupovali? Zaujímavé sú však konkrétnosti. Tu je výber položiek, ktorých nákup priniesol ľuďom najviac šťastia (top 10 percent z možností v štúdii): z čisto materiálneho hľadiska (modré body), zo zážitkového hľadiska (červené) a ich kombináciou (zelené).

Prameň: Weingarten et. al (2022)

Asi tušíte, že zlato v top 10 skupine zdôrazňujúcej viac „mať“ než „robiť“, ma neprekvapilo. Porazil ho však dobrý vankúš. Najvyššie miesta obsadili veci, ktoré človek používa denne (auto a počítač) alebo rovno každú chvíľu (smartfón). Tieto, ale aj mnohé z ďalších hodnotených vecí, používame nielen na riešenie praktických problémov, ale sú zároveň dôležitými nástrojmi statusovej signalizácie. Okrem toho vankúša a postele. Prvé miesto patrí slúchadlám. Ich nedostatky ma vedia tiež často vytočiť. Šťastie v podobe tých ideálnych aj na outdoorové aktivity (mali by byť drobné, vydržať hodiny aj v zime, držať v ušiach a nepokazí ich pot ani voda) stále hľadám.

Medzi položkami, ktoré vyhrali v zážitkovej oblasti, nájdeme cestovanie, návštevu vysnívaných destinácií, turistiku v lese alebo čas strávený v národnom parku.

„Kúp si knihu“ je vedecky podložená rada. Šťastiu však pomáha podľa vedy aj zmrzlina. Na prvých priečkach v kategórií položiek, ktoré dobre kombinujú materiálnu a zážitkovú radosť, sú napríklad aj bazén či domáce zviera. Vyhrala chata a prázdninová nehnuteľnosť. Aj to môžem potvrdiť. Do jednej pri tom lese národného parku som sa presťahoval a neľutujem.