„Nekupujte si veci, kupujte si zážitky,“ znie obľúbená rada, ako vyžmýkať zo svojich peňazí viac šťastia. Je to otrepaná pesnička každého „peňazoradcu“, ale skutočne existuje kopa štúdií, v ktorých to tak vychádza. Ak majú ľudia odhadnúť, akú radosť im spraví nákup nejakej veci, a porovná sa to so spokojnosťou po nákupe „veci“, systematicky prehrávajú so „zážitkami“.
Štúdia z Journal of Consumer Psychology (2022) sa na to pozrela trochu inak. To, čo nakupujeme, má zvyčajne materiálnu aj zážitkovú zložku. Ktorá z nich akým spôsobom prispieva k ponákupnej spokojnosti? Takmer 3 300 dobrovoľníkov ohodnotilo rôzne produkty z hľadiska toho, aký pôžitok si myslia, že im tieto prinesú, a zároveň aj to, aký pôžitok pociťovali, keď si tieto produkty naposledy kúpili. Dobrovoľníkov však požiadali, aby jednotlivé položky zo stoviek produktových kategórií hodnotili z čisto materialistického hľadiska alebo z čisto zážitkového hľadiska.
V štúdii, samozrejme, zistili, že aj materiálne veci robia ľudí šťastnejšími. Prečo by ich inak ľudia kupovali? Zaujímavé sú však konkrétnosti. Tu je výber položiek, ktorých nákup priniesol ľuďom najviac šťastia (top 10 percent z možností v štúdii): z čisto materiálneho hľadiska (modré body), zo zážitkového hľadiska (červené) a ich kombináciou (zelené).