Prepis automobilovej histórie. V EÚ prvýkrát zaregistrovali viac elektrických ako naftových áut

Elektromobil značky Mercedes stojí pred nabíjacou stanicou v nemeckom meste Kiel v stredu 27. júla 2022. Foto: TASR/DPA Elektromobil značky Mercedes stojí pred nabíjacou stanicou v nemeckom meste Kiel v stredu 27. júla 2022. Foto: TASR/DPA

To, s čím sme počítali, sa potvrdzuje stále viac: Dieselové autá majú problém z hľadiska klesajúceho podielu predaja v krajinách EÚ. Pre naftu to pritom bude čoraz horšie. Do popredia sa na európskom trhu tlačia čoraz viac elektrické autá, v segmente ktorých Slovensko stále zaostáva. Štatistiky na úrovni EÚ zatiaľ neohrozene vedú autá na benzín. Registrácie nových áut v júni celkovo medziročne narástli o 17,8 percenta na jeden milión áut.

Stalo sa to v histórii po prvý raz: za jeden mesiac bolo v EÚ štatisticky prihlásených viac nových elektrických áut ako vozidiel, ktoré jazdia na naftu. Júnovému rebríčku však aj naďalej kraľujú benzínové autá, ktorá zatiaľ porážajú baterkovú konkurenciu. Aktuálny vývoj však naznačuje, že pochybnosti motoristov o elektrických autách (minimálne sčasti) odchádzajú do zabudnutia.

Registrácie nových áut v júni medziročne narástli o 17,8 percenta na jeden milión áut, hlási organizácia európskych automobiliek ACEA. Popritom sa zvýšil podiel áut na baterky z 10,7 percenta na 15,1 percenta. Elektroautá tým pádom porazili diesel, ktorý si pripísal trhový podiel na úrovni len 13,4 percenta.

Ešte obľúbenejšie ako čisto elektrický pohon boli v júni takzvané hybridné automobily s výsledkom 24,3 percenta. Prvé miesto v rebríčku si neohrozene držia benzínové autá (36,3 percenta). Na plug-in hybridy pripadol podiel 7,9 percenta.

Nástup elektromobilov potvrdzujú aj dáta z Nemecka, ktoré je európskou automobilovou veľmocou.

V júni 2023 bolo v najľudnatejšej krajine EÚ prihlásených takmer 53-tisíc áut na baterky, čo predstavuje medziročný nárast o 64,4 percenta. Nemeckí motoristi prihlásili 78-tisíc hybridov, z toho bolo takmer 16 tisíc plug-in hybridov. Výsledok mohol byť ešte lepší – nebyť okresania dotácií na autá s ekologickou prevádzkou.

Čo sa týka nových dieselových áut, tých bolo zaevidovaných necelých 46-tisíc. Jasným víťazom rebríčka je aj v prípade Nemecka benzínový pohon s takmer 100-tisíc zaregistrovanými autami.

Automobilky dodávajú zákazníkom čoraz viac elektromobilov: napríklad nemecký Volkswagen dokázal v prvom polroku 2023 medziročne navýšiť počet dodaných elektroáut o zhruba 50 percent. Automobilka však zároveň podľa všetkého bojuje so slabnúcim dopytom, takže čo sa týka veľkého konkurenta Nemcov v podobe americkej Tesly, VW má ešte rozhodne čo doháňať.

Text pôvodne vyšiel na portáli Topspeed. Vychádza so súhlasom redakcie.


Ďalšie články