Z času na čas sa pravidelne otvára diskusia o počte mestských častí v Košiciach, o rozdelení pôsobnosti medzi mestom a mestskými časťami a o finančnom zabezpečení samosprávy mesta. Najmä po komunálnych voľbách, keď nový primátor mesta ešte problematiku dostatočne nepozná. Potom väčšinou téma zaniká. Diskusiu tohto roku oživilo Ministerstvo regionálneho rozvoja, ktoré rozdelilo 127 miliónov eur pre obce na Slovensku, ako kompenzáciu za ubytovanie Ukrajincov. V Košiciach majú pôsobnosť obce v oblasti pomoci pre cudzincov mestské časti na základe zmeny Štatútu mesta v roku 2022. Vtedy ešte nikto z mestských poslancov, ktorí zmenu štatútu schvaľovali netušil, že za rok prídu do mesta kompenzácie vo výške viac ako 6,6 miliónov eur za migračnú vlnu z Ukrajiny.
Novovzniknutý problém, ako spravodlivo rozdeliť nečakané peniaze medzi mesto a mestské časti, Ministerstvo regionálneho rozvoja, ktoré dotácie rozdeľovalo, neriešilo. Na základe výzvy pridelilo financie všetkým dotknutým obciam, a teda aj mestským častiam podľa počtu ubytovaných Ukrajincov, napriek tomu, že mesto Bratislava, ale aj napríklad predseda Vlády Ľudovít Ódor sa prikláňali k férovému pol na pol. Do mestského rozpočtu Košíc tak neprišiel ani cent. Pripomeňme, že niekoľko mesiacov, na začiatku tohto roku, hospodárilo mesto Košice v rozpočtovom provizóriu, pretože na magistráte len ťažko zostavovali vyrovnaný mestský rozpočet.
Čím viac Ukrajincov, tým väčšia agenda, tým viac administrovania pre mestské časti. Jednoduché. Keďže najviac Ukrajincov bolo ubytovaných v Starom meste, táto mestská časť mala najväčšiu agendu a získala pomoc vo výške 1,573 miliónov eur (na jedného svojho obyvateľa 78,5 eura). Na Luníku IX bol ubytovaný jeden Ukrajinec, mestská časť tak získala len 2600 eur (v prepočte 40 centov na jedného obyvateľa). Malé mestské časti Lorinčík, Poľov a Šebastovce mali po 3 ubytovaných a získali po 7 800 eur. Veľké mestské časti získali 6,24 milióna eur, čo je 94,5 percenta z celkovej pomoci smerovanej do mesta, malé len 361 400 eur. Samozrejme, že tieto peniaze „navyše“ v mestských častiach už smerujú a skončia v investíciách podľa rozvojových priorít mestských častí a rozhodnutí miestnych poslancov. A samozrejme, že je to v prospech ľudí.
Avšak vo svete veľmi zriedkavý model mesta a mestských častí (Košice a Bratislava) môže dobre fungovať len za predpokladu spravodlivého rozdelenia pôsobnosti, financií a veľmi dobrej spolupráce medzi oboma úrovňami. Ak rozdeľovanie nie je spravodlivé a ak sa spolupráca oslabuje, tak model stráca svoju legitimitu. A potom hrozí, že mestá, ktoré nemajú mestské časti s právnou subjektivitou sú spravované lepšie a rozvíjajú sa rýchlejšie.
Poslanci Mestského zastupiteľstva mali situáciu vo svojich rukách. Prenesením pôsobnosti obce na mestské časti v oblasti pomoci pre cudzincov nevedomky umožnili nespravodlivé delenie verejných zdrojov. Stále to môžu napraviť, aby k tomu v budúcnosti nedošlo. Úpravu štatútu mesta majú totiž vo svojich rukách. A v budúcnosti by radšej nemali zverovať pôsobnosť obce mestským častiam v žiadnej oblasti. Lebo ak sa väčšie verejné zdroje rozdeľujú medzi dve úrovne mestskej samosprávy, nie podľa štatútu mesta, ale podľa toho, kto má akú pôsobnosť a kto je za čo zodpovedný, tak sa zakladá nespravodlivosť. A potom je na mieste otázka nielen tá „koľko majú mať Košice mestských častí“, ale či vôbec.
Rubrika Hyde park slúži ako priestor pre publikovanie názorov, postojov a tém osobností z rôznych oblastí života a diania v spoločnosti. Texty nevyjadrujú názor redakcie.