Aj keď už dospejeme k spálenej zemi, stále hráme svoje hry o moc. Opera Svätopluk je aktuálna aj dnes

Novú divadelnú sezónu otvára Opera Slovenského národného divadla 1. septembra predstavením veľkolepej hudobnej drámy Eugena Suchoňa Svätopluk. „Začať 104. divadelnú sezónu na Deň Ústavy Sovenskej republiky sme videli ako príležitosť uviesť toto monumentálne dielo, na ktoré môžeme byť na Slovensku právom hrdí,“ povedal pre Štandard riaditeľ Opery SND Martin Leginus.

Opera Svätopluk. Tomáš Juhás, Peter Mikuláš, Pavol Remenár. Zdroj: snd.sk/Marek Olbrzymek

Opera Svätopluk. Tomáš Juhás, Peter Mikuláš, Pavol Remenár. Zdroj: snd.sk/Marek Olbrzymek

„Keďže je štátny sviatok, má to aj praktické výhody. Nik sa nemusí náhliť z práce a môže si spraviť tento deň výnimočný – vidieť hit minulej sezóny, neuveriteľne krásnu slovenskú operu Eugena Suchoňa. Má podtitul „slávnostná opera“ a svojou kvalitou prispieva k tej najpozitívnejšej identite Slovákov, vytvára pocit prirodzeného patriotizmu a tým sa hodí práve na Deň Ústavy SR,“ dodáva riaditeľ, ktorý zároveň operu Svätopluk hudobne naštudoval a diriguje.  

Suchoňova opera Svätopluk je sondou do slovanskej minulosti. Dej zachytáva posledné dni života panovníka. Starnúci Svätopluk (Peter Mikuláš) chce rozdeliť ríšu medzi synov Mojmíra (Daniel Čapkovič) a Svätopluka mladšieho (Ondrej Šaling), zatiaľ čo tretí syn Predslav sa stal mníchom a do deja vstupuje až v záverečnom dejstve. Počas slávnosti, na ktorej otec odovzdáva synom dekréty, sa naplno prejaví vzájomná nevraživosť a názorové rozdiely. 

Opera Svätopluk. Daniel Čapkovič, Ondrej Šaling. Zdroj: snd.sk/Marek Olbrzymek

Mojmír vyčíta otcovi, že dal vyhnať žiakov Cyrila a Metoda. Svätopluk mladší, nespokojný s podielom na moci, má bližšie k franským kňazom. Líšia sa aj v postoji voči pohanským kmeňom: Mojmír je proti ľudským obetiam, ktoré vykonávajú, chce ich potrestať a oslobodiť mladú otrokyňu Milenu. Naopak, Svätopluk mladší plánuje využiť vojenskú silu pohanov a v boji o moc je ochotný spolupracovať aj s Uhrami.

Do deja vnáša mocenské intrigy aj krásna no prefíkaná kňažná Ľutomíra (Jolana Fogašová), ktorá túži získať Svätoplukov trón pre svojho otca a zneužíva na to vášnivú lásku igrica Záboja (Tomáš Juhás). Príbeh plný konfliktov a zrád speje k pokusu o otcovraždu (dopustí sa ho Svätopluk mladší) a k tragickému záveru: kráľovi Svätoplukovi puká srdce, zatiaľ čo sa jeho synovia bijú o moc.

Opera, ktorej premiéru mohli návštevníci vidieť vo februári tohto roka, vznikla podľa drámy Kráľ Svätopluk Ivana Stodolu. Režijne ju naštudoval Roman Polák, ktorý libreto opery nazval príbehom o nekonečnom boji o moc, tiahnucim sa celými ľudskými dejinami.

„Mojím zámerom bolo položiť drámu na javisko tak, aby bola zaujímavá výtvarne i výkladom, a znepokojivá tým, kam speje tento svet. Ako sa nevedia dohodnúť obaja Svätoplukovi synovia, tak sa takmer nikto s nikým nevie dohodnúť v dnešnej politike tohto sveta. Aj keď už dospejeme k spálenej zemi – v našej inscenácii ju symbolizuje zničená fabrika – stále hráme svoje hry – kto získa väčšiu moc nad spáleniskom, nad celým svetom,“ vyjadril sa pred februárovou premiérou režisér Roman Polák.

Opera Svätopluk. Pavol Remenár, zbor Opery SND. Zdroj: snd.sk/Marek Olbrzymek

Scénické riešenie javiska – priemyselnú budovu, ktorá už neslúži svojmu účelu, no napriek tomu v nej ľudské boje o moc ešte prebiehajú – architektonicky vytvorila Barbora Šajgalíková. „Rešpektovala som inscenačný zámer režiséra. Niekdajšie symboly moci, akými boli staroveké a stredoveké hrady a panovnícke sídla, už nefungujú a nahradili ich súčasné symboly moci, ktoré predstavujú práve priemyselné objekty,“ objasnila scénografka dôvod industriálnej stavby na javisku, ktorá vyvoláva v konzervatívnej časti publika rozpaky. 

Operná kritička Michaela Mojžišová na modernej scéne vyzdvihla akustiku: „Konečne po čase scéna, ktorá je spevákom akusticky naklonená, ich hlasy sa nesú do hľadiska a nezanikajú v otvorenom javiskovom priestore.“ Ocenila aj umelecký výkon Svätopluka. „Pod taktovkou dirigenta Martina Leginusa zažiari Peter Mikuláš, u ktorého sa spája hlboko zvnútornené, neteatrálne herectvo s vysokou kultúrou spevu a intenzívnym vokálnym výrazom.“ 

Kostýmy do inscenácie navrhol módny dizajnér Pavol Dendis a o choreografiu sa postaral Ladislav Cmorej, ktorý modernej scéne, vizuálu a režijnému konceptu prispôsobil aj multižánrové tance s prvkami streetdance, afro a tancov iných národov.

Opera Svätopluk. Jolana Fogašová, Tomáš Juhás. Zdroj: snd.sk/Marek Olbrzymek

Všetky predstavenia opery Svätopluk od februára až doteraz boli vypredané a hľadisko plné napriek tomu, že opera ako žáner nie je až tak navštevovaná širokou verejnosťou.

„Myslím, že vysokú návštevnosť ovplyvnili tri faktory: fantastická inscenácia režiséra Romana Poláka, ideálne sólistické obsadenie na čele s Petrom Mikulášom v titulnej role a fenomenálny výkon kolektívnych telies – orchestra Opery SND a zboru Opery SND. Len v orchestri a v zbore účinkuje 160 ľudí, a to nerátam sólistov, tanečníkov a komparz. 

Svätopluk má geniálnu inštrumentáciu a strhujúcu hudobnú matériu. Jeho partitúra je mimoriadne komplexná od rytmicko-temperamentných scén v pohanskom obraze až po intímne monológy jednotlivých postáv, vášnivé scény medzi Ľutomírou a Zábojom, tanečné scény v tanci masiek. Je to naozaj partitúra výnimočných kvalít,“ povedal s nadšením o Suchoňovej opere a vysokom záujme návštevníkov Martin Leginus.

„Viem, že niektorí naši priaznivci boli na každej repríze, pretože druhé dejstvo je natoľko strhujúce, že to nestačí vidieť iba raz,“ dodáva a pozýva aj tých, ktorí ešte nemali príležitosť operu vidieť. „Verím, že v septembri doprajeme zážitok vidieť Svätopluka aj ďalším divákom.Za to, že máme priemernú 84-percentnú návštevnosť v Opere SND, sme veľmi vďační. Chceme sa aj naďalej deliť s našimi divákmi o najkrajšie tituly opernej scény. Máme pre všetkých pripravenú nádhernú sezónu.“