„Keďže je štátny sviatok, má to aj praktické výhody. Nik sa nemusí náhliť z práce a môže si spraviť tento deň výnimočný – vidieť hit minulej sezóny, neuveriteľne krásnu slovenskú operu Eugena Suchoňa. Má podtitul „slávnostná opera“ a svojou kvalitou prispieva k tej najpozitívnejšej identite Slovákov, vytvára pocit prirodzeného patriotizmu a tým sa hodí práve na Deň Ústavy SR,“ dodáva riaditeľ, ktorý zároveň operu Svätopluk hudobne naštudoval a diriguje.
Suchoňova opera Svätopluk je sondou do slovanskej minulosti. Dej zachytáva posledné dni života panovníka. Starnúci Svätopluk (Peter Mikuláš) chce rozdeliť ríšu medzi synov Mojmíra (Daniel Čapkovič) a Svätopluka mladšieho (Ondrej Šaling), zatiaľ čo tretí syn Predslav sa stal mníchom a do deja vstupuje až v záverečnom dejstve. Počas slávnosti, na ktorej otec odovzdáva synom dekréty, sa naplno prejaví vzájomná nevraživosť a názorové rozdiely.

Mojmír vyčíta otcovi, že dal vyhnať žiakov Cyrila a Metoda. Svätopluk mladší, nespokojný s podielom na moci, má bližšie k franským kňazom. Líšia sa aj v postoji voči pohanským kmeňom: Mojmír je proti ľudským obetiam, ktoré vykonávajú, chce ich potrestať a oslobodiť mladú otrokyňu Milenu. Naopak, Svätopluk mladší plánuje využiť vojenskú silu pohanov a v boji o moc je ochotný spolupracovať aj s Uhrami.
Do deja vnáša mocenské intrigy aj krásna no prefíkaná kňažná Ľutomíra (Jolana Fogašová), ktorá túži získať Svätoplukov trón pre svojho otca a zneužíva na to vášnivú lásku igrica Záboja (Tomáš Juhás). Príbeh plný konfliktov a zrád speje k pokusu o otcovraždu (dopustí sa ho Svätopluk mladší) a k tragickému záveru: kráľovi Svätoplukovi puká srdce, zatiaľ čo sa jeho synovia bijú o moc.
Opera, ktorej premiéru mohli návštevníci vidieť vo februári tohto roka, vznikla podľa drámy Kráľ Svätopluk Ivana Stodolu. Režijne ju naštudoval Roman Polák, ktorý libreto opery nazval príbehom o nekonečnom boji o moc, tiahnucim sa celými ľudskými dejinami.
„Mojím zámerom bolo položiť drámu na javisko tak, aby bola zaujímavá výtvarne i výkladom, a znepokojivá tým, kam speje tento svet. Ako sa nevedia dohodnúť obaja Svätoplukovi synovia, tak sa takmer nikto s nikým nevie dohodnúť v dnešnej politike tohto sveta. Aj keď už dospejeme k spálenej zemi – v našej inscenácii ju symbolizuje zničená fabrika – stále hráme svoje hry – kto získa väčšiu moc nad spáleniskom, nad celým svetom,“ vyjadril sa pred februárovou premiérou režisér Roman Polák.

Scénické riešenie javiska – priemyselnú budovu, ktorá už neslúži svojmu účelu, no napriek tomu v nej ľudské boje o moc ešte prebiehajú – architektonicky vytvorila Barbora Šajgalíková. „Rešpektovala som inscenačný zámer režiséra. Niekdajšie symboly moci, akými boli staroveké a stredoveké hrady a panovnícke sídla, už nefungujú a nahradili ich súčasné symboly moci, ktoré predstavujú práve priemyselné objekty,“ objasnila scénografka dôvod industriálnej stavby na javisku, ktorá vyvoláva v konzervatívnej časti publika rozpaky.
Operná kritička Michaela Mojžišová na modernej scéne vyzdvihla akustiku: „Konečne po čase scéna, ktorá je spevákom akusticky naklonená, ich hlasy sa nesú do hľadiska a nezanikajú v otvorenom javiskovom priestore.“ Ocenila aj umelecký výkon Svätopluka. „Pod taktovkou dirigenta Martina Leginusa zažiari Peter Mikuláš, u ktorého sa spája hlboko zvnútornené, neteatrálne herectvo s vysokou kultúrou spevu a intenzívnym vokálnym výrazom.“
Kostýmy do inscenácie navrhol módny dizajnér Pavol Dendis a o choreografiu sa postaral Ladislav Cmorej, ktorý modernej scéne, vizuálu a režijnému konceptu prispôsobil aj multižánrové tance s prvkami streetdance, afro a tancov iných národov.

Všetky predstavenia opery Svätopluk od februára až doteraz boli vypredané a hľadisko plné napriek tomu, že opera ako žáner nie je až tak navštevovaná širokou verejnosťou.
„Myslím, že vysokú návštevnosť ovplyvnili tri faktory: fantastická inscenácia režiséra Romana Poláka, ideálne sólistické obsadenie na čele s Petrom Mikulášom v titulnej role a fenomenálny výkon kolektívnych telies – orchestra Opery SND a zboru Opery SND. Len v orchestri a v zbore účinkuje 160 ľudí, a to nerátam sólistov, tanečníkov a komparz.
Svätopluk má geniálnu inštrumentáciu a strhujúcu hudobnú matériu. Jeho partitúra je mimoriadne komplexná od rytmicko-temperamentných scén v pohanskom obraze až po intímne monológy jednotlivých postáv, vášnivé scény medzi Ľutomírou a Zábojom, tanečné scény v tanci masiek. Je to naozaj partitúra výnimočných kvalít,“ povedal s nadšením o Suchoňovej opere a vysokom záujme návštevníkov Martin Leginus.
„Viem, že niektorí naši priaznivci boli na každej repríze, pretože druhé dejstvo je natoľko strhujúce, že to nestačí vidieť iba raz,“ dodáva a pozýva aj tých, ktorí ešte nemali príležitosť operu vidieť. „Verím, že v septembri doprajeme zážitok vidieť Svätopluka aj ďalším divákom.Za to, že máme priemernú 84-percentnú návštevnosť v Opere SND, sme veľmi vďační. Chceme sa aj naďalej deliť s našimi divákmi o najkrajšie tituly opernej scény. Máme pre všetkých pripravenú nádhernú sezónu.“