Stali sa z nákupných centier nové katedrály bezduchého konzumu?

BRATISLAVA – Nákupné centrá a retail parky tvoria z celkovej rozlohy Slovenska už viac ako 2,36 milióna štvorcových metrov. Najmä tie v Bratislave neslúžia už dávno len na nakupovanie. Stali sa z nich totiž aj miesta, kde sa ľudia stretávajú, zabávajú, oddychujú alebo kde len trávia svoj voľný čas. No nie je ich už dosť a čo také pozitívne nám vlastne dávajú?

Eurovea najväčšia na SK Bratislavská Eurovea je najväčším obchodným centrom Slovenska. Foto: Wikipedia.

Bory, Avion, Aupark, Eurovea 1 a 2, Danubia, Central, Shopping Palace Zlaté piesky, Nivy, OC Vajnoria… V stredoeurópskom regióne patrí Bratislava medzi mestá so suverénne najväčšou ponukou nákupných centier. Ponuka je až extrémne široká. Z celkovej výmery veľkých nákupných centier na Slovensku im patrí až 40 percent. Každý obyvateľ alebo návštevník Bratislavy si môže vybrať nákupné centrum nielen podľa fyzickej blízkosti, ale aj podľa skladby obchodov. Ponuky obľúbených značiek, možností oddychu a relaxu, či atmosféry, akú nákupné centrum ponúka. Treba však povedať, že vo väčšine spomenutých nákupných centier sú podobné či dokonca tie isté značky obchodov, z ktorých niektoré sú určené len pre solventnejšiu klientelu. Povedzme si to na rovinu, koľkokrát do roka si idete kúpiť kabát, oblek, sveter, televízor, práčku, chladničku, hi-fi reproduktory, notebook, hodinky či šperky za stovky eur? Možno raz?

Z osobnej skúsenosti viete, že do veľkého obchodného centra chodí väčšina ľudí cielene. Povedzme pre možnosť si vybrať vec zo širokej ponuky obchodov s podobným tovarom. Niekto hľadá módnu značku, iný nespochybniteľnú kvalitu, ďalší dobrú cenu. No nájde sa aj dosť ľudí, ktorí berú tieto centrá ako akési katedrály novej „viery konzumu a bezbrehého hedonizmu“. Idú sem počas voľna či sviatkov aj s partnermi a celou rodinou. Prejdú desiatkami obchodov, niečo zjedia vo fastfoode, pohrajú sa s deťmi v oddychovom centre či vo videoherni. Podvečer zájdu s pukancami a kolou do kina, možno do fitka. Chodia bezcieľne sem a tam, zväčša len tovar obzerajú. Zabijú takto aj osem hodín svojho času, ktorý by mohli stráviť povedzme aj v prírode.

Prieskum spoločnosti Go4insight vykonaný v novembri 2022 na reprezentatívnej vzorke 700 obyvateľov vo veku 16 až 69 rokov žijúcich v spádovej oblasti Bratislavy ukázal, že bratislavský trh si rozdelilo šesť najväčších nákupných centier. Najviac návštevníkov z bratislavskej oblasti navštívi aspoň raz do roka nákupné centrum Eurovea. Druhé miesto má Aupark a potom Avion. Veľmi rýchlo sa medzi najnavštevovanejšie dostalo aj nákupné centrum Nivy. Samozrejme aj preto, že je v ňom hlavná autobusová stanica. Vysokú návštevnosť majú nákupné centrá Central a Bory Mall. Každé z nich benefituje z iného dôvodu. Silnou stránkou SC Central je poloha v centre mesta, Bory Mall získavajú zákazníkov vďaka rozvíjajúcej sa lokalite v západnej časti mesta. Tam neexistuje konkurencia ostatných nákupných centier. Hoci sa nedá povedať, že by nákupné centrá navštevovali len mladší ľudia, platí, že ich navštevujú častejšie a oveľa intenzívnejšie. Pre najmladšie vekové kategórie je pritom návšteva nákupných centier vyjadrením ich životného štýlu. S rastúcim vekom sa postupne návštevnosť znižuje, nejde však ani tak o pokles celkovej návštevnosti ako skôr o pokles frekvencie a intenzity návštev.

Ak by sa vám zdalo, že nákupné centrá sú stabilnými fabrikami na výrobu peňazí pre ich vlastníkov, ktorí mesačne ryžujú „veľké peniaze“ z prenájmov priestorov, ste trochu na omyle. Investičná skupina Wood & Company získala v roku 2021 na refinancovanie dlhu nákupného centra Aupark v Bratislave bankový úver vo výške 229,5 milióna eur patriaci k historicky najvyšším na domácom realitnom trhu. Celková cena transakcie predstavuje 450 miliónov eur. Kupujúci k 28. máju 2021 získal 60-percentný podiel a zostávajúcich 40 percent sa prevádza postupne v dohodnutých podieloch v rokoch 2022 až 2024. Nákupné centrum sa dostalo do problémov hlavne z tých dôvodov, že muselo byť zatvorené počas Covidu. Tak ako si nájomca nemôže byť istý tým, koľko zarobí, nie sú si isté svojím miestom ani predavačky z mnohých známych značkových obchodov. Ich návštevnosť, a teda aj zisk, je skôr iluzórny. Ako dlho vydrží medzinárodná sieť obchodov „sponzorovať“ svoje slovenské pobočky, ktoré jednoducho nezarábajú?


Verejné vyjadrenia bývalej ministerky spravodlivosti a verejnej ochrankyne práv Jany Dubovcovej na tému právoplatného odsúdenia Andreja Kisku prekvapili jej neznalosťou základov práva. Viac v článku.
Prejsť na článok