BRATISLAVA – Maľujú rôzne veci – umelecké, typografické či veľké reklamné maľby. Vedia ale namaľovať aj špecificky technické kresby či práce dekoračno-dizajnového charakteru. Ich orientačné označenia a kresby spoluvytvárajú vizuálnu identitu firiem. Reč je o členoch mladého výtvarného štúdia Natreto.
Chcete to len čiernobiele či pestrofarebné? Aj taká môže byť otázka na výtvarníkov z dizajnového štúdia Natreto, ktoré už niekoľko rokov búra zavedený mýtus, že maľba na múre asi nebude žiadnym veľkým umením. Podstatná časť ich realizácií je v súčasnosti vo verejných priestoroch a na prvé pozretie oslovia široké publikum – tak mladých, ako aj tých starších. Spoločenský pavilón na košickej Terase, nápis „Kulturpark“ na budove Kasární na Kukučínovej ulici v Košiciach či parketová podlaha telocvične basketbalového klubu vo Svite. To je len niekoľko z úspešne zrealizovaných prác štúdia Natreto.
Poslednou maľbou, v rámci ktorej sa Bratislavský Štandard aj osobne stretol s pracujúcimi umelcami z Natreto priamo v „akcii“, bola obria maľba na stene parkoviska bratislavského Kauflandu v Mlynskej doline.
Genéza umelcov z košického Natreto si je v čomsi dosť podobná. Viacerí študovali vysoké školy výtvarného zamerania a maľba či kresba najrôznejšími spôsobmi a štýlmi ich celoživotne baví a fascinuje. Vyznajú sa však aj v kaligrafii a typografii a nemajú problém maľovať obrovskú nadrozmernú maľbu, niekde vo veľkej výške zo závesnej plošiny. Tomáš Kaščák, Samuel Velebný, Martin Kiman, Zsolt Boczarszky, Jiří Teo Mateja, benjamín skupiny Jakub Staš či nevyhlásený šéf Natreto Viktor Fehér. Všetko univerzálni umelci, ktorí berú zadanie a tému ako výzvu a zaujímavú príležitosť, ako skrášliť a skultivovať verejný priestor.
Hlavným programom Natreto je ukazovať ľuďom esteticky vkusnú maľovanú reklamu, ale aj dekoráciu, dizajn alebo maľbu ako takú, namaľovanú na stenu interiéru. Muralistické diela, ktoré namaľujú by mali ľuďom dávať priestor na zamyslenie sa, istú motiváciu a určite aj inšpiráciu. Ukazujú veľmi didakticky, že fasády budov sa dajú využiť aj inak, ako na nezmyselné tagy a pseudoumelecké pokusy výtvarne „nezrelých“ grafiťákov.
Graffiti a street art sú totiž ilegálnymi aktivitami a nedajú sa s muralistickým dielom porovnávať. Väčšie muralistické dielo je technicky aj finančne náročné, má svojho kurátora, donora, jasne formulované zadanie, náčrt, ale aj oficiálne povolenie. Je treba zmapovať terén, logisticky navrhnúť priebeh prác, postaviť a zabezpečiť plošinu, namiešať farby a asistovať umelcovi. Realizácia preto môže trvať aj viacero dní. Ide o oficiálnu formu umenia vo verejnom priestore, ktorá je stará niekoľko desaťročí a aj vo svete má obdivovanú tradíciu.
Výtvarníci z Natreto však nie sú žiadni solitéri, ale veselí, premýšľaví a otvorení chalani. Nepracujú len na skrášlení svojho rodného mesta a jeho interiéru a exteriéru. Ich diela sú v Bratislave, Žiline, Prešove, Revúcej, Liptovskom Hrádku či Vranove nad Topľou. A ako hovorí „otec“ Natreto Viktor Fehér: „Naším hlavným programom je ukazovať ľuďom esteticky vkusnú maľovanú reklamu, dekoráciu, dizajn alebo maľbu ako takú, maľovanú na stenu.“ A to je pre umelca náročný program, asi aj na celý život.