VYSOKÉ TATRY – Horská záchranná služba prichádza pred novou zimnou sezónou s vylepšenou aplikáciou Horská záchranná služba. Slúži návštevníkom horských oblastí na efektívne a rýchle privolanie záchranárov vrátane odovzdania presnej polohy. Za štyri roky existencie aplikácie si pomocou nej privolalo pomoc viac ako 600 turistov, z toho 120 ľudí len v tomto roku.
Novinkou pre tohtoročnú sezónu je nový lavínový modul aplikácie, ktorý vývojári do nej pridali v spolupráci so Strediskom lavínovej prevencie HZS. Ten poskytne užívateľom detailný prehľad o aktuálnych lavínových výstrahách. „Hlavným spoločným menovateľom nešťastí na horách sú precenenie síl, ale aj neinformovanosť o počasí, podmienkach a výstrahách,“ uviedol riaditeľ HZS Marek Biskupič.
Ak používateľ aplikácie odoberá výstrahy pre konkrétnu horskú oblasť, aplikácia mu pri zmene podmienok odošle aktuálne hlásenie s informáciou o lavínovom nebezpečenstve formou notifikácie. Dôležitá zmena tiež je, že aplikácia obsahuje a odosiela upozornenia o aktuálnych lavínových výstrahách nielen na Slovensku, ale aj v Čechách a v Rakúsku.
Notifikácia s podrobnými informáciami príde turistovi aj vtedy, keď si v Knihe vychádzok a túr naplánuje túru v danej oblasti. „Výstraha a upozornenie prídu turistovi vždy, ak sa v danej oblasti zmenia lavínová situácia či počasie, alebo vznikne iná nečakaná situácia. Turista tak vie, čo môže na trase očakávať, prípadne trasu zmeniť tak, aby sa vyhol riziku,“ uviedol Filip Maleňák, riaditeľ spoločnosti Medical Information Technologies, ktorá aplikáciu Horská záchranná služba vyvíja.
Ďalšia novinka je vynovený webový portál aplikácie. Už dva roky funguje možnosť nadviazania kontaktu medzi postihnutým a záchranármi pomocou SMS správy. Nová funkcia je možnosť v ideálnych podmienkach nadviazať aj videohovor z miesta udalosti.
Táto funkcia je užitočná v situáciách, keď záchranári potrebujú od volajúceho zistiť dodatočné informácie a pomocou fotografií a videa tak rozhodnúť, akú techniku a aký postup pre záchranu zvoliť. Dôležitá funkcia vylepšenej aplikácie je, že v prípade potreby je možné odovzdať celý prípad so všetkými informáciami a dátami príslušnej záchrannej službe. Ak zasahuje aj vrtuľník, posiela sa informácia aj leteckej záchrannej službe.
„Mobilná aplikácia pomáha najmä jej užívateľom, ale aj nám, záchranárom. Veľmi ľahká manipulácia umožňuje kontaktovať HZS aj pri zraneniach, ktoré spôsobia, že človek nedokáže rozprávať. V zimnom období oceňujeme najmä jej využitie na lyžiarskych svahoch, keď nám pacient dokáže poskytnúť presné súradnice, kde sa nachádza. To urýchľuje zásah,“ uviedol riaditeľ Marek Biskupič.