BRATISLAVA – Šiesty celovečerný film Nokolaja Arcela je vynikajúca dánska historická dráma opretá o výnimočné herecké výkony. Patina kvalitnej severskej kinematografie z plátna zažiari nielen vďaka fenomenálnemu Madsovi Mikkelsenovi v role cieľavedomého a silného muža, ktorý sa musí stať revoltujúcim anarchistom.
Názvy filmu môžu byť aj mätúce. Často znamenajú viac výzvu pre kreatívcov, ktorí na filme pracovali, ako prínos pre diváka. V prípade najnovšieho dánskeho historického eposu je jeho pôvodný názov Bastarden, čo doslovne znamená „Bastard“. Medzinárodne známym je ale ako Zem zasľúbená.
Úprimne povedané, oba názvy sú vhodné, ale ani jeden nie je originálny a najmä nevyjadruje obsah filmu. To ale ani vôbec nemusí. Bez ohľadu na to, pod akým názvom tento film vnímate, je nový dánsky epos jednou z tých snímok, čo si radi pozriete viackrát. Obsahuje silné herecké výkony, nádhernú kameru, pozorne vystavaný scenár, perfektné interiéry aj exteriéry a najmä precízne, doslova dychberúce herecké výkony. A aj istú nevyhnutnú dávku násilia viazanú k dobe.
Film sa odohráva v Dánsku v roku 1700 a sleduje chudobného vojaka Ludviga Kahlena (nezabudnuteľný Mads Mikkelsen), ktorý má plán, ako povýšiť svoj spoločenský status. Ludvig predloží kráľovskej pokladnici návrh, že by rád osobne skultivoval divoké vresovisko Jutského poloostrova pre kráľa. Ten si už dlho želal osídlenie v tak neúrodnej oblasti Dánska. Kráľovská pokladnica vec považuje za nerealizovateľný plán, no bezpečný spôsob, ako nasýtiť kráľove ambície. Navyše na tom neprerobia. Ludvig sa totiž ponúkol, že za to zaplatí z vlastného dôchodku vojaka.
Ambiciózny muž chce byť „iba“ statkárom so služobníctvom a prestížnym šľachtickým titulom. Kráľ súhlasí s jeho podmienkami, no keď Ludvig príde z Kodane do vresoviska, zistí, prečo je jeho plán skôr snom. Pôda vyzerá byť neobrábateľnou a oblasť je blízko lesa, v ktorom sú rebeli.
Oveľa zložitejším je ale fakt, že krajský sudca a bohatý vlastník pôdy Frederik De Schinkel (skvelý Simon Bennebjerg) považuje pôdu za svoj majetok. Ludvig však uvzato trvá na opaku. Konflikt je nevyhnutný, bude sa meniť a zvláštne eskalovať!
Bastard je druhým dobovým dielom spolupráce medzi režisérom Nikolajom Arcelom a hviezdou Madsom Mikkelsenom, ktorí sa v roku 2012 spojili vo filme Kráľovská aféra, vďaka čomu bol dánsky film nominovaný na Oscara (v čo ľudia stojaci za Bastardom tiež dúfajú, keďže bol prihlásený do oficiálneho dánskeho výberu pre medzinárodnú kategóriu hraných filmov).
Po medzinárodnom úspechu v roku 2012 sa Arcel vydal do Ameriky, aby adaptoval knihu Temná veža od Stephena Kinga. Tá ale ako film neuspela. Do prvej klapky Bastarda natočil medzitým Mads Mikkelsen za 10 rokov 12 filmov a získal si tak absolútne uznanie. Nielen v Hollywoode.
Arcel a Mikkelsen spolu v Bastardovi opäť dokázali niečo nevídané. V dobe, keď v kinematografii vládnu komiksové akčné mega filmy bez myšlienkového obsahu, nakrútili silný, emotívny a na veľkých existenčných témach položený národný film. Dielo späté s históriou nadväzujúce na prácu veľkých režisérskych mien silnej severskej kinematografie. Dielo, ktoré by malo Hollywoodu slúžiť ako pripomienka, že Arcel je oveľa viac než len dobrý dánsky režisér a scenárista. Je ten, ktorý si vie samostatne vybrať výbornú tému. Hercov, hudbu, lokácie natáčania a zostrihať snímku, ktorá obstojí aj po rokoch. Z akéhokoľvek kritického uhla pohľadu.
Nikto nebude prekvapený tým, že Mads Mikkelsen predviedol ďalší silný, mrazivo detailný výkon. On vie byť len skvelý a ešte lepší. Každý režisér, ktorý ho obsadí, napoly vyhral. Mads vie byť ešte uveriteľnejším, keď má primerane dobrého spoluhráča. Tentoraz sa tej neľahkej výzvy ujal Simon Bennebjerg, ktorý hrá diabolského aristokrata a statkára. Bennebjerg odviedol skvelú prácu a jeho postava je mnohovrstevná a určite v rámci jeho kariéry prelomová.
Ďalšie pozoruhodné výkony vo filme predviedli Amanda Collin a Melina Hagberg. Collin hrá Ludvigovu gazdinú, ktorá po boku svojho manžela utiekla z De Schinkelovho zajatia, zatiaľ čo Hagberg stvárňuje mladé dievča. To je súčasťou skupiny vyhnancov, s ktorými Ludvig musí spolupracovať.
Úžasné, prevažne škandinávske obsadenie okrem iného zahŕňa Gustava Lindha, Magnusa Kreppera a Kristine Kujath Thorp. Jedným z hlavných úspechov Arcela ako režiséra je, že doslova znovu stvoril svet Jutska 18. storočia.
Arcel a kameraman Rasmus Videbæk nám ukazujú Dánsko také, aké asi bolo kedysi – strohé, nehostinné, ale jedinečné miesto, kde mýty žijú v ľuďoch a ľudia v mýtoch.
Bastard je nádherne vizuálny film, ktorý vás strháva aj svojou zvláštnou poetickosťou. Je to zároveň aj kostýmová dráma, ktorá aj šatami zdôrazňuje spoločenské rozdiely aristokratov. Tiež je to film, ktorý sa nebojí oprieť o násilie – nie bezúčelné, ale náhle a o to šokujúcejšie.
Celkovo je však Bastard Nikolaja Arcela film, ktorý ani minútku nie je nudný. Predstavuje úspech dánskej kinematografie, keďže snímka o stúpaní po spoločenskom rebríčku (v konfrontácii s vlastnou ľudskosťou pozdĺž cesty) je obecne pochopiteľná a zasiahne kohokoľvek. Čas ukáže, či dokáže preraziť v tvrdej konkurencii na Oscaroch a či herci aj zúročia obrovské vklady, ktoré svojou prácou snímke odovzdali.