Polročné vysvedčenie je dôležitým míľnikom v školskom roku. Je to čas, aby si žiaci zhodnotili svoje dosiahnuté výsledky a aby si stanovili ciele na druhý polrok.
Pre rodičov je polročné vysvedčenie príležitosťou na rozhovor so svojimi deťmi o ich prospechu a správaní. Je dôležité, aby rodičia podporovali svoje deti v ich vzdelávaní a aby im pomáhali dosahovať ich ciele.
Ak sa vám zdá, že vaše dieťa má problémy v škole, je dôležité, aby ste sa s ním porozprávali a aby ste mu pomohli nájsť riešenie. Môžete sa tiež obrátiť na učiteľa alebo školského psychológa, ktorí vám môžu poskytnúť ďalšie informácie a rady.
Školská psychologička Barbora Huljaková zo Základnej školy v Krásne nad Kysucou prichádza s radami ako sa rozprávať s deťmi o zlých známkach.
- Riešiť známky podľa možností VČAS.
- Oddeľte dieťa od známok.
Zlé známky môžu byť trápne a pravdepodobne to nie je niečo, o čom vám vaše dieťa chce
okamžite povedať. Uistite sa, že vaše dieťa vie, že aj keď sa vám nepáči známka, milujete ich.
Uznajte ďalšie oblasti, v ktorých vaše dieťa vynikne, a za to ich skúste pochváliť. Uistite sa, že
nikto nie je dokonalý a ich zlé známky z nich nerobia zlyhanie.
„Majte na pamäti, že hoci sú známky dôležité, sú iba jednou z mier úspechu,“ hovorí Dr.
Nolan.
- Pristupujte k predmetu so záujmom, nie hnevom.
Aj keď sa chcete venovať zlej známke, urobte si prestávku, aby ste sa ochladili, ak zistíte, že sa
nahneváte. Skúste prísť s vaším dieťaťom na to, čo sa dá urobiť, aby ste im pomohli získať
lepšie známky. „Pamätajte, že to, čo je dôležité, je to, čo sa deje z tohto bodu a smerom vpred. Nemôžete zmeniť minulosť,“ hovorí Dr. Nolan.
- Pýtajte sa.
Budete chcieť vedieť, prečo vaše dieťa dostalo zlú známku, vysvedčenie? Deje sa niečo v
škole? Doma? Jednoducho sa neučili? Majú problémy s hľadaním správnych odkazov na
úlohy? Trávia príliš veľa času s priateľmi? … Nechajte svoje dieťa vysvetliť, čo sa stalo a čo v
budúcnosti urobíte spoločne inak.
„Odhalenie príčiny zlého výkonu vám umožní vyriešiť ho skôr, ako sa stane väčším
problémom,“ hovorí Dr. Nolan.
- Porozprávajte sa s učiteľom.
Učiteľ vášho dieťaťa môže byť najcennejším zdrojom. Môže pomôcť pri hľadaní možností ako
dosiahnuť lepšie výsledky. Vstup učiteľa môže vrhnúť cenné svetlo na to, či je potrebná
ďalšia pomoc alebo či vaše dieťa môže mať známky poruchy učenia.
Poskytnú vám tiež prehľad o ich štýle výučby a klasifikácii, takže máte lepšie pochopenie
toho, čo sa očakáva v triede. Navyše vám budú môcť dať zdroje na doučovanie a tipy, ako
pomôcť dieťaťu porozumieť učivu.
- Vedzte, že odmeny a trest nefungujú, ak chcete, aby si vaše dieťa
učenie naozaj obľúbilo.
Podporujte školu, bez ohľadu na svoju vlastnú úroveň vzdelania. Ak urobíte učenie
príjemné, deti sa budú snažiť, pretože sa radi učia. Je to oveľa lepší dlhodobý motivátor
ako strach z trestu.
- Skúste sa vyvarovať tlaku.
Je dobré byť znepokojeným, zapojeným rodičom, ale nepodporujte svoje dieťa, aby
konkurovalo s ostatnými v známkach.
Jedna štúdia uviedla, že približne 49 percent žiakov uviedlo, že každý deň cíti stres, čo môže viesť k zdravotným problémom a môže ovplyvniť ich behaviorálnu (správanie) a emocionálnu pohodu.
„Deti by mali súťažiť iba so sebou a robiť maximum,“ hovorí Dr. Nolan. „Tlak môže viesť k
depresii, zlému spánku a iným významným problémom.“
- Najprv podniknite najjednoduchšie kroky.
Najlepšie výsledky niekedy pochádzajú z najjednoduchších krokov:
Zistite organizačné zručnosti vášho dieťaťa.
Obmedzte televíziu a čas na telefóne.
Poskytnite tiché študijné prostredie.
Stanovte si domáce úlohy a rutinu.
Odstráňte akékoľvek rozptýlenia z ich stola.
Stanovte krátkodobé a dlhodobé realistické ciele.
Sledujte pokrok svojho dieťaťa.
Oslávte úspechy, aj keď sú malé.
Snažte sa v dieťati podporovať vlastné mechanizmy na zvládanie záťažových situácii.