Mýlil som sa, čínske automobilky sa poučili, vraví expert a hovorí o problémoch pre autopriemysel v EÚ
Expert na automobilový priemysel Helmut Becker v rozhovore pre nemeckú televíziu n-tv upozornil, že pozícia nemeckých výrobcov automobilov bude v tomto roku horšia ako v roku 2023. „Globálny konkurenčný tlak sa všeobecne zvyšuje. Čínski výrobcovia sa čoraz viac tlačia na globálny trh. Ceny klesajú a znižujú sa aj výnosy,“ povedal Becker.
Európska únia stále patrí medzi najväčších svetových výrobcov motorových vozidiel. V niektorých regiónoch tržby z tohto segmentu pokrývajú až 25 percent HDP. Automobilový priemysel zabezpečuje viac ako šesť percent európskej zamestnanosti, čím poskytuje pracovné miesta 13,8 miliónom Európanov. Je tiež najväčším súkromným investorom do výskumu a vývoja v EÚ.
To znamená, že ak by sa čínske automobily u nás presadili, pre Európu by to malo vážne ekonomické následky. "Zatiaľ sa však nevie, či bude tento útok úspešný. V minulosti výrobcovia automobilov z ríše stredu v Európe pravidelne sklamávali," poznamenal expert.
Podľa jeho slov sú čínske autá na rozdiel od minulosti teraz kvalitné a konkurencieschopné. Výrobcovia ponúkajú menšie a lacnejšie autá, no stále ešte nie sú také lacné, aby sme ich kupovali masovo. "Čínske automobilky sa poučili veľmi rýchlo – aj ja som sa mýlil," sype si Becker popol na hlavu a spomína napríklad značku BYD.
Na problémy v nemeckom a čiastočne aj európskom automobilovom priemysle poukazuje aj štúdia ekonomického inštitútu IW. Tá konštatovala, že import čínskych súčiastok a vozidiel do najväčšej európskej ekonomiky sa dramaticky zvýšil, zatiaľ čo export z Nemecka výrazne klesol. Celkový vývoz Nemecka do Číny sa podľa štúdie v prvom polroku 2023 znížil medziročne o viac ako osem percent.
[link url = https://standard.sk/445231/ako-je-na-tom-nemecky-automobilovy-priemysel-nieco-ukazuju-cisla-nieco-prezradza-sef-volkswagenu]Čínsky BYD je väčší ako BMW alebo Mercedes-Benz a mieri do Európy
Čína v súčasnosti uvádza na cesty približne 25 miliónov nových automobilov ročne, z ktorých dve tretiny sú stále poháňané spaľovacími motormi. Na trhu s batériovými autami má vedúce postavenie, pričom čínska spoločnosť BYD je lídrom na svetovom trhu s elektricky poháňanými vozidlami (autá na batérie a plug-in hybridy), ktorých ročne vyrobí 2,5 milióna.
"To znamená, že BYD je teraz väčší ako BMW alebo Mercedes-Benz. Dokonca aj keď sa pozrieme len na vozidlá s batériami, BYD teraz predbehol priekopníka v oblasti elektromobilov Teslu," uviedol Becker.
Na sociálnych sieťach sa v stredu objavila informácia o tom, že nákladná loď EXPLORER NO.1 spoločnosti BYD s kapacitou sedemtisíc áut sa dala do pohybu. Do Európy vyrazí po naložení v prístave Šen-čen. Na postavenie lode vynaložila spoločnosť BYD viac ako 704 miliónov dolárov. Firma plánuje postaviť takýchto lodí šesť až osem, čo len potvrdzuje zámer Číny posilniť svoju pozíciu na globálnom trhu.
BYD chce pritom automobily nielen vo veľkom vyvážať, ale ich vyrábať priamo na starom kontinente. Značka nedávno potvrdila, že do troch rokov postaví fabriku v maďarskom Segedíne. A je len otázkou času, kedy budú pribúdať ďalší čínski producenti.
First voyage!
— ThinkerCar (@thinkercar) January 10, 2024
On Jan 10th, #BYD 's EXPLORER NO.1 is leaving Yantai Port and will be loaded at Shenzhen Port before heading to Europe. pic.twitter.com/QGumsjmDC4
V roku 2024 zachráni automobilový priemysel Škoda
Podľa Helmuta Beckera čelí európsky automobilový priemysel hrozbe aj zo strany USA. Nebezpečným by podľa neho bolo, ak by sa k prezidentskej moci opäť dostal Donald Trump.
"Spomeňme si na slogan ‚Amerika na prvom mieste‘, ktorý charakterizoval jeho posledné funkčné obdobie. Nemecký automobilový priemysel žije z 80 percent z vývozu. Aj primárny efekt narušenia zahraničného obchodu s Čínou a USA stačí na to, aby spôsobil recesiu," upozornil Becker.
V Európe vidí Becker stále silnú pozíciu Škody, dcérskej spoločnosti Volkswagenu, a tiež jeho dcérskej spoločnosti Seat Cupra. "Na národnej úrovni by Volkswagen mohol a musí pozitívne prekvapiť – aj vďaka Škode a Cupre," predpovedá Becker.
Pripomeňme, že Slovensko je svetovým lídrom v produkcii automobilov na hlavu a v autopriemysle je silne previazané s Nemeckom. Otrasy v najväčšej európskej ekonomike a EÚ ako takej preto silne pocíti aj Bratislava.