BRATISLAVA – Svoje skúsenosti s cestovaním vlakom na trase Bratislava – Košice majú určite mnohí z vás. Žiaľ, nie vždy sa táto cesta zaobíde bez nepríjemných komplikácií. Jednou z nich je nesporne častá absencia reštauračného vozňa, ktorý chýba aj napriek tomu, že je v rozpise uvedený. Je preto dobré byť na takúto situáciu vopred pripravený.
21. storočie by sme mohli bez preháňania nazvať érou technologického pokroku. Ten si s ľahkosťou dláždi cestu snáď do všetkých oblastí života, dopravu nevynímajúc. Po cestách už vo viacerých krajinách svištia autonómne autá, po železničných tratiach v zahraničí jazdia superrýchle vlaky. Čerešničkou na torte je čínsky Maglev, ktorý môže dosahovať rýchlosť až 600 km/h.
Tí majetnejší si dokonca môžu dovolenkovú sezónu okoreniť letom do vesmíru, keďže projekt komerčných letov až za hranice našej Zeme už uzrel svetlo sveta v minulom roku. To je niekoľko top momentov, pri ktorých máme pocit, že sme sa ocitli v sci-fi filme.
Ale späť na Slovensko. K nám síce ešte tieto technologické výdobytky nedorazili, ale o sci-fi v doprave zas takú núdzu nemáme. Stačí využiť služby nášho železničného prepravcu. Bude to však sci-fi trochu iné. Náš príbeh sa bude písať na jednej z najdlhších železničných liniek na Slovensku – na trase Bratislava – Košice a v hlavnej úlohe bude reštauračný vozeň. Alebo skôr nebude?
Ak ste v uplynulej dobe cestovali z Bratislavy do Košíc alebo opačne a spoliehali ste sa na reštauračný vozeň, ktorý prepravca na svojej stránke uvádza ako súčasť vlakovej súpravy, tak ste mohli ostať v lepšom prípade len sklamaný, pravdepodobne však aj hladný a smädný. Nie je to, žiaľ, sporadický jav, ktorý by sa dal ospravedlniť nepredvídateľnými okolnosťami. Tie z času na čas môžu predsa prekvapiť každého, všakže? Je to však už akýsi trend, s ktorým radšej treba rátať dopredu.
Tak ste nastúpili do vlaku, pohodlne ste sa usadili. Dobre, nepreháňajme. Usadili ste sa, pohodlie si nechajte na doma. Je trochu plnka, ale to nevadí. Zájdete predsa do reštauračného vozňa a cestu si trochu spríjemníte dobrým jedlom alebo aspoň takým, aké bude v ponuke.
Vlak sa pohol, nemešká. Prvá méta úspešne za vami. Obava, že vlak by už zo stanice vyrážal s oneskorením (lebo znalci vedia, že aj s tým treba počítať) sa rozplynula, a to je dobrý štart, ktorý dáva nádej, že cestu zmáknete za zhruba päť hodín.
Máte super miesto pri okne, slniečko príjemne svieti a vlak sa rozbieha. Prvé metre idú výborne. Až kým sa neozve hlásenie: „Vážení cestujúci, z technických dôvodov nebol so súpravou vypravený reštauračný vozeň. Za vzniknuté komplikácie sa ospravedlňujeme.“ Tak to je škrt cez rozpočet. Alebo skôr, rozpočet ostane nedotknutý?
Tak či onak, entuziazmus úvodných minút uťalo pomerne skoro. Ale zas na druhej strane, je fajn, že túto nemilú skutočnosť prepravca aspoň oznámil, hoci trochu po funuse. Stáva sa aj to, že cestujúci na to musí prísť vlastným empirickým skúmaním jednotlivých zákutí vlaku.
Ak si zvolíte ako vodítko čuch a snažíte sa vypraviť za niečím, čo vás pošteklí v nose, sklamanie môže byť ešte intenzívnejšie. Vôňu kávy či poctivého rezňa asi nenájdete, no do nosa vám dozaista udrie aróma veľmi laxne udržiavaných toaliet. Takže hláseniu z úvodu môžete byť skutočne hlboko vďační.
Pozrime sa teda na najoptimistickejší scenár. Je pred vami päť hodín cesty vlakom. Reštauračný vozeň síce ostal iba v rozpise, ale aspoň z diaľky vidíte, ako sa uličkou prediera mládenec s vozíkom. Pri troche šťastia sa vám ujde nejaká tá balená bageta a bublinkový nápoj.
Ak ste znalý pomerov a vždy pripravený, tak si dokonca v ruksaku možno nesiete aj nejaký ten rožok so salámou a fľašu vody, či dokonca aj čosi šmrncovnejšie. V tom prípade je problém zažehnaný.
O niečo horšia situácia nastane, ak mládenec s vozíkom do vlaku nezavíta, lebo znalí pomerov aj to vedia, že gastro služby s jednou hviezdičkou sa poľahky môžu zmeniť na nulové gastro služby. Ak ste boli skutočne tak naivní alebo len máte príliš málo skúseností s cestovaním v našich vlakoch, že aj batoh zíva prázdnotou, tak ostanete proste hladní a smädní a máte cennú skúsenosť do budúcna.
Môžete z toho dokonca aj niečo pozitívne vytĺcť, veď stále nie je neskoro začať napĺňať novoročné predsavzatie o chudnutí. Trochu väčší prúser to bude, ak ste nedajbože diabetik a verili ste tomu, že keď je v rozpise uvedený reštauračný vozeň, tak tam aj bude.
Ale aby sme neboli len negatívni. Ľudová múdrosť hovorí, že všetko zlé je na niečo dobré. Že tomu tak skutočne je, zistíte pri jemnej zmene optiky. Práve hlad či túžba po šálke kávy sa môže premeniť na veľmi príjemný zážitok. Svoje o tom vie aj kandidát na prezidenta Ivan Korčok.
„Počas dlhej cesty vlakom do Košíc som zistil, že nemám možnosť si kúpiť nič na občerstvenie, pretože v celom vlaku chýbal reštauračný vozeň. V polovici cesty som sa rozhodol zdieľať na sociálnych sieťach prosbu o kávu. S tým, že najbližšia zastávka bola Poprad. Keď sme dorazili do Popradu, čakalo ma tam milé prekvapenie – priniesli ste mi nielen jednu, ale hneď dve šálky kávy! Ďakujem za toto milé gesto. Je krásne vidieť, ako si na Slovensku vzájomne pomáhame,“ uviedol na svojom facebookovom profile Korčok, pre ktorého sa stala táto skúsenosť príjemným a pozitívnym bodom jeho kampane.
Ešte pár slov na záver. Slová, ako pohodlie či luxus, už cestujúci využívajúci služby štátneho prepravcu vo svojich slovníkoch veľmi nemajú. Čo možno právom očakávajú, je akýsi elementárny štandard ako protihodnotu peňazí, ktoré zaplatia za lístok. Istú predvídateľnosť toho, čo bude.
Teda, aby prišiel vlak včas, aby nemeškal spôsobom, ktorý ľuďom výrazne komplikuje život, aby bol čistý, neodrieknutý a v neposlednom rade, aby pri päťhodinovej ceste neabsentovala možnosť kúpiť si niečo na občerstvenie, keď je v rozpise uvedená.
Kým sa k takejto idyle železnice dopracujú, tak by v povinnej výbave vášho cestovného ruksaku určite nemala chýbať nejaká rezervná bageta s fľašou vody.