CUPERTINO – Keď šéf firmy Apple Steve Jobs v roku 2007 predstavil prvú generáciu smartfónu iPhone, mnohí sa z neho smiali. Bol drahý, oproti vtedajším telefónom mu chýbalo viacero funkcií a samotná spoločnosť nemala dovtedy s mobilmi žiadne skúsenosti.
Hlavnou črtou tohto telefónu bola úplná absencia fyzickej klávesnice a jej nahradenie na tú dobu veľkým 3,5-palcovým dotykovým displejom. Tento spôsob ovládania sa ukázal ako veľmi intuitívny, iPhone počas nasledujúcich rokov doslova zničil vtedajšiu konkurenciu a okrem iného zapríčinil koniec vtedy dominantných telefónov Nokia. iPhone pred 17 rokmi skrátka udal smer vývoja telefónov, ktorý sa dodnes nezmenil a pre mnoho ľudí sa mobil stal najpoužívanejším elektronickým zariadením.
Teraz spoločnosť Apple, sídliaca v americkom meste Cupertino, prichádza s novým zariadením Vision Pro, čo je vlastne náhlavná súprava či headset pre rozšírenú realitu. Predstavenie tohto zariadenia sa v istých ohľadoch dá prirovnať k iPhonu. Ten ani zďaleka nebol prvý smartfón na trhu, ale vzbudil záujem širokej verejnosti o tento druh elektroniky a stal sa akýmsi etalónom.
Používanie má svoje limity
S Vision Pro je to však zložitejšie. Základný problém jeho používania (a aj iných podobných headsetov) by sa dal zhrnúť do troch slov: neprirodzené, nepohodlné a čudné. V prípade smartfónu je totiž vo všeobecnosti normálne držať niečo v ruke a pozerať sa na to. Ešte intuitívnejšie je to s monitorom na pracovnom stole. Náhlavná súprava je ale pri používaní oveľa obmedzujúcejšia.
Mať na hlave takéto „potápačské okuliare“ nie je vôbec prirodzená vec. Aj toto je jeden z dôvodov, pre ktoré sa nepresadili televízory s 3D zobrazením – nosiť veľké okuliare kvôli možnosti pozerať trojrozmerný obraz je pre mnohých neprijateľné. Pri Vision Pro navyše nejde len o samotný headset, ale aj o batériu, ktorá nie je priamo jeho súčasťou, ale pripája sa k nemu káblom a používateľ si ju musí vložiť do vrecka. Slabinou je jej výdrž, ktorá sa pohybuje na úrovni len asi dvoch hodín.
Pracovať s Apple Vision Pro osem hodín denne päť dní v týždni znie ako celkom náročná úloha. Pripomeňme, že tento headset váži cez 600 gramov. Viete si predstaviť, že denno-denne pracujete s viac ako polkilovým závažím na hlave? Od pohodlia to má naozaj ďaleko a aj namáhanie očí je v prípade takéhoto zariadenia podstatne vyššie. Nehovoriac o tom, že zorný uhol týchto okuliarov je dosť úzky, čo pôsobí obmedzujúco.
V tejto súvislosti treba upozorniť ešte na jednu vec. Apple Vision Pro je v skutočnosti počítač a ako všetky zariadenia tohto druhu sa zahrieva. Na chladenie má dokonca na tele výduchy, ktoré teplý vzduch odvádzajú preč. Hlavne počas teplých letných dní nebude nič príjemné mať priamo na hlave zariadenie aktívne produkujúce teplo.
Aký veľký problém to môže byť, dokazuje príklad akýchkoľvek veľkých slúchadiel na uši s takzvanými mušľami (teda zakrývajúcimi celé uši). Človek pri ich používaní v lete ani nemusí vyvíjať nejakú fyzickú aktivitu, a napriek tomu sa pod nimi výrazne potí.
No a do tretice, človek s nasadenými Vision Pro (či iným headsetom) jednoducho vyzerá čudne, pre niektorých až smiešne. Na videoplatforme YouTube nájdete viacero videí, na ktorých človek kráča po ulici s nasadenými Vision Pro a okoloidúci len krútia hlavami a uškŕňajú sa.
Naozaj vysoká cena
Zrejme najväčšou bariérou rozšírenia týchto okuliarov však bude cena. Na Slovensku sa zatiaľ oficiálne nepredávajú, ale očakáva sa, že cena tohto zariadenia bude u nás okolo 4-tisíc eur. To je veľmi veľa, zhruba dvojnásobok toho, čo v súčasnosti stoja najvybavenejšie smartfóny. V ich prípade už vývoj navyše nejde príliš rýchlo dopredu, takže používateľ má istotu, že svoj nový telefón bude môcť používať niekoľko rokov bez toho, aby príliš zaostával za novšími modelmi.
U Apple Vision Pro to však neplatí. Ide o úplne prvú generáciu, dá sa povedať testovaciu, na ktorej si výrobca mnohé veci len skúša. Už druhá generácia môže mať preto množstvo vylepšení a spraviť prvé Vision Pro veľmi rýchlo zastaranými.
Navyše, takéto drahé zariadenie nie je príliš odolné. Známy YouTuber s prezývkou JerryRigEverything, ktorý sa špecializuje na drsné testovanie a rozoberanie rôznych elektronických zariadení, upozornil, že predná časť headsetu a aj šošovky sú veľmi ľahko poškriabateľné. „Akékoľvek kľúče, mince či kovové predmety, ktoré prídu do kontaktu s Apple Vision Pro, zanechajú na ňom trvalé a neopraviteľné stopy,“ poznamenal.
Zdá sa, že aj veľa zákazníkov je z Apple Vision Pro sklamaných. Ako v tejto súvislosti uvádza jeden z najväčších svetových technologických portálov TheVerge.com, v týchto dňoch sa objavil nárast počtu používateľov, ktorí okuliare vracajú v zákonnej 14-dňovej lehote. „Medzi najčastejšie uvádzané dôvody vrátenia patrí pohodlie. Ďalšou sťažnosťou bola hmotnosť zariadenia,“ konkretizuje TheVerge.com.
O vracaní headsetov píše aj portál AndroidAuthority.com s tým, že mnohých kupujúcich sklamali pomerne chabé možnosti využitia Vision Pro pri ich práci. Zariadenie údajne neponúka dostatočné možnosti produktivity, hlavne v kontexte jeho vysokej ceny.
Recenzenti majú dobré dojmy
Naopak, samotné používateľské prostredie Vision Pro je podľa recenzentov dobré. Napríklad jeden z najväčších technologických YouTuberov v Česku a na Slovensku Petr Mára oceňuje okrem iného prepojenosť s ekosystémom Apple, rýchlosť systému a hlavne bleskovú odozvu, čo je pri tomto type zariadenia kľúčové.
Dobré pocity zo zariadenia mal aj jeden z najznámejších slovenských technologických novinárov Ondrej Macko, šéfredaktor portálu Touchit.sk. „Mal som možnosť v USA v ‚podnikovej predajni‘ firmy Apple nakrátko si vyskúšať tieto okuliare. Je to celkom iný zážitok, ako som mal možnosť skúšať iné okuliare pre virtuálnu realitu,“ zdôraznil pre Banskobystrický Štandard.
Konkretizoval, že predovšetkým ho po ich používaní nebolela hlava a necítil sa nekomfortne. „Prekvapila ma presnosť, akou som vnímal napríklad pohyb vlastných rúk pri sledovaní cez kamery. Nepríjemne ma ale prekvapila cena 4-tisíc dolárov aj s príslušenstvom, čo je podľa mňa ‚nekúpiteľne‘ veľa v súčasnosti, keď aplikácie pre okuliare len vznikajú a je ich málo,“ skonštatoval ďalej Macko.
Mára aj Macko sa zhodli, že je to produkt určený hlavne pre vývojárov a zanietených technologických nadšencov, avšak zatiaľ nie pre širšiu verejnosť. Pripomeňme, že ani headsety pre rozšírenú a virtuálnu realitu od iných spoločností sa doteraz nestali žiadnym predajným hitom, hoci len počas posledného desaťročia prišlo na trh hneď niekoľko generácií. Budúcnosť tohto segmentu elektroniky tak zostáva otvorená.