Krok v ústrety, či danajský dar? Magistrát ponúka mestským častiam starostlivosť o komunikácie

KOŠICE – Na najbližšom zasadnutí mestského zastupiteľstva, ktoré bude 12. marca, príde na pretras zaujímavý bod. Týka sa prenosu časti kompetencií na mestské časti. Tie už po niečom takom dlhšie volajú.

oprava cestných výtlkov v Trebišove Ilustračné foto: TASR – Roman Hanc

Je ale otázne, v akom čase a v akej forme. Magistrát totiž navrhuje, aby sa mohli veľké mestské časti podieľať na údržbe a oprave komunikácií. Treba objektívne povedať, že je to dobrá myšlienka. Starostovia majú dobrý prehľad o situácii. Navyše obyvatelia sa s podnetmi obracajú práve na nich. Starostovia však mohli doteraz akurát odkázať na mesto, ktoré je majiteľom a správcom väčšiny ciest a chodníkov. Konečne sa to môže zmeniť.

No je tu jedno ale… Vlastne ich môže byť viac. Prvým je určite oprávnený argument mestských častí, že by potrebovali vyššie percento podielových daní, než ako bolo nedávno schválené. Pretože napríklad na Furči by so súčasným rozpočtom mohli akurát opravovať výtlky a s odretými ušami vykonávať zimnú údržbu. V praxi by to nikam neviedlo. Podľa tunajších pomerov znalých by sa to nakoniec skončilo tak, že by si problém medzi sebou prehadzovali veľké mestské časti a magistrát argumentujúc, že nemajú peniaze. No cesty a chodníky by ostali v rovnakom stave ako doteraz.

Ide aj o to, ktorých komunikácií by sa to týkalo. Ak by šlo o tzv. vnútrosídliskové, pričom mesto by si nechalo pod palcom hlavné ťahy a cesty, po ktorých premáva MHD, nemusí to byť zlý nápad. Navyše pri navýšení podielových daní pre veľké mestské časti s výnimkou KVP (táto mestská časť ich má už teraz vyššie, no má aj kompetencie, napr. aj starostlivosť o komunikácie) by šlo o prospešný krok. Nielen pre mestské časti a magistrát, ale aj obyvateľov Košíc. Mestské časti by na seba prevzali starostlivosť o komunikácie, pričom mesto by tento problém nemuselo riešiť.

Mesto by prišlo o zopár percent z podielových daní, v konečnom dôsledku by ale ušetrilo peniaze, ale aj čas potrebný na opravu komunikácií vo veľkých mestských častiach.

Ostáva len dúfať, že v tomto prípade sa obe strany konečne na niečom dohodnú a zo strany mesta nepôjde o danajský dar.

Lebo ako sa hovorí, aj cesta do pekla môže byť dláždená dobrými úmyslami.