Dlhé čakanie na robotický taxík. Tesla ho sľubuje predstaviť v auguste
V civilizačne menej kritických kruhoch si môžeme spomenúť na hru Duke Nukem Forever, ktorej príchod bol ohlásený v roku 1997 a napokon ju vydali v roku 2011. Štrnásť rokov je vo svete softvéru malá večnosť.
Jednou z takýchto technológií, na ktorú čakáme skoro večnosť, je robotický taxík. Presnejšie povedané, samojazdiace cestné vozidlo. Ak to zvládne taxík, potom to zvládnu aj nákladné autá, autobusy a iné vozidlá. Už v 90. rokoch minulého storočia vládol v tomto smere mierny optimizmus a vo výbave áut sa začali objavovať prvé lastovičky typu systém udržiavania jazdných pruhov.
Muskova spoločnosť Tesla si vytvorenie plne autonómneho vozidla dala za jeden zo svojich hlavných cieľov a už v roku 2016 so stále ešte značne nedokonalým "autopilotom" Musk vyhlasoval, že do dvoch rokov nebude problém privolať si vlastné auto napríklad z druhého konca Ameriky.
Nasledovalo však niekoľko smrteľných nehôd modelu S v režime autopilota, ktorých vyšetrovanie nevzbudilo veľkú dôveru v softvér Tesly. Aj napriek tomu Musk v roku 2019 sľuboval, že o rok neskôr bude mať Tesla na amerických cestách celú flotilu robotaxíkov. Tie tam dodnes nie sú. Z úst Elona Muska však zaznel ešte jeden sľub – tentoraz už veľmi konkrétny. Plne autonómny robotaxík má svetu predstaviť 8. augusta, teda o štyri mesiace. Po takejto sérii sľubov je ťažké nebyť skeptický.
Na rozdiel od Duke Nukem Forever, bez ktorého sa dá celkom dobre žiť, by našej civilizácii automatické riadenie veľmi prospelo. Profesionálni vodiči sa stávajú "nedostatkovým tovarom" a ich priemerný vek sa zvyšuje. Toto povolanie je pre nováčikov neatraktívne, pretože zahŕňa skoré vstávanie, spánok v najrôznejších podmienkach, dlhé obdobie izolácie od rodín a príliš veľkú zodpovednosť.
V prípade autobusov zahŕňa aj interakciu s cestujúcimi, ktorá môže byť dosť nepríjemná. Ale aj keby bolo vodičov dosť, stále je tu jeden faktor, ktorý by robotickému šoférovaniu pomohol: robot môže riadiť vozidlo 24 hodín denne bez toho, aby sa unavil. To by bolo veľkým prínosom pre priepustnosť vozidiel a ziskovosť dopravných spoločností. Aj pre životaschopnosť niektorých liniek verejnej dopravy.
Zatiaľ sú to však väčšinou len sľuby. Previesť skutočné vozidlo po ceste plnej ľudí, psov, mačiek, vtákov, lietajúcich odpadkov, rozliatych kvapalín, spadnutého nákladu a podobných nástrah len pomocou softvéru je dosť ťažké. A môžete sa spoľahnúť, že niektorí z týchto ľudí budú autonómne autá zámerne sabotovať. Autonómne vozidlá už narazili na aktivistov (Nemáte radi aktivistov? Budete.), ktorí ich v San Franciscu blokujú dopravnými kužeľmi.
Terčom hnevu aktivistov sa môže stať čokoľvek...
Text pôvodne publikovali na webe Echo24. Vychádza so súhlasom redakcie.