Čo priniesla olympiáda francúzskej ekonomike. Zvýšenie HDP cez slzy Parížanov

Hoci tohtoročné olympijské hry mali výrazný najmä kultúrny presah, zanedbateľný nie je ani ich vplyv na hospodárstvo krajiny. O odhadovaných prínosoch pre francúzsku ekonomiku sa začalo informovať ešte pred začatím samotného podujatia.

„Očakáva sa, že Paríž 2024 zvýši HDP Francúzska o 10 miliárd eur, pričom len cestovný ruch prispeje sumou 1,8 miliardy eur. Prílev turistov, ktorý by mal v roku 2024 dosiahnuť rekordných 95,2 milióna, výrazne prospeje sektoru hotelierstva, gastroslužieb a dopravy,“ informovala poisťovňa Allianz vo svojej analýze.

Poisťovací gigant dodal, že pre podujatie výrazne vzrastú aj investície do infraštruktúry a ďalších verejných a súkromných projektov. Hry mali podľa Allianzu ponúkať miestnym firmám šancu získať zaujímavé zákazky: „Napríklad 25-tisíc malým a stredným podnikom, ktoré sú pripravené participovať na hrách, sú sľúbené zákazky v hodnote najmenej dvoch miliárd eur.“

Francúzsky štatistický úrad krátko pred olympiádou predpovedal, že príjmy z predaja vstupeniek, televíznych práv a cestovného ruchu zvýšia výkon ekonomiky o 0,3 percentuálneho bodu.

Podobné nakopnutie pre tamojšie hospodárstvo predpokladá aj francúzska centrálna banka, ktorá odhaduje, že HDP sa v treťom štvrťroku zvýši oproti tomu predchádzajúcemu o 0,35 až 0,45 percenta, pričom príspevok olympijských hier by mal byť približne 0,25 percentuálneho bodu. Pripisuje to dočasne vyššej aktivite v oblasti reštauračných a hotelových služieb, ako aj ďalších aktivít spojených s konaním hier.

O pozitívnom impulze pre miestny biznis informovala počas olympijských hier aj americká spoločnosť Visa, ktorá je najväčším poskytovateľom kreditných a debetných kariet na svete.

„Naše údaje ukazujú výrazný nárast spotrebiteľských výdavkov medzi držiteľmi kariet Visa počas víkendu od slávnostného otvorenia olympijských hier,“ povedala generálna riaditeľka Visa Europe Charlotte Hoggová.

Spoločnosť informovala, že malé podniky v Paríži zaznamenali počas prvého víkendu podujatia nárast výdavkov držiteľov kariet Visa o 26 percent v porovnaní s predchádzajúcim rokom.

Neskôr doplnila, že do Paríža prišlo v prvom týždni olympiády o 42 percent viac držiteľov kariet Visa než v rovnaký týždeň vlani. V ďalších hostiteľských mestách bol nárast ešte výraznejší, keď Lille navštívilo o 188 percent, Saint-Étienne o 150 percent a Marseille o 48 percent viac ľudí.

Politický pohľad na olympiádu: Kto porazil na zlaté medaily Anglosasov

Mohlo by Vás zaujímať Politický pohľad na olympiádu: Kto porazil na zlaté medaily Anglosasov

Štatistiky nezachytávajú celkový obraz

Tak, ako aj správy o pozitívnom prínose olympiády pre francúzsku ekonomiku, sa však už mesiac pred jej začiatkom začali v médiách ozývať parížski hotelieri či prevádzkovatelia reštaurácií. Tí hovorili o pravom opaku, keď podľa niektorých prieskumov klesla obsadenosť ubytovacích zariadení v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi takmer o štvrtinu.

„Myslím si, že efekt olympijských hier je kontraproduktívny, pretože všetko je veľmi drahé. Vysvetlili sme (turistom), že dopravné obmedzenia budú komplikované, že cena lístka na metro sa strojnásobí, že turistická daň sa strojnásobila,“ uviedol Aldric Duval, riaditeľ hotela Ze neďaleko centra Paríža, ktorý bol v tom čase naplnený zhruba na polovicu kapacity, pričom v ostatných rokoch to bolo okolo 80 percent.

Agentúra Bloomberg písala necelé dva týždne pred otváracím ceremoniálom niečo podobné.

Alan Bachand, majiteľ firmy 14sb, ktorá sa zaoberá športovým cestovaním, postavil svoj biznis na predbežnom nákupe hotelových kapacít pre veľké podujatia. Tie následne s prirážkou predáva. Tento rok však predaj zaostal o 80 percent za jeho očakávaniami založenými na predchádzajúcich olympijských hrách.

Bežne sa podľa neho predaj začína rok pred podujatím: „Ceny však boli šialene vysoké – museli sme minúť tisíc dolárov za noc v hoteloch, ktoré by za normálnych okolností stáli 400 dolárov. A ak zaplatíme veľa peňazí, musíme ich zveľadiť a predať za veľa peňazí,“ vysvetľuje.

„Akonáhle si všetci uvedomili, že telefóny nezvonia, [...] začali ľudia znižovať ceny na polovicu – a my sme museli urobiť to isté,“ dodal s vyslovenou nádejou, že sa mu podarí dosiahnuť zisk, a nie na podujatí prerobiť.

Najhoršia olympiáda? Nenechajme politrukov pokaziť nám zážitok

Mohlo by Vás zaujímať Najhoršia olympiáda? Nenechajme politrukov pokaziť nám zážitok

Prázdnejšie než vlani

Tieto obavy potvrdili už počas olympiády aj viacerí reportéri, ktorí brázdili ulice Paríža. Hoci sa z celkového hľadiska zdá, že hry boli pre francúzsku ekonomiku vítanou podporou, cestovný ruch zrejme nedosiahol takú úroveň, v akú veľká časť podnikov dúfala.

Televízia NBC News na základe obchodných údajov a desiatok rozhovorov uviedla, že viacerým obchodom, reštauráciám a kaviarňam výrazne klesol biznis.

„Minulý rok sme boli úplne plní vnútri aj vonku,“ povedala pre web pracovníčka bistra L'Elephant Du Nil v módnej štvrti Marais. „Očakávali sme, že počas olympijských hier to bude presne také,“ skonštatovala, pričom sklamane ukázala na prázdne stoličky na dláždenom námestí.

Profitovali najmä tí, čo boli najbližšie dianiu

Podľa reportéra športového webu SportsPro ľudia počas olympijských hier obľubovali sedieť v bistrách či baroch v bezprostrednej blízkosti ohnísk športového diania. V iných, zvyčajne rušných častiach mesta však bol nezvyčajný pokoj.

Za všetko hovorí názov reportáže stanice NBC News: „Na olympijských hrách v Paríži sú davy ľudí plné a hlučné. Mimo podujatí? Nie až tak veľmi.“

Zamestnanec reštaurácie Le Louis Philippe na južnom okraji módnej štvrte Marais pre portál SportsPro uviedol, že tržby za ostatný mesiac boli v porovnaní s minuloročným júlom na úrovni 60 percent: „Myslím, že väčšina ľudí chodí do oblasti, kde sú olympijské hry.“

Baptiste, majiteľ vinárne vo východnej časti Paríža, pre web Euronews uviedol, že v júli prišiel o viac ako 40 percent svojich obvyklých tržieb pre nedostatok miestnych obyvateľov v oblasti a nezvyčajného úbytku turistov, z ktorých mnohí nechodia mimo súťažných oblastí.

Tento názor zopakovali podľa reportéra SportsPro pracovníci viacerých podnikov nachádzajúcich sa mimo oblastí, kde boli hlavné dejiská súťaží. Z tých, ktoré sa nachádzali bližšie, sa ozýval pravý opak.

„Mali sme plno asi do 23. hodiny,“ cituje portál zamestnankyňu reštaurácie Le Suffren, ktorá sa nachádza neďaleko miesta, kde sa konali podujatia v džude a zápasení. „Je to kvôli olympiáde. Vedľa nás je Palais Éphémère, takže vždy, keď sa tam niečo koná, máme plno,“ dodala.

Problémom boli aj bezpečnostné obmedzenia

Majiteľ gréckej reštaurácie Apollon, ktorá sa nachádza zopár stoviek metrov od Eiffelovej veže, sa pre stanicu Euronews vyjadril, že pri jeho podniku sa počas bežného pracovného dňa zvyčajne tvorí obrovský rad ľudí. No aj jeho reštaurácia zaznamenala túto sezónu útlm.

„Všimli sme si, že v júni a júli máme jasný pokles počtu návštevníkov, ktorý sa v niektorých dňoch pohyboval od 30 percent do 60 percent. Od začiatku podujatí sme však zaznamenali mierny nárast v porovnaní s predchádzajúcimi sezónami,“ uviedol Aristotelis Stamkopoulos.

Siedmy obvod hlavného mesta, kde jeho podnik sídli, sa síce nachádza v blízkosti niektorých hlavných dejísk súťaže, ale bezpečnostné opatrenia obmedzili pohyb ľudí v tejto oblasti, doplňuje televízna stanica.

Otvárací ceremoniál olympijských hier v Paríži. Foto: TASR/AP

Klasická francúzska reštaurácia o pár ulíc ďalej od Apollonu musela kvôli bezpečnostným opatreniam odstrániť svoju terasu, čo znamená, že prišla o približne 62 percent svojej kapacity miest na sedenie. Majiteľ ďalšej reštaurácie Le Centenaire vysvetlil, že aj on prišiel o možnosť využívať svoju terasu a s ňou aj o tretinu kapacity miest na sedenie.

Výsledkom je pocit nespravodlivosti a nepochopenia. „Je to veľmi svojvoľné a náhodné, nechápeme, ako sa o zónach vôbec rozhodlo. Hneď oproti má reštaurácia terasu, a my nie,“ povedal pre stanicu Euronews nemenovaný čašník.

Dlhodobé prínosy olympiády

Napriek trápeniam si však Parížania uvedomujú, že vplyv olympiády by sa nemal posudzovať len počas samotných hier. Televízne zábery z Paríža sú totiž výbornou marketingovou kampaňou, ktorú sledujú milióny divákov po celom svete.

„Ako podnikateľ sa cítim upokojený, pretože Paríž má vďaka úspechu olympijských hier šialenú reklamu po celom svete. Myslím si, že v najbližších rokoch sem príde veľa ľudí,“ povedal Stamkopoulos zo spoločnosti Apollon.

David Zenouda, viceprezident zväzu parížskych hotelierov pre Euronews skonštatoval: „Je tu skutočne určité sklamanie, [...] ale je ešte príliš skoro na to, aby sme mohli urobiť celkový záver.“