Na slovenských diaľniciach platia nové zmeny, vrátane jednodňovej známky a zrušenia ročnej, pričom niektoré úseky sú bez poplatkov; záujem o tieto novinky sa vyhodnocuje.
Na slovenských diaľniciach a rýchlostných cestách platia takmer mesiac viaceré zásadné zmeny. Pribudla nová jednodňová známka a skončila ročná. Zároveň v okolí viacerých miest môžu vodiči jazdiť po ďalších vybraných diaľničných úsekoch vyňatých zo spoplatnenia. Denník Štandard sa pozrel na to, aký je zatiaľ záujem o tieto novinky zavedené od začiatku augusta a či sa napĺňajú pôvodné očakávania.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) potvrdila, že novú známku si momentálne kupuje viac zahraničných ako domácich motoristov osobných áut do tri a pol tony. „Od zavedenia jednodňovej diaľničnej známky do platnosti sa jej doposiaľ predalo viac ako 150-tisíc kusov,“ približuje hovorca diaľničiarov Tomáš Ferenčák.
Slovenskí motoristi majú v prípade novej diaľničnej známky nateraz tretinový podiel, kúpili si ich takmer 50-tisíc. Či sa ich záujem neskôr zvýši, ukážu nasledujúce mesiace po skončení aktuálnej letnej sezóny. „Nasledujú vozidlá registrované v Poľsku (podiel 16,6 percenta), Českej republike (14,6 percenta) a Nemecku (12,3 percenta),“ konkretizuje Ferenčák.
Jednodňová diaľničná známka stojí 5,40 eura, možno s ňou jazdiť počas dňa, ktorý si pri zakúpení určia motoristi, a to do polnoci. Rovnako ako v Rakúsku, Maďarsku a Česku teda neplatí 24 hodín od zakúpenia. Cena tejto známky vychádza z európskej smernice a predstavuje deväť percent z ceny ročnej (60 eur).
Podľa ministra dopravy Jozefa Ráža (nominant Smeru) sa ukazuje, že najmä vďaka dovolenkovému obdobiu a prázdninám je nová známka veľmi populárna. Pravdepodobne aj pre jej cenu. „Máme na jednodňovú známku zatiaľ najnižšiu cenu z okolitých štátov,“ vyjadril sa minister dopravy s tým, že je zároveň jednou z najlacnejších v Európskej únii.
Zatiaľ sa potvrdzujú predpoklady, že jednodňová známka zaujíma hlavne tranzitujúcich zahraničných motoristov napríklad pri ceste na dovolenku cez Slovensko. A aj motoristov, ktorí využívajú naše spoplatnené diaľnice a rýchlostné cesty iba príležitostne.
Diaľničiari vopred očakávali vyšší záujem zahraničných vodičov pri tranzite aj občasných slovenských motoristov. Podobný predpoklad o novej známke mal aj dopravný analytik Jozef Drahovský. „Budú ju využívať najmä vodiči bývajúci v lokalite bez diaľnice, ktorí len občas jazdia tam, kde je diaľnica. A budú ju využívať zahraniční vodiči, ktorí cez Slovensko prechádzajú,“ konštatuje.
V súvislosti s platnosťou jednodňovej známky poznamenal, že Európska únia dala pokyn zaviesť jednodňovú, a nie 24-hodinovú diaľničnú známku. „Preto krajiny zaviedli jednodňovú diaľničnú známku, ktorá platí jeden kalendárny deň, čiže do 23.59.59 daného dňa. Aké zadanie, taká realizácia,“ ozrejmuje analytik.
Motoristi si jednodňovú diaľničnú známku za cenu bez provízií pre sprostredkovateľov môžu zakúpiť prostredníctvom oficiálnych predajných miest NDS – na portáli e-znamka.sk, cez aplikáciu alebo na 380 predajných miestach na celom Slovensku.
Od začiatku augusta si ročnú diaľničnú známku motoristi už nemôžu kúpiť, ale dovtedy zakúpená platí štandardne ešte do 31. januára budúceho roka. Plnohodnotnou náhradou ročnej je doterajšia 365-dňová známka, tá tiež stojí 60 eur.
Vodiči majú naďalej k dispozícii aj 30-dňovú známku za 17 eur a 10-dňovú za 12 eur. Ceny diaľničných známok sú od začiatku minulého roka vyššie o pätinu, predtým sa neupravovali jedenásť rokov.
„Existencia ročnej a 365-dňovej diaľničnej známky spôsobovala motoristom problémy pri kúpe. Často sa totiž stávalo, že si ich vodiči plietli. Takto v tom bude poriadok,“ zdôvodňuje pre Štandard koniec ročnej známky hovorkyňa Ministerstva dopravy SR Petra Poláčiková. Od zavedenia 365-dňovej známky podľa nej pritom stabilne klesal záujem motoristov o klasickú ročnú známku.
Čo na túto zmenu hovorí dopravný expert? „Ročná známka platí kalendárny rok a 365-dňová platí 365 dní. Ak človek bol zvyknutý kupovať ročnú známku v januári, tak si teraz musí dať pozor, lebo u 365-dňovej nie je plus jeden mesiac, ako tomu bolo u ročnej,“ upozorňuje Drahovský.
Od začiatku tohto mesiaca zaznamenali motoristi aj ďalšiu výraznú zmenu. Bez úhrady diaľničnej známky využívajú diaľničné obchvaty Bratislavy, Nitry, Banskej Bystrice, Žiliny, Popradu, Prešova a Košíc.
Celkovo tak môžu jazdiť bez diaľničnej známky už na približne dvesto kilometroch diaľnic, keďže pribudlo 110 kilometrov nových nespoplatnených úsekov.
Diaľničiari zatiaľ nekonkretizovali vplyv rozšírenia úsekov bez spoplatnenia na intenzitu individuálnej dopravy v okolí spomínaných miest. Zámerom tohto opatrenia je hlavne odľahčiť cestnú premávku v mestách.
„Pomôže to najmä vodičom z daných miest, ktorí bežne nejazdia po diaľnici. Ten, kto pravidelne jazdí po diaľnici, má zväčša zakúpenú známku na celý rok,“ dodáva dopravný analytik.
K úsekom vyňatým z úhrady diaľničnej známky pribudla aj časť diaľnice D2 od križovatky Stupava smerom do hlavného mesta. Starosta bratislavskej mestskej časti Záhorská Bystrica Jozef Krúpa pre Štandard povedal, že nespoplatnenie diaľnice miestni obyvatelia vnímajú veľmi pozitívne.
„Pokiaľ ide o konkrétne čísla vplyvu na dopravu, na to zatiaľ nevieme presne reagovať. Ukáže sa na začiatku školského roka, keď začne skutočná premávka,“ dopĺňa starosta.
Očakáva zníženie objemu dopravy vedúcej priamo cez Záhorskú Bystricu, respektíve po Hodonínskej ulici. „Konkrétne čísla budeme vedieť, keď ich bude Národná diaľničná spoločnosť zverejňovať alebo pocitovo vnímať ku koncu roka,“ konštatuje Krúpa.
Príjmy z predaja diaľničných známok v minulom roku dosiahli takmer 107 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). „Poputovali najmä do opráv a údržby cestnej infraštruktúry v správe NDS. Tento rok plánujeme opraviť takmer 100 kilometrov ciest či šesť regionálne významných mostov,“ poznamenáva Ferenčák.
Tohtoročný prvý polrok v predaji diaľničných známok ešte nebol kompletne vyhodnotený. Spomínané minuloročné príjmy oproti roku 2022 vzrástli o viac ako 18 miliónov eur alebo o 20,4 percenta. Išlo o najvyšší medziročný rast za uplynulých desať rokov, a to aj z dôvodu zvýšenia cien známok.
Vlaňajšie tržby z diaľničných známok sa podľa údajov diaľničiarov od roku 2014 takmer zdvojnásobili. Vtedy dosiahli 56 miliónov eur bez DPH, zvyšovali sa pravidelne až do roku 2019, keď presiahli 79 miliónov eur. V tomto období príjmy rástli medziročne o 3,1 milióna eur (v roku 2019) až 8,4 milióna eur (v roku 2016) alebo o štyri percentá až vyše 14 percent.
Počas pandémie koronavírusu v roku 2020 sa výnosy z diaľničných známok prepadli na 71,4 milióna eur, čo bolo menej ako v roku 2017. Od roku 2021 príjmy opäť rastú, pričom dosiahli viac ako 74 miliónov eur, a už v roku 2022 prekonali úroveň roka 2019 pri objeme 88,7 milióna eur bez dane.