Drahšie mýto môže zvýšiť ceny nákladnej dopravy a následne aj tovarov

Cestní nákladní dopravcovia na Slovensku si za mýto pravdepodobne značne priplatia. Okrem vyšších sadzieb za využívanie spoplatnených diaľnic a ciest majú uhrádzať po novom aj poplatky za emisie oxidu uhličitého (CO₂) a za externé náklady spojené so znečisťovaním ovzdušia. Celkové zvýšenie má dosiahnuť 40 percent, z toho za infraštruktúru 21 percent a za uvedené ekologické poplatky 19 percent.

Vláda už schválila príslušné zmeny v zákone o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií. Ten má od júla budúceho roka zároveň čiastočne prevziať európsku smernicu, takzvanú Eurovignette, z roku 2022 o mýtnych poplatkoch. Pre členské štáty Európskej únie je to povinné. Zámerom je podľa Ministerstva dopravy SR nastaviť mýtne sadzby tak, aby Slovensko v regióne nebolo tranzitnou krajinou pre kamiónovú prepravu.

Príjmy z mýta výrazne stúpnu

Príjmy Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) z výberu mýta po zvýšení sadzieb by mali podľa odhadov vzrásť v druhom polroku 2025 takmer o 50 miliónov eur a následne zhruba o 100 miliónov eur ročne. Vlani výnosy z mýta na Slovensku presiahli 240 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Pre nevyhnutné úpravy informačného systému elektronického výberu mýta budú mať diaľničiari jednorazové náklady do 2,25 milióna eur.

„V zásade platí, že zo 40-percentného zvýšenia takmer polovica (19 percentuálnych bodov) je určená na environmentálne projekty a 21 percent na investičné,“ uviedol pre denník Štandard o použití vyšších príjmov z mýta hovorca NDS Tomáš Ferenčák.

„V krajinách, ktoré už transponovali európsku smernicu, dodatočné financie na environmentálne projekty (19 percent) sú využívané na pokrytie nákladov na inteligentné dopravné systémy, na opatrenia na zníženie znečistenia ovzdušia v tuneloch, na trvalé alebo mobilné protihlukové steny, na asfalt so zníženou hlučnosťou alebo na iné projekty,“ priblížil hovorca diaľničiarov.

Vyšším sadzbám sa nedá vyhnúť

Združenie cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia považuje plánované zvýšenie mýtnych sadzieb o 40 percent za prijateľnejšie oproti pôvodnému návrhu úradníckej vlády, ktorá predpokladala rast o 80 percent. „Výška odzrkadľuje aj nenavýšenie mýta o infláciu z predchádzajúcich rokov, čo bolo výsledkom rokovaní s ministerstvom dopravy ako pomoc dopravcom,“ reagoval pre Štandard prezident najväčšej domácej organizácie cestných dopravcov Pavol Piešťanský.

Ako podotkol, zmene výšky sadzieb sa nedá vyhnúť, je dôsledkom povinnosti transponovať smernicu Eurovignette, ktorá mení systém výpočtu mýtneho poplatku za používanie infraštruktúry ťažkými nákladnými vozidlami a autobusmi.

Dopad zvýšenia mýtnych poplatkov závisí od mixu počtu kilometrov, ktoré nákladné auto alebo autobus vykoná na Slovensku a v zahraničí. „Najväčší dopad zvýšenia mýta pocíti vnútroštátna preprava. Štandardne sa ráta, že vo vnútroštátnej preprave typický kamión spraví 80-tisíc kilometrov ročne, napríklad rozvážkové vozidlo zásobujúce potraviny,“ vysvetlil Pavol Piešťanský.

Pri mixe prejdenej spoplatnenej siete a jednotlivých kategórií ciest bude zvýšenie nákladov pre toto vozidlo v položke mýto o asi 6 400 eur bez DPH ročne.

Ilustračná snímka. Foto: NDS/FB

Daň z motorových vozidiel klesne

Súčasne plánované zníženie dane z motorových vozidiel od začiatku budúceho roka na najnižšiu možnú hranicu, akú určuje európska smernica, má očakávané vyššie náklady cestných dopravcov na mýto minimalizovať. Podľa ministerstva dopravy ľudia sa tak rozhodne nemusia báť, že pre autodopravcov zdražie napríklad mlieko v obchodoch. Sadzby mýta prispôsobili okolitým krajinám, aby sa zo slovenských obcí a miest nestali lacné tranzitné trasy pre zahraničných kamionistov.

„Dosiahli sme konsenzus so stavovskými organizáciami dopravcov. Zvýšenie mýta o 40 percent má dôsledok, že Slovensko sa nestane tranzitnou krajinou,“ potvrdil minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru). „Úľava na dani bude predstavovať zhruba 32 miliónov eur, to znamená negatívny dopad na štátny rozpočet,“ spresnil.

O všetkých týchto zmenách budú ešte rokovať poslanci parlamentu, pričom koaličná SNS už avizovala, že zvýšenie mýtnych poplatkov nepodporí, kým nebude dokončená cestná infraštruktúra.

Dopadom sa nevyhne žiadne odvetvie

Minimálny vplyv zvýšenia mýtnych sadzieb na ceny nákladnej cestnej dopravy a následne tovarov očakáva riaditeľ inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej. „Navýšenie bolo po dohode s dopravcami kompenzované zníženou sadzbou cestnej dane,“ odpovedal nám.

ČESMAD Slovakia vyzýva dopravcov, aby zvýšené náklady na mýto v plnej miere zahrnuli do ceny prepravy. Zvýšeniu cien za prepravy sa podľa šéfa združenia nevyhne žiadne odvetvie ekonomiky.

„Aj tam, kde si firmy neobjednávajú externé prepravy a majú dopravu pre vlastnú potrebu alebo aj živnostníci, budú mať vyššie náklady a budú ich musieť premietnuť do cien svojich služieb alebo výrobkov pre zákazníka,“ upozorňuje Pavol Piešťanský.

Myslí si, že cena napríklad stavebného materiálu, ktorý dovezie predajca, bude určite vyššia, lebo zaplatí viac na mýte. „To platí aj pre rozvoz potravín či spotrebného tovaru do obchodov,“ uviedol.

Ilustračná snímka. Foto: NDS/FB

Pochybnosti o kompenzácii za mýto

Zníženie dane z motorových vozidiel cestní dopravcovia nepovažujú ani tak za kompenzáciu drahšieho mýta, ako za povinnú výmenu tachografov pre určovanie polohy na základe príslušného európskeho nariadenia. Ak nižšia uvedená daň prinesie ročnú úsporu pre dopravcu v priemere na úrovni 300 eur na vozidlo, mýto náklady zvýši o spomínaných 6 400 eur.

„A to neberieme do úvahy ďalšie zvýšené náklady. Len nutná výmena tachografu podľa európskej legislatívy predstavuje pre dopravcu ďalší náklad nad tisíc eur na jedno vozidlo,“ vysvetlil Pavol Piešťanský.

„Reálnou kompenzáciou by bolo zníženie daňovo-odvodového zaťaženia cestnej dopravy. Riešenie vreckového, cestovných náhrad vodičov, vratky spotrebnej dane z nafty a iné kroky, ktoré nie sú pre žiadnu vládu populárne,“ vymenoval.

Očakávania dopravcov

ČESMAD Slovakia očakáva, že NDS by mala fungovať tak, aby sa efektivita výberu mýta neustále zlepšovala a čo najviac z vybraných financií išlo späť do cestnej infraštruktúry. „Chceme mať dobrú a kvalitnú cestnú sieť, bezpečné mosty. Smernica Eurovignette presne stanovuje, čo a ako z jednotlivých zložiek mýta sa môže použiť,“ dodal pre Štandard Pavol Piešťanský s tým, že rozdelenie výberu mýta je už čiastočne viazané.

Súčasná vnútroštátna úprava mýta pre autobusy sa podľa návrhu nemá meniť. Prezident Zväzu autobusovej dopravy Peter Sádovský pre Štandard potvrdil, že v dotovanej prímestskej autobusovej doprave náklady na mýto dopravcom spravidla preplácajú samosprávne kraje. Tie si regionálnu autobusovú dopravu vo verejnom záujme zmluvne objednávajú od jednotlivých spoločností.

V komerčnej autobusovej doprave, v ktorej si podľa Petra Sádovského dopravcovia tvoria ceny sami, náklady na mýto zahŕňajú do cestovného v plnej výške.